Holmalong

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Holmalong

Legg inn av Kviljo »

Cool 8)

Jeg forstår ønsket, men nøler så godt jeg kan :lol: Buen må jo tåle trekket ditt med en strengehøyde du kan leve med, men jeg frykter jo at buen er ganske nær grensen for hva den vil tollerere. Jeg ville nok skutt den litt til med den strengehøyden jeg satte på den. Eventuelt kan du flytte tømmerstikket en halv centimeter. Strengen har nok strukket seg en anelse siden helga, så den skulle tåle å bli korta inn en svak anelse.

Etterhvert som luftfuktigheten begynner å stige og den blir skutt mer, bør den begynne å følge strengen, og da kan du med god samvittighet strenge den høyere eller trekke den lengre.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Holmalong

Legg inn av Hardwood »

Si, senor Quiljo ! Null problem. De andre i klubben likte buen så godt at jeg har slaver til å kjøre den inn om jeg vil :mrgreen: Strengen får være en stund til.
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Holmalong

Legg inn av Kviljo »

Det er det tryggeste, i alle fall når jeg har sagt at jeg skal lage ny om den knekker :mrgreen:
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Holmalong

Legg inn av Hardwood »

Klart det...... :D
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Holmalong

Legg inn av MalaWolf »

Hardwood skrev:Ja, den er rå, rett og slett ! Spørs om jeg må sy meg et pelsantrekk til ute - NM, og stille med Holmalong-Holmisen 8)
Hell yeah! Klart du må!

Men - hva slags antrekk tenker du på ?
loin-cloth,
http://www.hominides.com/data/images/il ... rizoma.swf
pung-belte (ala Øtzie)
Bilde
og kort-ermet tunica?
Hva slags sko. Øetzi-skoene er meget kompliserte å lage har jeg skjønt..
Hva slags skinn tenker du på ? Hjort ? Hva med rådyr - vil det være mer sommer-vennlig?

Se denne videoen: http://www.youtube.com/watch?v=MDpOViC4QhY fra Oetzi-museet for hvordan de har tenkt seg tunikaen :)

BildeBildeBilde

Tidlig bondesteinalder: Dragsholmgrav
Bilde
Sist redigert av MalaWolf den 18 mar 2010, 18:50, redigert 2 ganger totalt.
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Holmalong

Legg inn av Hardwood »

Ah ! Stilig ! Jo, nå skal du høre : jeg synes det hadde vært kult med et steinalderantrekk, og klart Øtzi sitt hadde vært topp. Jeg har hjort, rev og mår. Og halm ! Hm...... fikk et tips av Ivar om en Kutchera, som har jobbet med slikt. Skal ta kontakt med ham, Det jeg trenger, er detaljer.
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Holmalong

Legg inn av MalaWolf »

Hardwood skrev:Ah ! Stilig ! Jo, nå skal du høre : jeg synes det hadde vært kult med et steinalderantrekk, og klart Øtzi sitt hadde vært topp. Jeg har hjort, rev og mår. Og halm ! Hm...... fikk et tips av Ivar om en Kutchera, som har jobbet med slikt. Skal ta kontakt med ham, Det jeg trenger, er detaljer.
Fett :)

Klære bør forresten braintannes :)
Og legg merke til de alternerende lyse og mørke stripene i jakka.

Jeg har oppdatert viewtopic.php?f=12&t=952&start=15#p10505 også ...
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Holmalong

Legg inn av MalaWolf »

Hardwood skrev:Ah ! Stilig ! Jo, nå skal du høre : jeg synes det hadde vært kult med et steinalderantrekk, og klart Øtzi sitt hadde vært topp. Jeg har hjort, rev og mår. Og halm ! Hm...... fikk et tips av Ivar om en Kutchera, som har jobbet med slikt. Skal ta kontakt med ham, Det jeg trenger, er detaljer.

Kanskje du burde ta en titt her:

http://kutschera.no/
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Holmalong

Legg inn av Hardwood »

Flott, Malawolf ! Skal studere de der nøye !

Men tilbake til Holmalong : Jeg veide buen Holmegårdsbuen i dag, og den er jo forsyne meg bare 469 gram !!!! :shock: :shock: :shock: (Den er 183 cm, og 43 pund ved 28 )

Jeg studerte kapittelet i TBB om masseprinsippet, og kom vel til at buen ville veie over 550 gram sånn omtrent. Snakk om å ta i bruk hver fiber i buen til å utføre arbeid !
Hatten av for deg, Kviljo !
Hvor nyttig kan varmebehandling av buken være på flightbuer ? (Nå er vi i gang.. hehe... sesong for lange skudd !)
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Holmalong

Legg inn av Kviljo »

Badger har justert masseformelen litt. Den versjonen som står i TBB gir litt tyngre buer enn den tidligere formelen.

Det er ikke tatt høyde for varmebehandling i formelen, såvidt jeg har forstått.
Om man kjører formelen på buen før den ble varmebehandla, da den var rundt 35 pund ved 28 tommer, stemmer den overens med formelen.

Så varmebehandling kan utgjøre ganske mye :) Det har helt klart noe for seg i lengdeskyting. Holmegården din burde kunne gjøre det rimelig bra i lengdeskytingsklasser for tunge piler. Den burde egentlig gjøre det rimelig greit i den ordinære lengdeskytingsklassen også, men den har nok litt for solide tupper til å nå helt ut.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Holmalong

Legg inn av Hardwood »

I see ! Ja, det forundrer meg ikke.... Strengen som er på nå, veier ca. 12 gram. Det virker ikke som om de lettere pilene går særlig fortere på den. Da må jeg vel redusere vekt på strengen ! Men det er nå bare for å analysere litt, hehe... Den er jaggu kjapp nok. Må sikte laangt under når jeg skyter med den. Gleder meg til utesesongen, da blir det skyting på 50m +, med Holmegårdsbuen ! a propos strengvekt: flightstrengen jeg lagde på Tangen, veier ca. 2,4 gram :D

Hvilken avstand, tid og varmestyrke bruker du når du varmebehandler med stekeplata ?
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Holmalong

Legg inn av nidrinr »

Full varme, ca 10 cm, Holder med 1-2 min (varierer ettersom åssen tre du bruker...)
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Holmalong

Legg inn av Kviljo »

Dæsken, det er såpass stor forskjell på strengene ja! Ikke rart det utgjør en del :)

Det viktigste er å spenne buen opp i motbøy før man begynner å varme. Da bør man spenne den fast til ei form. Om man bare spenner den i motbøy ved å presse på tuppene og grepet, kan man risikere at det området som man varmer først får all motbøyen. Ellers er vel tanken at man vil at varmen skal trenge igjennom omtrent halve tykkelsen av buen. Marc St.L. har jo strevet ned hans tanker om dette i TBB4. Har ikke lest det ennå selv, men jeg vil tro det står mye fornuftig der.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Holmalong

Legg inn av Hardwood »

Takk for det ! Går i gang med ny flightbue i morra. Blir vel aktuelt å varme inn litt motbøy ! Målet mitt er å lage flightbue av noen forskjellige treslag, bl.a. Hickory, hviteik, sukkerlønn, barlind og evt. kristtorn om det viser seg nyttig.
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Holmalong

Legg inn av Are »

Gleder meg til å se buene på årets lengdeskyting på ute-NM. Det er på tide at det er noen andre enn Nils og Ivar som klarer å slå min gamle askeplanke. Den bør definitivt pensjoneres.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Svar