Vikbuer

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

vikbuer

Legg inn av Bowman »

He he.....ikke denna karen. Den slags faenskap er utryddet i Norge. Sitter og tenker på bohemen i Kristiania for 100 år siden og vel så det. De hadde sitt å stri med. Absinth, syfilis og cadmiumfarger :-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Vikbuer

Legg inn av Bowman »

Her kommer noen bilder fra buemakerkurs med Vikbuer og Stokke husflidslag våren 2015
https://plus.google.com/photos/10087466 ... fHhjMa65QE

https://youtu.be/_oEDdqximXs



:D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Vikbuer

Legg inn av Oddbjørn »

Veldig bra. :D
Brukeravatar
dagsunde
Master bowyer
Innlegg: 1325
Registrert: 28 jun 2007, 16:33
Bosted: Arendal
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Vikbuer

Legg inn av dagsunde »

Ille bra, Bjørnar! :P
--
Dag.

Brestanda boga, brennanda loga,
gínanda ulfi, galandi kráku,
rýtanda svíni, rótlausum viði,
vaxanda vági, vellanda katli
skyli manngi trúa!
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Vikbuer

Legg inn av nidrinr »

Morro å se at det utdannes nye buemakere. Regner med at det var mange fornøgde deltakere som endte opp med fine buer og evne til å holde seg sjølforsynt med piler :D
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Vikbuer

Legg inn av Bowman »

He he. Det å holde seg sjølforsynt med piler er en del av dannelsen. Det er j............ kjedelig å lage piler til andre. Skal ha et nytt kurs til høsten. Også denne gangen med Stokke husflidslag. Noen av deltagerne blir vel forhåpentligvis bitt av basillen.

:D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Vikbuer

Legg inn av Bowman »

Da er jeg godt igang med etterlikning av Mary Rose bue nr: 80A0907. Originalen har følgende mål. Midten: 34,7/29,2. Øvre lem har en bredde på 28 mm 500 mm ovenfor midten og 18,3 mm ved 800 mm. Tilsvarende nedre lem har en bredde på 29,4 mm og 19,9. Buen er en "flat sided" D profil bue. Disse buene hadde ulike kategoriseringer. Noen hadde mer ovalt tverrsnitt og noen mer runde. Noen hadde "set back refleks" og andre defleks. Kilder: "Weapons of Warre" Bredde og tykkelse på lemmene indikerer at øvre lem har bøyd mer enn nedre.

Min bue stemmer 99% på breddeprofil, lengde og n.t.n sammenliknet med original bue. Det er verre med tykkelsen. Den blir nok litt underdimensjonert i forhold til originalen.
Jeg har valgt å etterlikne en av de letteste buene på funnet, og det skal bli spennende å se hva den ender på. For mitt vedkommende er det uinteressant med noe som er tyngre enn 115#-32"så jeg prøver å få den dit. Her er noen bilder. Følger opp med flere bilder mot NM. Regner med å ha den ferdig da. Jeg har valgt nokker i kuhorn fra Highland horn i svært god kvalitet og med en fantastisk farge. Emnet er svært bra. Svært rett,uten for mye karakter og 2 bittesmå kvister. Dette er det fineste barlindemne jeg har vært i besittelse av og jeg trakterer emnet med den dypeste respekt. Dette er en "once in a lifetime" mulighet. Slike barlindemner får man mulighet til å kjøpe noen få ganger i livet. Jeg retter en stor takk til selgeren. :D Emnet er lovlig ervervet uten noen for for tyveri, heleri eller annet form for fanteri. Jeg har stanset inn buemakermerke, 3 chevrons. For spesielt interesserte ta frem "Weapons of warre" og les "archery" kapittelet. Disse var stanset inn og ikke brent eller svidd eller noe i den duren. Jeg har slaktet en billig fil fra Clas Ohlson til dette formålet. Her er noen bilder.

Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Følger på med flere bilder under tillerering og ferdigstillelse senere. God middag.

:D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Vikbuer

Legg inn av Bowman »

Stiv som en polert mega..........kk og sikkert 350# på 32" trekk, men jeg skal nok tøyle beistet.
Bilde
Detta blir jagggggu spennande.......je hør fra mæ later.'
:mrgreen:
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
HEO
Master bowyer
Innlegg: 625
Registrert: 28 feb 2012, 19:09
Bosted: Sande
Sted: Sande i Vestfold

Re: Vikbuer

Legg inn av HEO »

Rimelig fotogen nock det der! Må du kjøpe hele kuhorn på Highland, eller kan man bestille bare tuppene?
"For veik, for veik er kongens bue."
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Vikbuer

Legg inn av Kviljo »

Lekkert, og et ordentlig verdig prosjekt for et slikt emne. Sterk kandidat for balindbue-klassen på NM :)
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Vikbuer

Legg inn av Lurz »

Den ser ut til å bli flott!
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Vikbuer

Legg inn av Bowman »

Takker og bukker guttær. Får håpe flere stiller med barlindbue på NM slik at vi får litt konkurranse
HEO skrev:Rimelig fotogen nock det der! Må du kjøpe hele kuhorn på Highland, eller kan man bestille bare tuppene?
Du kjøper bare tuppen, men den er til gjengjeld svæææææært lang. Snakk med eller send E-post til Martin på Highland Horn og forklar hva du er ute etter så får du det. De sorterer ut de beste tuppene til nettopp nokker på ELB.
:D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Vikbuer

Legg inn av Allan »

:O !! Dette er flotte saker! Hadde bua du kopierer målene fra dette buemakermerket (tre sparrer) ?
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Vikbuer

Legg inn av Bowman »

Jeg trodde først det, fordi den er nevnt med tre sparrer et sted i boka. Ved litt grundigere lesning ser jeg at buen faktisk hadde 8 sparrer i en sirkel. Det må ha vært en trykkfeil eller en annen form for menneskelig svikt av forfatter. Mulig jeg forandrer på det. Hvis dere har tilgang på "Weapons of warre" så er det der et bilde av buemakermerket på buen jeg etterlikner. Boken anbefales til alle "hard core" warbow fans.
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
HEO
Master bowyer
Innlegg: 625
Registrert: 28 feb 2012, 19:09
Bosted: Sande
Sted: Sande i Vestfold

Re: Vikbuer

Legg inn av HEO »

Bowman skrev:Takker og bukker guttær. Får håpe flere stiller med barlindbue på NM slik at vi får litt konkurranse
HEO skrev:Rimelig fotogen nock det der! Må du kjøpe hele kuhorn på Highland, eller kan man bestille bare tuppene?
Du kjøper bare tuppen, men den er til gjengjeld svæææææært lang. Snakk med eller send E-post til Martin på Highland Horn og forklar hva du er ute etter så får du det. De sorterer ut de beste tuppene til nettopp nokker på ELB.
:D
Så bra! (Da skal man ikke se bort i fra at elg blir byttet ut med ku i framtiden).
Apropos NM: Har ikke deltatt på noe slags konkurransearrangement når det gjelder bueskyting, men dette begynner å friste mer og mer. Og ettersom arsenalet stadig er i vekst, kjerring og unger klarer seg mer og mer selv 8) + noe linstoffbekledning har kommet i hus(får vel ønske meg gambeson til jul og lurt kona til å sy noen "medieval chauses"!), så kanskje 2016 blir et slikt år.
"For veik, for veik er kongens bue."
Svar