Torkis bueprosjekter

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Hjelp til min første bue

Legg inn av Christian »

husk at de målene du trekker den til med tillerstreng ikke samsvarer med faktisk trekklengde og #styrke med normal streng. Hvis tillerstrengen din henger slakt ved 5" så trekker du den jo egentlig bare til 20" på bildet.

som det så fint står i tbb 1, "for å få bua til å bøye jevnt, ta bort ved der den bøyer for lite." :wink:
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Hjelp til min første bue

Legg inn av nidrinr »

Etter hukommelsen fra ettelleranna sted i TBB; "-just remove any wood that doesn't look like a bow, and you're done.."

8)
Brukeravatar
torkis
Mester
Innlegg: 315
Registrert: 26 mai 2010, 18:11
Bosted: Bergen

Re: Hjelp til min første bue

Legg inn av torkis »

buen skal få hvile idag, fordi det regner i snekkerboden min. Håper å få fisket litt.

Buen min er 170 cm ,og jeg tror jeg har oppfattet det riktig at når jeg med en lang tillerstreng trekker opp buen må jeg lenger en 28" fordi buen er ikke like "oppspent" som med en vanlig streng.
Ellers er jeg overrasket hvor sterk ask er. Jeg føler at jeg tar bort mye tre der den ikke bøyer, men buen er nesten like stiv.
Skulle jeg siklet det bort hadde jeg brukt en måned. Jeg har brukt Stanley Surform hullrasp til nå, og det er et fantastisk redskap.
Den riper treet mye mindre enn en vanlig rasp,og er enklere å bruke kontrollert. Anbefales :) (men det vet dere sikkert fra før)

Fra nå av må jeg nok begynne å sikle, slik at ikke buen plutselig blir en fiskestang i stedet.

Fortsatt takk for gode inspill, det er greit å vite at hjelpen er der når jeg trenger det.

Her er forresten mitt neste prosjekt. Rogn 200 cm, men bare 4 cm. Jeg syner jeg ser en bue til junior i den stokken.
Han liker når det er litt bøy i buen, så jeg får prøve å utnytte det midtpartiet
Bilde

Jeg tør ennå ikke kalle det min andre bue :roll:
Nybegynner
Livet er bue - og ørret på flue
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Hjelp til min første bue

Legg inn av Christian »

vær nøye med hvor du fjerner ved på de stive delene også. Husk at en bue som er dobbelt så brei er dobbelt så tung, men ei bue som er dobbelt så tjukk er 8 ganger så tung! så det lønner seg å sikle buken isteden for sidene, men det har du sikkert skjønt selv :wink:
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
torkis
Mester
Innlegg: 315
Registrert: 26 mai 2010, 18:11
Bosted: Bergen

Re: Hjelp til min første bue

Legg inn av torkis »

Buen har begynt å bøye seg!!! :D :lol:
Jeg tar litt mer ytterst og laster opp nytt bilde i morgen!!

Stakkars Bowman, :( han ville leke med de store guttene og det gikk ikke bra. Du får bruke tiden til å lage flere buer. :!:

Jeg er foreløpig glad i snille buer,jeg har 1,5 år med senebetennelser og andre uhumskheter i arm/skulder tidligere.
Nybegynner
Livet er bue - og ørret på flue
Brukeravatar
torkis
Mester
Innlegg: 315
Registrert: 26 mai 2010, 18:11
Bosted: Bergen

Re: Hjelp til min første bue

Legg inn av torkis »

Her er siste utvikling på tilleren.
Bilde
Legger forrige bilde på nytt og det nye like under.
Bilde

Jeg ser at jeg fortsatt kan ta av mer ytterst?

Jeg har strekkt den til 28" på tilleren og den veide fortsatt 25kg på badevekten.

Jeg ser at noen skriver at man ikke må gå for raskt fram, kan noen være snill å utdype dette?
Nybegynner
Livet er bue - og ørret på flue
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Hjelp til min første bue

Legg inn av nidrinr »

Du kan nok ta av mer fra omtrent halvvegs på hver side ja. Men sjekk ofte, det er ikke mye som trengs.

At du ikke skal gå for raskt fram er vel bare ment som et råd om at det ikke er lurt å spikke som i prøysenvisa "..det vil hu sikkert ha, da blir hu sikkert gla'.." osv. :wink:
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Hjelp til min første bue

Legg inn av Bowman »

:D Det er ikke synd på meg. Jeg stoppet i tide. Mange flere buer skal det bli. Svake og sterke. Jeg leker ikke med de tøffe gutta. Jeg ser absolutt på meg selv som en tøffing, men dumdristig er jeg ikke. Hvordan går det med Holmegårdsbua?


