Vikbuer

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Bowmans buer

Legg inn av Bowman »

:mrgreen: Kommer etterhvert. Må skytes inn. :D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Jacob97
Mester
Innlegg: 613
Registrert: 10 mar 2010, 21:42
Bosted: Stovner
Sted: Oslo

Re: Bowmans buer

Legg inn av Jacob97 »

fine buer :D
bowman skrev:Og så kom bildene. To ferdige buer. Den midterste langbua må justeres. Den er litt rar. Tar det til høsten. Nå skal det skytes. Holmegård og langbue.
den nederste buen likte jeg ekstra godt.
Brukeravatar
torkis
Mester
Innlegg: 315
Registrert: 26 mai 2010, 18:11
Bosted: Bergen

Re: Bowmans buer

Legg inn av torkis »

Flotte buer!
Jeg bøyer meg i støvet! :D
Jeg ser hvordan jeg skal kamuflere skadene på min egen "ene" bue.
Hvordan klarer alle å holde en så stor produksjon?
Jeg klarte kun å få hentet inn to emner til tørk i fjor, så jeg er avhengig av full klaff hvis det skal bli skyting med ny bue i år.
Nybegynner
Livet er bue - og ørret på flue
Grauten
Mester
Innlegg: 337
Registrert: 24 sep 2008, 10:50
Sted: Mjøndalen

Re: Bowmans buer

Legg inn av Grauten »

Ang. produksjon: etter hvert som sykdommen sprer om seg, så pådrar du deg symptomer som overdreven hamstring av treverk og emner, samt at du kronisk til en hver tid har flere buer i forskjellige stadier. Når du da setter dette sammen med et noe bredere erfaringsgrunnlag enn det du sitter med pr. dags dato, så betyr det at vi bruker betraktelig kortere tid på en bue enn det du gjør! :twisted: Mao. summen av tid brukt på hobby blir tilnærmet likt :o (vil jeg formode) men effektiviteten er større! :D Ps. Denne hobbyen egner seg dårlig i kombinasjon med å være fluefisker, har noe med tidsaspekter å gjøre, i følge min bedre halvdel. :?
Intet problem er så stort eller så lite at det ikke kan løses med dynamitt.
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Bowmans buer

Legg inn av Bowman »

Jeg støtter meg til grautens betraktninger. Jeg har ikke vært så lenge i gamet som han tror jeg, men jeg har allerede blitt bitt av basillen med hamstring, tørking og div planer. Tegner buer på papiret før jeg begynner å jobbe med de. Dessuten er det en relativt billig hobby å bedrive hjemme mellom alskens andre familiære gjøremål. Buer blir til i gangen og på kjøkkenet. Jeg har laget 5 buer og kastet 2 av de, så litt vedproduksjon blir det. Gled deg til strengelagingen. Det er en tålmodighetsprøve. :mrgreen:
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Bowmans buer

Legg inn av Christian »

For å sitere min kjære nevø på 7: "hvorfor ligger det masse trær under senga di?" :roll:

angående strengsnurring så er det et tips å begynne med å lage strenger av elgsener med en gang, da er alt annet så greit etterpå :wink: bare sånn for å skryte litt, så laga jeg tre dobbelløkke flamske strenger av dacron mens jeg så på robocop i helga 8) jeg brukte liiiit lenger tid første gangen jeg tvinna strenger...
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
torkis
Mester
Innlegg: 315
Registrert: 26 mai 2010, 18:11
Bosted: Bergen

Re: Bowmans buer

Legg inn av torkis »

Streng????????????
Jeg har da klart meg lenge med snor til påhengsmotor.
Kanskje fluesnøret kan brukes?
Tilbake til emner. Jeg har merket en veldig økt interesse for diverse løvtrær med rette stammer det siste året.
Jeg har også laget tørkestativ på taksperrene på loftet, men ikke si det til fruen.

Ellers har jeg veldig sans for detaljbildene dine,jeg oppdager stadig noe nytt når jeg ser på dem.
Nybegynner
Livet er bue - og ørret på flue
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Bowmans buer

Legg inn av nidrinr »

Ser veldig bra ut de buene der! -Tar du med alle opp når du kommer nordover? Morro å sett hvordan de skyter :)
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Bowmans buer

Legg inn av Bowman »

Jeg tar de med. Sliter litt med å dra de opp. Jeg er jo ikke spesielt sterk. :mrgreen:
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Bowmans buer

Legg inn av Bowman »

Forøvrig hadde det vært kult med elgsener. Jeg kommer nok aldri så langt.
Hyggelig at du liker buene torkis. Jeg deler gjerne noen erfaringer. :-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Bowmans buer

Legg inn av Christian »

Fortsatt lenge til elgjakta veit du :wink: og tro meg, sener er fantastiske greier :twisted:
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Bowmans buer

Legg inn av Bowman »

Si gjerne ifra når elgjakta begynner så kommer jeg og lager sener (scener) :mrgreen:

Så er den første indianerbua igang. Rogn med kjerneved. Hadde nesten avskrevet denne rognekjeppen, men jaggu har den karakter. Mitt motto er: la kjeppens kurver få bestemme hva det blir. Den er ennå ikke helt tørr, men det virker som den tørker på en hyggelig og svært så grei måte.
Mitt spørsmål er følgende: Hadde vært kuult med litt recurve eller deflex i tuppene. har det noe for seg å sette den i spenn med noen tvinger og la den tørke helt ferdig? Vil jeg da få en varig recurve? Treet er veldig mykt og fleksibelt nå.Tenkte den kunne tørke slik et par mnd. Noen synspunkter på dette hadde vært hygg. Den kan sikker ha godt av litt varme i buken når den er ferdig også, men det får jeg ta da.
Bilder kommer.
:D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Bowmans buer

Legg inn av nidrinr »

Om du spenner den inn i en eller anna form mens den tørker, vil bua formes av det. Om du i tilegg varmer buken seinere vil den holde den forma enda bedre.
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Bowmans buer

Legg inn av Bowman »

Flott. Da har jeg satt den i spenn og der skal den stå en stund. Hva slags erfaring har du med lønn nidrinr? Fant et veldig bra lønn-emne idag. Har skrellet av barken og splitta det. Stokken var på ca 9cm i diameter og kan bli 2 eller 3 bra buer.
:D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Bowmans buer

Legg inn av nidrinr »

Den vanlige norske lønna er veldig god til nesten hvilken som helst bue du vil lage. Den tåler ikke like mye juling som alm eller ask, men i snitt mer enn einer og rogn.
Svar