Fingerskjøt jig, bilder.

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Svar
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Fingerskjøt jig, bilder.

Legg inn av Oddbjørn »

[imBildeg][/imBildeg][imBildeg][/imBildeg][imBildeg][/imBildeg][imBildeg][/imBildeg][imBildeg][/img]
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Legg inn av Oddbjørn »

Ble litt sent i går kveld så jeg tar forklaringen til denne "jiggen" i dag.
Først vil jeg si at jeg ikke skal ha æren for å ha kommet på denne ideen.
Den sto avtegnet og forklart i Primitive Archer Magazine for noen år siden,
men jeg har forandret litt på målene for å passe mitt formål bedre.
Målene mine er følgende: Plate 20mm tykk kryssfiner, 60cmx25cm.
Anlegg:5x3x25cm. Bolter 8mm diameter. Som sagt disse målene er ikke så viktige, men det er viktig at alt er nøyaktig laget og "linet" opp og at boltene passer stramt i hullene. Skinna som sitter på undersiden må passe nøyaktig i sporet på båndsagbordet. Hvis man lager skinna i tre vil den krympe og svelle litt etter årstidene, så et kunstmateriale eller MDF plate er nok bedre. Hvis det blir litt slark der må man konsekvent presse "jiggen" til den ene og samme sida når man sager.
Jeg har laget "jiggen" slik at den passer til 34mm brede "billets" som jeg
pleier å bruke når jeg skjøter barlind. Hvis man lager alt nøyaktig og har ei god båndsag med skarpt blad får man veldig fine skjøter.
Den er laget slik at skjøten blir 10 cm lang, først skjærer man et senter kutt, så det ene skråkuttet og så flyttes emnet fram for det andre kuttet.
Her får man bare prøve seg fram til det passer (kanskje ikke lurt å gå direkte løs på et stykke barlind) Hvis man ønsker en annen bredde på håndtaket får man bare eksperimentere med skråstillinga på anlegget.
Oddbjørn.
Svar