Holmalong

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Holmalong

Legg inn av Zeida »

Stefflus skrev:
Hardwood skrev:fikk et tips av Ivar om en Kutchera
Uvanlig navn. Bohumil Kucera er medforfatter i boka "Trevirke". Noen link her?
Kviljo skrev:Badger har justert masseformelen litt. Den versjonen som står i TBB gir litt tyngre buer enn den tidligere formelen.
Hvem er denne badger, og fins den justerte tabellen på nett?
Driver og klør meg litt i huet her nå, såvidt fått gulvtilla, men er nesten "på vekt"..
Hei det kan være fordi det er en veldig lett bjørk eller fordi du har veldig lite grep eller tupper. Det er masse som spiller inn på vekten vettu. :D
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Holmalong

Legg inn av nidrinr »

Bueform, og ikke minst grep, har innvirkning på formeln. Varmebehandling klusser også med tallene så de ikke stemmer helt. Ellers må jeg bare innrømme at jeg ikke orker å bruke den formeln.. :wink:
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Holmalong

Legg inn av Hardwood »

Akkurat; varmebehandles buen, så endres egenskapene til treet og buen blir kraftigere. Dermed er man allerede der i fare for å "sprenge" formelen. Og som Nidrinr sier har grepet mye å si- Formelen er vel laget ut i fra buer som kun har det nødvendigste av grep. Mine buer har svære grep, så jeg har gitt opp å få buene mine til å stemme med angitt sluttvekt. For eksempel så er presisjonsbuen min 2m lang, 28 pund og.... 800 gram ! (flatbue)Til sammenligning lagde jeg en ELB av barlind til Vibeke som var 170 cm lang, 37 pund og bare 400 gram :D :lol: Men formelen er særdeles nyttig likevel : Har du for eksempel tenkt å ta buen ned noen pund ved å sikle av på lemmene, kan formelen brukes til å beregne ca hvor mange gram du må skrape av.

Zeida : Hvor tung eller lett bjørka er , har ingen betydning. Det er i hovedsak egenvekten på materialet som bestemmer dimensjonene buen må ha. Er det lett bjørk, må buen lages bredere for å bli like kraftig som en lik bue av tyngre bjørk. Og buene vil veie like mange gram ! Sånn omtrent i alle fall. Derfor er buer av f.eks Osage smalere enn buer av f.eks ask o.l.
Svar