Flamsk streng

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Flamsk streng

Legg inn av Bowman »

Hei

Nidrinr lærte meg å lage flamsk streng på kurset vi hadde med ham, men jammen er det mye som er glemt. Fant en utrolig god beskrivelse på nettet, så jeg skal nok få det til. Tenkte jeg skulle bruke dacron var det B-50? Er den ferdig vokset? Daniel ga oss en tråd som var ferdig vokset. Er det B-50 eller D-50 eller noe sånt?

Hvordan finner jeg ut hvor lang streng jeg trenger til buene mine hvis jeg skulle bestille ferdig streng fra tradbow. lengde på bue er jo greit, men trenger jeg å oppgi noe mer? pund, styrke osv?

Jeg er ganske fersk og har nok endel spørsmål før det sitter. :shock:

:D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Flamsk streng

Legg inn av Moen »

Det er B-50 du fikk av Daniel. Den er ferdig vokset, men jeg tar alltid på ekstra voks. For å finne riktig lengde på strengen kan du; Enten sette på en midlertidig streng som gir riktig strengehøyde og måle etter den, eller du kan satse litt. Jeg bruker på mine langbuer ca 4" kortere streng enn målet mellom nokkene. En annen metode, som er bombesikker, er å lage løkke kun i den ene enden, og tømmerstikk i den andre. Da kan du justere til du blir fornøyd.
Her er tømmerstikket. Det står også mer om det på side 10-11 i "Mr Moen`s buer"
Det er dèt som er så genialt med forumet...man får som regel gode tips og svar hvis man spør. Gudd løkk :D
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Flamsk streng

Legg inn av nidrinr »

..Som Frode sier, det kan være lurt og vokse litt ekstra, og gjenta det i blant. Da slipper du å lage nye strenger i et sett :)
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Flamsk streng

Legg inn av Kviljo »

Dacronspolene jeg har er temmelig mettede med voks. Ekstra voks er bare ekstra død vekt og mindre fart til pila. Men det er jo lurt å vokse løkkene og midtsurringa på strengen for å unngå slitasje.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Flamsk streng

Legg inn av nidrinr »

hmm.. -på mine er det ofte sparsomt med voks i starten, men nok når det nærmer seg tomt. Har forøvrig erfart at det er forskjell i hvor mye voks det er på. (Eller kanskje noen av snellene mine bare er gamle..)
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Flamsk streng

Legg inn av Moen »

Neida. Der er stor forskjell på spolene. Jeg har vel alle farger som er, og det er ingen som har like mye/lite voks..
Ja, jeg òg bruker kun voks på den delen som skal tvinnes.. Ellers har jeg prøvd ferdig vokset lintrå... Du snakker om tung streng :lol: :lol:
Tjarand
Bueskytter
Innlegg: 93
Registrert: 29 aug 2008, 16:18

Re: Flamsk streng

Legg inn av Tjarand »

Jeg har 3 unger på Steinerskolen og har akkumulert rundt 30kg bivoks i smått gjennom åra. Har alltid med meg en god klump bivoks til forefallende vedlikehold på nockpunkt på strengene. Utrolig effektivt når ting begynner å bli frynsete ...
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Flamsk streng

Legg inn av Bowman »

Jeg har hatt 4 unger på steinerskolen :-) Jeg slapp unna bivoks, men fytte rakkern for markeder og alskens greier. Men unga hadde det bra da. :-) Hvor mange strenger blir det utav en 1/4 snelle med B-50 tråd?


:)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Flamsk streng

Legg inn av Moen »

Hvor mange strenger blir det utav en 1/4 snelle med B-50 tråd?
Det spørs jo på hvor mange tråder du bruker, men en liten snelle rekker til rimelig mange strenger. Mener det er ca 300 meter på en 1/4# spole.
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Flamsk streng

Legg inn av Bowman »

Sist jeg prøvde så var det 8 tråder i hver kordell. Og to kordeller. Burde holde en stund ja. Sånn er det å være ny. :-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Flamsk streng

Legg inn av Moen »

Har lenge lurt på det samme selv. Men det blir aldri til at man gidder å telle... :lol:
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Flamsk streng

Legg inn av Bowman »

Fytterakkern. Brukte 5 timer på en streng igår. Og så ble den for lang. Makan. Øvelse gjør mester. Men det er en ting som er verre. Å lage hosebånd til herrebunaden fra vestfold.

God helg.

:-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Flamsk streng

Legg inn av Moen »

Det krever noe trening å få strengene i riktig lengde. Det som også er viktig, er å legge inn "mot-tvinn" før den andre løkka lages. Så etter noen strenger, går nok prod tiden ned betraktelig.
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Flamsk streng

Legg inn av Christian »

5 timer?! :shock: hehe, da har du ihvertfall noe å se fram til når erfaringa kommer :wink:
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Flamsk streng

Legg inn av Moen »

Husker ikke hvor lang tid jeg egentlig brukte på min første streng, men mye av tiden gikk til å tvinne noe for mye.. Jeg tvinna hele strengen.. :wink: Det var da jeg ikke skjønte poenget med stringjig. En streng som skulle vært 60" ble ikke lengre enn knappe halvparten. Hehe.. Man lærer, man lærer.. :lol:
Svar