Grautbua

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Grauten
Mester
Innlegg: 337
Registrert: 24 sep 2008, 10:50
Sted: Mjøndalen

Re: Grautbua

Legg inn av Grauten »

Ja, da døde take downen også gitt. Var og skulle skyte den inn på banen til Drammen bueskyttere nå om lørdagen. Lav strengehøyde og trakk til 25-26". Kom til 6 skuddet, så røyk
bambusen midt på det øvre lemmet. Det er ikke ofte jeg blir satt ut av at en bue smeller. Men det skyldes det faktum at jeg vet jeg er i grenseland, og at marginene er marginale. Med denne
buen følte jeg at jeg hadde stålkontroll. :evil: Jeg skjønner ikke et kvidder av denne smellen.
Noe av det siste jeg gjorde, var å ta den med på en "mekkekveld" i verkstedet til Anders Thygesen, for at vi skulle være 2 stk som godkjente tilleren. Og da hadde jeg fintilleret enda
mer enn de siste bildene jeg la ut. Det virka rett og slett som om bambusen bare "rakna".
Nei, får satse på kun egenproduserte emner heretter. Men men, har fortsatt igjen et take down prosjekt, kanskje jeg gyver på det etter hvert. :wink:
Intet problem er så stort eller så lite at det ikke kan løses med dynamitt.
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Grautbua

Legg inn av Kviljo »

Oi. Hjelp. Er DET mulig? :shock:

Den skulle bli 50# @ 30", med bambus på ryggen og osage på buken (om jeg husker rett?)? Kan det ha vært buklaminatet som gav etter først? Jeg hadde ei gang en bambus/merbau bue, og den knakk på grunn av at det spratt ut en del av buken - og dermed gikk jo ryggen av bambus også.

Jeg har bare klart å ryke bambus ei gang, og det var på trihondreogsøttibuen. Der var bambusen "litt" stressa. Skrapte du av det ytterste vokslaget på bambusen? Kanskje kan du ha tatt av for mye der? Styrken i bambusen sitter jo stort sett i det ytterste kompakte laget. Hvis ikke det er det som er feilen, må det være en defekt i selve laminatet. Kan ikke forstå annet...?

Skulle vært artig å se den knekken ei gang :)
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Grauten
Mester
Innlegg: 337
Registrert: 24 sep 2008, 10:50
Sted: Mjøndalen

Re: Grautbua

Legg inn av Grauten »

Skrapte bare av det absolutt ytterste vokslaget, og beholdt det andre som kamuflasje/dekor.
Var ikke i nærheten av actionfibrene en gang.
På monsteret tror jeg det var en del av buklaminatet som spratt ut, da jeg sjekket det, så
var det et feilslag i limimga på det punktet.
Men på denne, var det ikke feil med liminga, og bruddet var langt og fibrøst(bambusen)
Når bambus knekker, så har det en tendens til å knekke rett av, det river ikke opp lange
fibrer. Jeg skal ta et par bilder Kviljo, for analyse.
Ps. har du noen bilder av tilleren på den "håndsvingte" lengdebuen din?
Har et lite prosjekt på gang, bambus og alm kjerneved, direkte kopi av vidunderet ditt.
Bortsett fra at ipen er byttet med alm. 8)
Men jeg sliter litt med tilleren på den(har du noen tanker?) :P
Intet problem er så stort eller så lite at det ikke kan løses med dynamitt.
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Grautbua

Legg inn av Kviljo »

Actionfibre? :P Det ytterste lyse laget kan man fint ta bort, men det litt mørkere rett under bør man ikke røre.


Ny flightbue er alltid gøy :D Tilleren på denne her er 99% optimal for å stresse materialene jevnt. Pga.: de indre lemmene fikk kompresjonsmerker, og et av de ytre knakk da jeg smalnet det av forsiktig. Men det er jo alltid et forhold mellom buens tykkelse og hvor mye den skal bøye, noe som er viktigere enn å gjøre tilleren lik til en annen bue. Det vanskeligste er å finne ut hvor mye de ytre lemmene skal få bøye i forhold til de indre, for de ytre får ikke kompresjonsmerker på grunn av tykkelsen.

Alm og bambus kan nok være en fin kombinasjon. Med rett design og utnyttelse av materialene er ikke typen materiale så viktig tror jeg.
Jeg skal prøve noe rekurvert tror jeg - trebue altså.

Bilde
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Grautbua

Legg inn av nidrinr »

..Bare en generell sak det er uenighet om, der jeg har hørt hardnakkede meninger begge veger: Alm kjerneved, er den, eller er den ikke bedre i kompresjon enn ytterveden i alm..? Jeg kan ikke si jeg har merka noe forskjell, men om noen har det vil jeg gjerne høre.
Grauten
Mester
Innlegg: 337
Registrert: 24 sep 2008, 10:50
Sted: Mjøndalen

Re: Grautbua

Legg inn av Grauten »

