Vikbuer

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Svar
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Vikbuer

Legg inn av Bowman »

Takk. Photobucket er på plass, og jeg legger inn bilder. Dette går litt treigt, men tålmodighet er nå en dyd Bilde
Her er mine prosjekter, 3 holmegårdsbuer som er grovt tilpasset. Skeive og fine. Den første i bøk og de andre to i ask. Deretter Holmegård 1 som knakk. Surret med lintråd. Deretter holmegård 2 som jeg er litt stolt av. Blir nok ikke noen muskelkiller, men jeg glad bare den holder. Øvelse gjør mester :D , Deretter følger et spesielt rett og fint askeemne som kan bli ei bra langbue. Deretter flere langbueemner. Ask, rogn og to i ask som kommer fra nidrinr, og som jeg er godt igang med.Bilde

Brukbar tiller, men ingen killer :lol: og kan vel muligens bli bedre. Tror den står på 23 tommer på bildet. Er dritredd for å brekke vidunderet. :mrgreen:Bilde

Fint mønster i askeemnet. Hentet hos en kollega i Stokke. Lurer på å laminere inn en liten bit på undersiden av grepet. Det er to buer som skal bli ganske like. De er fra samme stokk og kan muligens kalles holmegårdtvillingene. Jeg har fått steinalderen på hjernen. Skulle ønske jeg levde på den tiden. Jakt, eting og kos med frua rundt bålet. :D

Nå synes jeg at jeg begynner å bli ordentlig flink med bilder. :lol:
Sist redigert av Bowman den 05 mai 2015, 12:28, redigert 6 ganger totalt.
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Bilder

Legg inn av nidrinr »

Fantastisk å se slik produksjonsiver! Ser ut til at du har noen spennende prosjekter på gang :)

-Kan ikke si anna enn at jeg følger deg med de tankene tilbake til steinalderen.. 8)
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Bowmans buer

Legg inn av GreenMan »

Var jeg som hadde flyttet det opprinnelige innlegget til respons og hjelp da det hørte mer hjemme der. Har splittet ut bildene dine fra den tråden i en tråd med et litt bedre navn enn bare bilder.

Mye snasent her ja.
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Bowmans buer

Legg inn av Bowman »

Hei og takk for hjelpen. Jeg blir nok god på dette og skal du se.


:D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Bowmans buer

Legg inn av nidrinr »

Tok litt tid før jeg fikk oversikt over nettbruk jeg også :)
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Bowmans buer

Legg inn av Bowman »

Og da var strengen på plass på holmegård 2. Tror ikke den skremmer vettet av dere garvede skyttere. Vi får starte litt pent. Tradbow var utsolgt for vekter, men skal ettersende så fort han får inn. Tror likevel at den kan ta knekken på en katt eller to. He he. Pus skal få være i fred. Så da får vi skyte inn vidunderet. Finishing oil, B-50 flamsk streng i brunt og sort(veldig fin fargekombinasjon på strengen), linsurret grep + muligens noen matchende surringer nedover lemmene+ Strengedempere i beverskinn. Litt usikker på om det har noe for seg. Hører kanskje mer hjemme på buer med recurve. Synes bare at det så litt stilig ut. Bilder kommer imorgen.

Så var det engelsk langbue. Dette blir bare mer og mer gøy. Var i skogen idag med kone og minstejenta på 5 år. Dro med meg et par rogneemner. Det blir nok endel "learning by doing" fremover.

Veldig nysgjerrig på alm og hassel.


:D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Bowmans buer

Legg inn av nidrinr »

Hassel og alm er definitivt noe å se fram til :)
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Bowmans buer

Legg inn av Bowman »

Ikke helt optimal strengehøyde. 13 cm. Vi får dra den litt til.Bilde

Noen nærbilder.Bilde
Bilde
[imghttp://i898.photobucket.com/albums/ac186/bj-ronn/IMG_1630.jpg][/img]


Og jaggu dukka det opp en sprekk på den nedre nocken. Her kan jeg vel lime? Moen sendte over en inngående forklaring på hvordan det kan gjøres. Men er det ok å laminere med bjerk? hva er best, og hva slags lim.Bilde

sprekkene drar seg litt nedover akkurat ved avslutningen på nockhakket.
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Bowmans buer