:D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
torkis
Mester
Innlegg: 315
Registrert: 26 mai 2010, 18:11
Bosted: Bergen

Re: Hjelp til min første bue

Legg inn av torkis »

Hei Bowman

Det går fremover. :)
Men jeg synes den begynner å bli tynn ytterst, selv om den fortsatt ikke bøyer nok.

Jeg jobber sakte og nervøst videre :roll:

Jeg fikk studert endel buer på Bjørgvin Marknad i helgen, og fikk sett at buene tåler å være tynne.
Nybegynner
Livet er bue - og ørret på flue
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Hjelp til min første bue

Legg inn av Bowman »

Hei

Det kan være vanskelig å lese tilleren riktig. Det ser så lett ut, men krever et trenet øye for ikke å tenke feil. Det går lettere etterhvert. Det gjør ikke noe om en holmegårdsbue er litt tynn i tuppene. Men mener du tynn i bredden eller tykkelsen. Den kan godt være litt tykk i selve ryggen men gjerne smal i bredden.. (Merkelig utrykk-smal i bredden) litt knotete forklart. Se på holmegårdsbuene til Kviljo buemakeri så skjønner du hva jeg mener. Bor du i Bergen? Jeg bodde der tre år på åttittallet. :D

Fikk testet de tre buene mine på middelalderfestivalen i Tønsberg nå i helgen. De er litt i overkant kraftige for meg. Har tatt den ene langbua ned til et noenlunde realistisk nivå. De andre to buene skal få være slik de er. Etterhvert som jeg røsker og drar litt i de så blir de innskutt og mildere etterhvert. Så kan jeg jo bryne meg på de og konstatere at jeg blir sprekere for hver dag som går. Jeg maser visst mye om dette med trening og styrke, men jeg tror det er viktig å ha en progresjon m.h.t dette. Skyte mange piler med lett bue krever jo også sin mann. :D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
torkis
Mester
Innlegg: 315
Registrert: 26 mai 2010, 18:11
Bosted: Bergen

Re: Hjelp til min første bue

Legg inn av torkis »

Fasongen på min bue er faktisk motsatt av Kviljo og dine buer.
Derfor er det egentlig feil å kalle det Holmegård i moderne versjon.
Jeg stilte spørsmål om denne fasongen når jeg startet, men fant/fikk ikke noen forklaring på hvorfor "profilen" på buen skulle endres utover lemmene.
Jeg fant først en tegning av en såkalt pyramidebue når jeg begynte, og så har jeg kikket på holmegårdbuene underveis.
Resultatet nå har vel beklageligvis blitt noe midt i mellom.

Derfor er min bue bredere enn den er tykk bare fordi jeg synes det ser bedre ut. Jeg håper også at buen holder likevel. Jeg vil ikke ha noen 50+ bue, så jeg skal ta forsiktig av den til jeg får en behagelig bue med en fornuftig styrke.
Jeg har 1,5 år med senebetennelse i skulder og arm, så jeg vet godt hva "fysioterapauten" skriver om.
Det var en uheldig kombinasjon av bowling uten oppvarming og muse-arm, som jeg ikke vil ha igjen :)
Ellers så bor jeg i Bergen, men velger å ikke kalle meg Bergenser selv om jeg trives her.

Jeg skal innom "her er jeg" tråden en dag og skrive noen linjer
Nybegynner
Livet er bue - og ørret på flue
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Hjelp til min første bue

Legg inn av Bowman »

Senebetennelser er langvarige lidelser, men akupunktur er tingen. Det er mange meninger om hvordan en holmegårdsbue skal se ut, Det kan godt hende at det er du som er på rett spor. Hvis du ser på bildene fra museet i København, så kan det tolkes i flere retninger. Vanskelig om det man ser er riktig, eller om det er spor av tidens tann.
Bua di blir helt sikkert fin uansett.

Nå skal jeg snart gå løs på et almeemne.
:-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Hjelp til min første bue

Legg inn av nidrinr »

Det er vel i grunn enkelt å si at så lenge det er ei bue med smalere og djupere handtak, breie lemmer som smaler av til tynne tupper kan sies å være steinalder... Gode og artige buer er det åkke som! :)
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Hjelp til min første bue

Legg inn av Bowman »

Tror du har helt rett. Det var nok mange varianter av flatbuen den gangen. Den bar vel preg av at det var brukeren selv som hadde laget den. Derav mange variasjoner og sikkert mye karakter. Men det er jo det vi liker. :D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Hjelp til min første bue

Legg inn av Christian »

Det er også en forskjell mellom holmegård typen og møllegabet typen. Holmegård har ikke så markert overgang til tynne tupper som møllegabet har. Hvis du ser på bildene av holmegårdbuen som ligger i "holmalong" posten, så ser du at holmegård bua ikke har like markerte tupper som "flightholmisene"
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Svar