Diserud`s buemakeri

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Svar
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3089
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Diserud`s buemakeri

Legg inn av nidrinr »

Ville brukt det jeg og, men det er kun fordi det er så mange som sier det ikke er optimalt med trelim...
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Diserud`s buemakeri

Legg inn av Moen »

Hehe... Jeg tror også at trelim ikke er optimalt. I alle fall på tyngre buer. De første buene jeg lagde ble limt med trelim. Jeg fikk mindre knekte buer når jeg begynte med epoxy, men om det var på grunn av det ene eller andre vet jeg ikke. Men det ER stor forskjell på råbillig trelim og ornti` lim. Tynner du f eks Casco trelim littegann, gir skikkelig press og god tørketid, tviler jeg ganske mye på at det beveger seg nok til at buen skal delaminere. Innvendige limtredragere har da fått samme behandling uten tull og tøys.. Men gi meg en melding i litt god tid før du kommer nedover neste gang, Eirik, så skal du få med deg noen doser epoxy fra meg. Jeg var supersmart å kjøpte 10kg epoxy sist vinter fordi jeg skulle lage så vanvittig mye buer.. :? (Siden da har jeg ikke rørt verken bue eller laminat... :lol: ) Drit kul bue, forresten... 8)
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Diserud`s buemakeri

Legg inn av Kviljo »

Jeg har brukt og bruker fortsatt cascol hvitt "snekkerlim" type vinter på de litt mer porøse ikke-feite treslagene, og har bare hatt en bue som har delaminert. Den buen var til gjengjeld en 100# @ 30" ask/valnøtt som var blitt brukt forholdsvis intenst i 2-3 år, og som hadde ligget ute i regnet ei natt 8) Ulempen med limet er at det ikke er vannfast...noe som egentlig ikke treet er heller, hehe. Fordelen er at det er billig og kjekt å arbeide med.

Men epoxy limt på rett vis er ikke å forakte det heller 8)
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Diserud`s buemakeri

Legg inn av Hardwood »

Fantastisk. Da tipper jeg du har gjort ( og gjør ) en meget grundig jobb med å lage gode limflater, slik at det blir minst mulig lim i limfugen ? Jeg har hatt delamineringer og mye strengefølge i buer limt med trelim, og NULL delaminering og lite strngefølge etter at jeg begynte med epoxy. Men... så har jeg blitt flinkere til å lage buer og da, så man kan vel ikke bare skylde på limet :mrgreen:
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2372
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Diserud`s buemakeri

Legg inn av Are »

PVA-lim (snekkerlim) har kaldflyt hvis det blir utsatt for statisk belastning. En bue som er limt uten å stresse treet vil ikke belastes med en gang den strenges ned. Limer man derimot opp med motbøy, rekurvering e.l. vil buen alltid ha statisk belastning. I så fall ville jeg heller brukt epoxy e.l. PVA-lim er sterkere enn treet det limer når det gjøres skikkelig.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3089
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Diserud`s buemakeri

Legg inn av nidrinr »

Abborskinnlim... kokekoke :lol:
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Diserud`s buemakeri

Legg inn av Oddbjørn »

Urac 185 fra Ola har ikke kaldflyt og blir brukt av mange amerikanske buesnekkere. Oddbjørn.
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2372
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Diserud`s buemakeri

Legg inn av Are »

Mens titebond III har kaldflyt og brukes av diverse buemakere også til krigsbuer i USA... Det er ikke til å bli klok av.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3089
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Diserud`s buemakeri

Legg inn av nidrinr »

Ville vel bare brukt blåepoxy'n jeg. Da er det lov med hjemmespikka overflater, og fortsatt få et godt resultat. Tipper du ikke planlegger fitabuer, så det er greit å være sikker på at det ikke ryker på fullt trekk med 130#. Sikkert mer enn et lim som funker.
Brukeravatar
bueeirik
Mester
Innlegg: 262
Registrert: 18 feb 2009, 23:36
Bosted: Lillehammer
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Re: Diserud`s buemakeri

Legg inn av bueeirik »

Nå har jeg lagd en ny Mary rose krigsbue! den er ikke mer en 72" ntn. 38-30mm i grepet og 14-14 i tuppene, å så følger den strengen 2" etter å ha vært dratt til hvertfall 30". Den drar 70# på 29".

Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Diserud`s buemakeri

Legg inn av Kviljo »

Kjekk bue 8)

Tyrkerbarlind?
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
bueeirik
Mester
Innlegg: 262
Registrert: 18 feb 2009, 23:36
Bosted: Lillehammer
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Re: Diserud`s buemakeri

Legg inn av bueeirik »

Jepp :) hvordan så du det? Det ble veldig mye ytterved i buen synes jeg...

Jeg har snakket med han fra medicinbowwood.com å han sa at han hadde mange emner men at de ikke var lengre en 74-76" lange. Har tenkt å bestille hvertfall 5 emner til meg selv, ville du være med Ivar?
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3089
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Diserud`s buemakeri

Legg inn av nidrinr »

-Imponert over øyet du har for barlind Ivar.
Bua ble fin den, akkurat passe som "damekrigsbue" eller for ungdom :)
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Diserud`s buemakeri

Legg inn av Zeida »

Kjekk! Det var vel ikke standard design på hornnockene?
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Diserud`s buemakeri

Legg inn av Moen »

nidrinr skrev:Bua ble fin den, akkurat passe som "damekrigsbue" eller for ungdom :)
:wink:
Svar