Vikbuer

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Svar
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Bowmans buer

Legg inn av Bowman »

Dagen har gått med til å ferdigstille en askebue og legge en rognerecurve i press. Buken på askebua fikk en omgang over grillen sammen med noen baconpølser. Den landa på 37# før varmebehandlinga. Nå skal den få hvile i en uke før jeg setter på streng. Den hadde en fin tiller og jeg greidde å dra den 32 # He he. Jeg behøver ikke å lage svakere buer enn 37# ihvertfall. Radikal forskjell fra holmisen som er på 100#. Litt greit å ta det ned til et normalt nivå. Spent på om den har blitt stivere etter varmebehandlinga. Den er ca 190 lang. Lange spisse nocker og er en slags flat langbue, eller en lang flatbue. :? Ikke så greit å vite bestandig. Det var et helvete å få av barken. Var nok bitte litte granne nedi den ytterste årringen noen steder ja. Jeg som elsker surringer, kommer nok til å pimpe opp denne og er jeg redd.
4 rognebuer er også på gang. 3 holmegårdsbuer og en recurve. Recurven er et slags eksperiment. Ligger i press og skal gjennom ditto stadier før jeg er ferdig.- Den skal også varmebehandles. Spørs om ikke alle rognebuene blir med på neste grillfest. De skal visstnok bare ha godt av det. Bilder kommer når de er ferdige.

Utover det så rakk jeg jaggu en tur i skogen og fikk drassa med meg hjem et hasselmonster. :mrgreen: En jævlig tjukk hasselstokk. 15 cm ihvertfall. Ikke så ofte å se de så tjukke. Den hadde veldig grove linjer og mønstre i den ytterste årringen og kan nok bli en bra holmegårdsbue. Sevja har lagt seg til ro. Veldig spent på hasselstokkene. Bør vel lighge til utover våren neste år. Ligger uten bark og tørker med lim på endene.

:D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Grauten
Mester
Innlegg: 337
Registrert: 24 sep 2008, 10:50
Sted: Mjøndalen

Re: Bowmans buer

Legg inn av Grauten »

Og hasselmonsteret er rettvokst og ikke spiralvokst? Bare spør klok av skade :lol:
Intet problem er så stort eller så lite at det ikke kan løses med dynamitt.
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Bowmans buer

Legg inn av Bowman »

Godt spørsmål. Det er ikke helt spiral. Jeg skjønner hva du mener. Var borti et rogneemne som var helt propell på forsommeren. Jeg tror det kan bli bue av det. Men det er veldig grovt mønster i den ytterste årringen. Ser ut som noe som kommer fra en annen planet. :mrgreen: Time will shåww...... :D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Bowmans buer

Legg inn av Bowman »

Har prøveskutt askebua i eftermiddag. Den landet på 45# etter varmebehandling. Så daler den vel litt etter innskyting. Den spikrer pilene i blinken og det sier fopp når pilene treffer. Endelig en bue som jeg mestrer. Etter å ha laget tre neanderthalerbuer var det på tide med noe for moderne mannfolk :mrgreen: Så da får vi krype oppover sakte men sikkert. 100 punds holmegårdsbuen får vente. :D Det kommer bilder jada. :) Holder på å pusse opp hjemme så det er dårlige fotolocations i leiligheten.
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Bowmans buer

Legg inn av Zeida »

bowman tror du det er ok om jeg får tid til å stikke innom deg i morra eller noe sånt?

Gleder meg til bilder!!

Hilsen Arild :D
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Bowmans buer

Legg inn av Hardwood »

Bowman : jeg anbefaler at du kløyver hasselstokken din. Ellers er jeg redd den vil sprekke. Del i 4. Så får du dessuten vite med en gang om den er spiralvokst og om det er andre overraskelser inni.
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Bowmans buer

Legg inn av nidrinr »

-Og behold barken på i ryggen selv om du kløyver stokken. Hassel kan være litt kranglete å tørke. Om den ikke får noe luft får den veldig ofte råte, og om den får for mye luft sprekker den lett..
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Bowmans buer

Legg inn av Zeida »

bowman dro på ferie i dag sa han :cry:
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Bowmans buer

Legg inn av Hardwood »

Det kan han nok trygt gjøre, det går sikkert ikke SÅ fort :D
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Bowmans buer

Legg inn av Zeida »

Håper på det ja :D
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Bowmans buer

Legg inn av Bowman »

Jeg har vært så teit at jeg har skrella av all barken på hasselstokken, men klint inn endene godt med trelim. Ingen sprekker å se foreløpig. Jeg tror den holder til to holmegårdsbuer. Den er litt bøyd, så da kan det godt hende at jeg bruker bare den ene halvparten. Utnytter den naturlige motbøyen, deflex......ikke sant?

:D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Bowmans buer

Legg inn av Zeida »

jasså du er back synn du ikke va det for 3 dager sinden men sånn er det av og til. Synn du tok av barken og du bør vel bruke den naturlig deflexn :D
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Bowmans buer

Legg inn av Christian »

motbøy = reflex, medbøy = deflex :wink: men naturlig motbøy skal selvfølgelig beholdes :D
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Bowmans buer

Legg inn av Bowman »

Altså: motbøy...reflex og medbøy deflex.... det er jo logisk men her går det lett i surr. Og der sprakk monsteret. Får prøve å redde restene. Den har sprukket i 3 ca like store kakestykker. Merkelig treverk. Lønn sprekker også. Bare ikke ask. Fant et fint askeemne igår og ett idag. Jeg
tror det blir hasselbue allikevel. Har to tynnere hasselemner som ikke viser antydning til sprekk og de har ligget lengre. :D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Bowmans buer

Legg inn av Zeida »

Synn og bra :D
Svar