Vikbuer

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Vikbuer

Legg inn av Bowman »

Joda. Jeg tar den nok med til Hamar. Noe av moroa på seminar er å dra med seg noe av produksjonen fra inneværende år. :-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Ingis
Mester
Innlegg: 676
Registrert: 05 jul 2006, 00:09
Bosted: 3340
Sted: Åmot,Buskerud

Re: Vikbuer

Legg inn av Ingis »

Har din linstreng 27 tråder av enkelttråder av lin ?
"Back to nature!"
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Vikbuer

Legg inn av Bowman »

Jepp. 9 x 3 pluss 6 tråder til forsterkning. 2 pr kordell. Oppe og nede. Synes du det var mye? En MR streng var nok tykk. Mye som tyder på det. Store nokkhakk på pilene.
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Vikbuer

Legg inn av Are »

Skjønner godt at du er stolt og nervøs. Dette kan bli et riktig snasent prosjekt.

Personlig ville jeg skutt den inn med en moderne streng. Linstrengen ville jeg laget når buen hadde fulgt strengen, hvis den gjør det da. Og jeg ville hatt mer forsterkninger i endene,spesielt i knuta. Jeg skriver ikke dette for å psyke deg ut, men fordi det er trist når strrnger ryker.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Vikbuer

Legg inn av Bowman »

Jeg tror du har rett. Jeg presenterer bua med linstreng, men har en FF streng som jeg bruker i starten. Takk for tilliten. :D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Vikbuer

Legg inn av Allan »

Mens vi driver med linstrenger: 27 tråder med en bruddstyrke på ca 6 kg gir totalt 162 kg (eller 357 pund). Hva har du gått etter for å dimensjonere strengen?
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
dagsunde
Master bowyer
Innlegg: 1325
Registrert: 28 jun 2007, 16:33
Bosted: Arendal
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Vikbuer

Legg inn av dagsunde »

4 x fullt trekk, eller 20 x vekt på 15"?
--
Dag.

Brestanda boga, brennanda loga,
gínanda ulfi, galandi kráku,
rýtanda svíni, rótlausum viði,
vaxanda vági, vellanda katli
skyli manngi trúa!
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Vikbuer

Legg inn av Bowman »

Jeg har bare tatt i litt ekstra. Jeg har ikke dimensjonert strengen etter bruddstyrke selv om Are har forklart meg formelen en rekke ganger. Strengen er visuell og laget for å være tykk, siden de var det originalt. Jeg har en FF streng som skal brukes til å tillerere buen riktig og til å skyte den inn når den tiden kommer. Men linstrengen gir et riktig bilde av buen visuelt. Det er på den måten jeg lager buer. Etter følelser og ikke formler.
En annen ting. Oppgitt bruddstyrke ville jeg aldri stolt på når det gjelder lintråd. Du kan jo bare forestille deg hva som kan skje hvis en linstreng ryker på en bue på 120# på fullt trekk.

:-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Vikbuer

Legg inn av Are »

En streng ryker stort sett aldri på fullt trekk. Den ryker vanligvis når pila har forlatt buen. Da har mye av energien i buen blitt overført til pila og dermed minskes faren for bueknekk. Har opplevd at en underdimensjonert linstreng en gang røyk på fullt trekk på en flatbue 85#@32". Pila endte bak skytterlinjen og buen tok ingen synlig skade. Var jeg deg Bjørnar ville jeg målt buen på 15" trekk bare for å forsikre deg mot at strengen er underdimensjonert. I forhold til råd/erfaring har du litt lite forsterkning i løkka og alt for lite i knuta. Dette er hvis strengen har riktig tykkelse. Så hvis den ryker noe sted gjetter jeg knuta :-)
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Vikbuer

Legg inn av Bowman »

Takk. Jeg kommer til å lage en ny linstreng med ekstra forsterkninger. ff får duge så lenge. [SMILING FACE WITH OPEN MOUTH AND SMILING EYES]


Sent from my iPhone using Tapatalk
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Vikbuer

Legg inn av Bowman »

Vel overstått NM. Svært hyggelig å gå til topps i buemakerkonkurransen / barlindklassen. Nå gjenstår fin tillerrering og ferdiggjøring så er den skytbar på neste NM. Da får vi se hva den gjør med standardpil. :-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Vikbuer

Legg inn av Bowman »

Tudor horn-nokker. Hadde her om dagen en hyggelig debatt på Bad ass archer ang. Tudor nokkene og konservative engelskmenn bet på agnet. De fleste likte nokkene mine men mente at jeg hadde valgt et litt vel viktoriansk snitt. Jeg fikk støtte fra Ivar som synes nokkene mine så ganske mye bedre ut enn de som er avbildet i atikkelen til David Pim på EWBS hjemmeside. "Tudor nocks". Da det finnes en skarve stygg nokk delvis bevart som også bærer tidens tann(som noen påpekte) er det vanskelig å si hvordan dette har sett ut. Illustrasjoner(primærkilder) fra den aktuelle tiden kan gi en pekepinn, men de er ofte stilistiske i stilen og vil ikke gi noe korrekt bilde av hvordan de kan ha sett ut. Jeg har en teori om at nokkene har kunnet variere i form og størrelse avhengig av buemaker. Jeg må innrømme at jeg alltid har hatt en forkjærlighet for nokkene til Ivar og det er han jeg er mest inspirert av, men jeg føler allikevel at jeg har dreid det litt i min egen vei. Jeg tolker illustrasjonen av nokken direkte og mener jeg har et poeng ved å la tuppen bli slik jeg har valgt å gjøre den. Så får engelskmenn mene hva de vil. Jeg kommer ikke til å slutte å lage slike nokker. Jeg har ikke tenkt på viktorianske nokker da jeg lagde disse. (Jeg vet hvordan viktorianske nokker både så og ser ut og det skal jeg lage senere.) Jeg kan også være sta. :mrgreen:
Bilde
Diskusjonen på Bad ass involverte mange personligheter. Mest interessant ble det da Steve Stratton slang seg på med sitt kontroversielle syn ang. nokker og lim. Jeg har lest artikkelen hans og det er en spesiell tolkning han begir seg ut på . Jeg vet ikke helt om jeg kjøper teorien, men han har gjort et stykke arbeid ned dette så jeg vil anbefale alle å lese den.
:D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Vikbuer

Legg inn av Kviljo »

Hehe, det var en snodig diskusjon. Jeg kan ikke fatte at noen vil mene at det er sannsynlig at nokkene ikke ble limt på. Et eller annet sted må det være et par røykte sokker med i bildet :lol:
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Vikbuer

Legg inn av Bowman »

He he. Det er mye man kan gjøre for å få oppmerksomhet. Jeg kjøper ikke den teorien, men får vel prøve å holde fred. Folk blir så sinna, inkludert meg selv. :mrgreen: :lol:
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Vikbuer

Legg inn av Allan »

Mtp diskusjonen om de forsvunne MR- nokkene forleden : hvis jeg ikke husker helt feil var ei av buene som lå løst i skipet oppspent ved forliset, slik at den hadde fått 6" set. Heller ikke denne bua hadde nokker eller streng intakt, og det svekker argumentet om at horngjenstandene er spesielt godt bevart. MEN, diskusjonen var såpass pussig at jeg orka ikke ta del.
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Svar