Legg inn av Bowman »

bowman skrev:Ikke helt optimal strengehøyde. 13 cm. Vi får dra den litt til.Bilde

Noen nærbilder.Bilde
Bilde
[imghttp://i898.photobucket.com/albums/ac186/bj-ronn/IMG_1630.jpg][/img]


Og jaggu dukka det opp en sprekk på den nedre nocken. Her kan jeg vel lime? Moen sendte over en inngående forklaring på hvordan det kan gjøres. Men er det ok å laminere med bjerk? hva er best, og hva slags lim.Bilde

sprekkene drar seg litt nedover akkurat ved avslutningen på nockhakket.
Den endelige finishen uteblir foreløpig. Nå tror jeg det skal limes.

Også jobber jeg videre på min langbue.
God søndag


:D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Bowmans buer

Legg inn av Bowman »

Her skjedde visstnoe rart. Bildene kom engang til :roll:
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Bowmans buer

Legg inn av Moen »

Du har sikkert dobbeltklikket på "OK" når du skulle avslutte, og legge ut innlegget ditt. Det går å også slette sine egne innlegg..så slipper du dobbelt opp på tråden din.
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Bowmans buer

Legg inn av nidrinr »

..Lim sprekken, og legg inn ei surring rett under nokkhakket så er bua frisk igjen :)
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Bowmans

Legg inn av Bowman »

Takk for tipset. La på en linsurring med trelim igår, og det ser solid ut. Det har visst dukket opp noen fler sprekker nedover på ryggen til holmegårdsbua. Kan je ha stresset treet litt for mye på tilleren? Skal surre på de fleste sprekkene. Går det an å lime på glassfiberstrimler over sprekkene? Litt sånn lappeteppe? Har hatt loctite superlim i sprekkene fra før av.

Kommer du på middelalderfestivalen i tønsberg 4. - 6. juni?

Hvis ikke. Tenkte at jeg skulle kjøre en tur opp til deg helgen etter, hvis du er hjemme. Er du hjemme søndag 13 juni? Tenkte jeg kunne ta med bøkestokken, så kan vi bytte i alm og hornnocker. jeg er ute etter et askeemne til. Kunne jeg kjøpt et av deg? Tenkte jeg skulle starte på et indianerbueprosjekt med askeemner. Almeemnene skal brukes til en ny holmegårdsbue og en langbue.

Begge langbuene mine er nå så godt som ferdige. Skal skyte dem inn nå i helgen. Får se om jeg rekker å legge ut noen bilder imorgen. Den ene ble ganske fin.

:D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Bowmans buer

Legg inn av Bowman »

Og så kom bildene. To ferdige buer. Den midterste langbua må justeres. Den er litt rar. :mrgreen: Tar det til høsten. Nå skal det skytes. Holmegård og langbue. :D
Bilde
Ganske optimal strengehøyde tror jeg.

Bilde
Holmegård. Ble litt mye surringer p.g.a noen sprekker i ryggen Får se hvor lenge det holder. Den er hard å spenne opp. Den skyter hardt.

Bilde

Langbue. Passe sprek. Holder for meg.
Bilde

Fin serie. Fra samme stokken. Ville at de skulle matche hverandre. Stokken er ifølge Nidrinr vokst opp på Hedemark, ved Mjøsa og er sikkert veldig glad for at den endte opp som tre buer i Vestfold istedet for veifylling i midtnorge. :-)

Bilde

Klar for prøveskyting. Påmontert strengedempere fra tradbow.
Eneste jeg er misfornøyd med er strengene. Tror jeg må kjøpe to ferdige med øye i begge ender. Synes det er penere. Så får jeg heller øve på strenger i ro og mak. :mrgreen:
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Bowmans buer

Legg inn av Christian »

huff, nei dette så ikke bra ut i det hele tatt... æsj æsj æsj... Du lager altfor tøffe buer :mrgreen: Fulltrekkbilder?? :wink:
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Svar