Med bambus er det enkelt å føle når du når "actionfibrene" (direkte oversatt fra Unaiten)
Da glir siklingen glatt og lett på underlaget. Det er på dette tidspunktet at man skal stoppe :twisted: Ps. Bambusen på flightbuen er av den mørkebrune/svarte typen.
Nidrinr : alm kjerne/ytterved tror jeg blir hipp som happ, men den kjerneveden jeg har brukt
her er fin og brun, og full av fargespill. Derfor ble det kjerneved! :D Men jeg synes sånn rent uvitenskapelig, at kjerneveden føles lettere og bedre som buklaminat. Har ikke en eneste måling jeg kan henge den synsinga på, så det må taes med en stor klype salt. :shock:
Men det kan være store variasjoner fra tre til tre vil jeg tro.
Fikk tatt noen bilder av vraket i går kveld, men slapp ikke til på maskinen. Madammen har fått los på Facebook. Men bilder kommer!
Intet problem er så stort eller så lite at det ikke kan løses med dynamitt.
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Grautbua

Legg inn av nidrinr »

hehe, enig i den. Estetikk er også en vesentlig del av buespikking :)

-Foruten de man veit godt om (barlind, einer og gullregn), er det mest i selje jeg har opplevd noen særlig forskjell (uten at det er noe stor forskjell).. Bortsett fra estetisk som sagt :)
Grauten
Mester
Innlegg: 337
Registrert: 24 sep 2008, 10:50
Sted: Mjøndalen

Re: Grautbua

Legg inn av Grauten »

Er innehaver av et fint gullregnemne om dagen, og jobber det sakte ned til et eller annet. I den forbindelse har jeg et spørsmål: Dersom en satser på en bue rundt 70-80#, bør en da fjerne ytterveden. Det er ca 5mm med ytterved på dette emnet. Jeg har gjort noen enkle tester med flis fra emnet, og ytterveden virker "trevlete" og seigt, noe som kan indikere at det skulle funke som backing. Er det noen som har noen klare meninger her?
Satser på en langbue rundt 200cm, som skal bøye hele veien. :D
Intet problem er så stort eller så lite at det ikke kan løses med dynamitt.
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Grautbua

Legg inn av Oddbjørn »

Jeg tror Sigmund Skeie er den som har laget flest buer av Gullregn, her til lands.
Han tar vekk yteveden. Jeg vet ikke om han kikker innom forumet, men du kan ringe ham.
Oddbjørn.
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Grautbua

Legg inn av nidrinr »

Stor diskusjon om ytterved på paleon'.

http://paleoplanet69529.yuku.com/topic/38244


-Personlig vil jeg si behold den om du mener bua tar seg godt ut med ytterved, fjern det om du mener det ser bedre ut.
Grauten
Mester
Innlegg: 337
Registrert: 24 sep 2008, 10:50
Sted: Mjøndalen

Re: Grautbua

Legg inn av Grauten »

Det blir til at jeg beholder ytterveden, da den er tynn og fin og gir god kontrast til buen. Dessuten har jeg ikke så mye kjerneved at jeg kan boltre meg fritt. :D En annen sak: Jobber i snekkervekstedet med denne saken, uten hansker og uten maske. Tror ikke jeg trenger maske ennå, da jeg bare høvler og økser. Men det skjer noe merkelig hver gang jeg jobber på dette emnet. Hendene mine blir sånn "storeogvarmeogrøde" og så blir jeg fysisk smådårlig, etter 1 time må jeg bryte. Får det jeg kaller for forgiftningssymptomer, kaldsevetter og skjelver og så må jeg få i meg mat. Er gullregn så giftig at jeg bør bruke hansker? Tenkte mest på at det var fare ved pussing osv, men nå er jeg søren ikke sikker. Ps. det kan jo også stamme fra lakkering av piler, da det ligger igjen lakkrester i diverse filler osv.Det har luktet litt stramt av lakk der nede noen dager. Men det har jeg vanligvis ikke reagert på.
Intet problem er så stort eller så lite at det ikke kan løses med dynamitt.
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Grautbua

Legg inn av Zeida »

Hmmm det vakke bra tror støv maske etterhvert er bra og hansker med en gang! Det er jo surt å må bryte etter bare en time :)
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Grautbua

Legg inn av Moen »

Reaksjon på lakk/løsemiddler kan komme plutselig.. Noen år etter dèt husker du ikke en dritt...! (Av og til en fordel) MEN! Gullregn er en av de giftigste tresorter vi har. Har en bok om giftige hageplanter/busker i Norden. Den er ca 30 år gammel, men jeg tipper den ikke tar alvorlig feil.
"Gullregn kan gi kraftige reaksjoner ved berøring, stikk/risp, innhalering av støv, damp. Det bør ungås å berøre blader,frisk bark, eller avbarket stamme. Innhalering av støv kan gi alvorlige og varige skader" De anbefaler også å brenne rester fra "trimming" av trær pga stor fare for forgiftning... Hva som skrives om inntak, tenker vi ikke på! Man spiser ikke Gullregn!! Halleluja :wink:
Så du bør nok finne frem rosa oppvaskhansker, støvmaske og svømmebrillene fra ungdomskolen 8)
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Re: Grautbua

Legg inn av Griffin »

Jag rekommenderar:

Bilde
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Grautbua

Legg inn av Zeida »

ja funker best
Svar