Taxus Bacata.

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Svar
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Taxus Bacata.

Legg inn av Oddbjørn »

Det er første gangen jeg prøver dette så jeg prøver å legge inn et bilde.Oppe i ei bratt ur fant jeg denne barli ... ita glove.
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Legg inn av Oddbjørn »

Mye url og ikke noe bilde. Jeg har bildene mine på Photobucket, kan noen fortelle meg hvordan jeg skal gjøre dette? Takk. Oddbjørn.
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Høyreklikk på bildet, og velg egenskaper. Der får du opp ei rute der adressen til bildet står. Eksempelvis http://www.bilde.jpg
Merk den adressen, høyreklikk og velg kopier.

Så høyreklikker du i tekstfeltet her og limer den inn. Og mens adressen er merka, klikker du på IMG-knappen, slik at det kommer img foran og bak adressen.

Slik:
Bilde

Da uten mellomrommene foran og bak adressen.


Barlind fine greier :)
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Legg inn av Oddbjørn »

Prøver igjen.[urlhttp://img.photobucket.com/albums/v145/buemaker/Stortax.jpg][/url]
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Legg inn av Oddbjørn »

[imBildeg][/img]
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Legg inn av Oddbjørn »

Jæklar, hei hur det går.
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Hehe, se det ja :)

Der har du noen skikkelig gromme bue-emner 8)


Stikke kvistene ned i jorda, så kanskje noen slår røtter :)

(husk at viltvoksende barlind er freda :wink: )
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Legg inn av Oddbjørn »

Hei igjen. Viltvoksende Barlind er ikke fredet over hele landet, i alle fall ikke i Vestfold. Jeg har undersøkt hos skogbruks sjefen. Hvis eieren sier Ok. fram med saga. Det vokser ganske mye i begrensede områder. Oddbjørn.
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Oi :D
Da har jeg én ting jeg må undersøke, hehe :)


Hvordan er årringstettheten?
Fikk ei her i Bergen, og det var bare sånn midtpåtreet, iallefall i forhold til den fra Junaiten.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Legg inn av Oddbjørn »

På dette treet var det varierende tetthet mellom årringene, noe som jo er vanlig. Den første centimeteren under splinten er så tettvokst at årringene
er nesten umulig å telle, så åpner de opp litt. Hos norsk Barlind sier ikke avstanden mellom årringene nødvendigvis noe om spenst eller kvalitet. Man kan finne Barlind med veldig tette årringer som faktisk er sprø, og som "eksploderer" i taket på tillertreet. Når man har laget en 10-15 stykker kan man faktisk kjenne om det er god eller mindre bra kvalitet etter hvordan drakniven skjærer gjennom veden. Uansett årringstetthet
vil noen ta etter strengen og noen vil holde seg helt rette. Hvis du får se buen til Irun(kona til Truls) vil du se en med eksepsjonell stenst. Jeg får krysse fingrene når jeg har sagt dette , så den ikke knekker. Uansett, Barlind er en flott tresort, men desverre litt lumsk, man hvet aldri når det smeller. Oddbjørn.
balder
Nybegynner
Innlegg: 1
Registrert: 01 aug 2006, 21:00

Re: Taxus Bacata.

Legg inn av balder »

Jeg er ute etter et barlind bueemne - noen som kan være meg behjelpelig med å fortelle hvordan slikt kan skaffes til veie uten å måtte fly som ei geit over hele Vestfold?!?
Svar