Grautbua

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Jacob97
Mester
Innlegg: 613
Registrert: 10 mar 2010, 21:42
Bosted: Stovner
Sted: Oslo

Re: Grautbua

Legg inn av Jacob97 »

Kul bue! :D
Grauten
Mester
Innlegg: 337
Registrert: 24 sep 2008, 10:50
Sted: Mjøndalen

Re: Grautbua

Legg inn av Grauten »

Takker folkens. Jeg legger vanligvis ikke ut bilder av "standardbuer" jeg produserer, men denne var ganske langt unna en standard, så jeg syntes den fortjente litt ekstra oppmerksomhet.
Nå skal det nevnes at emnet var fra en stokk med råte i midten, så det var begrenset med tykkelse å jobbe med. De brune flekkene på buken, er innerste laget av råten. Så uansett ville jeg ikke klart å få noe særlig mer enn 30# ut av den. Reflexen var vel på en 6-7" ved oppstart, og er nå på en 3-4" tenker jeg. Utrolig hvor seigt yteveden er på gullregn, og det skulle man ikke tro når man spikker i det, da det er litt sånn "fluffy" og fibrete. Men dette var mitt første gullregnprosjekt, så jeg kan ikke skryte på meg den store kunnskapen om det tretekniske ennå. :)
Intet problem er så stort eller så lite at det ikke kan løses med dynamitt.
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Grautbua

Legg inn av Zeida »

Dette var noe som fortjente mere oppmerksomhet, det er jo ikke hver dag man ser en gullregnbue!
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Re: Grautbua

Legg inn av Griffin »

Den fick en nydelig fasong oppspend.
Tillern ser ju perfekt ut!
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Grautbua

Legg inn av MalaWolf »

Den var snasen ja :-)
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Grautbua

Legg inn av Oddbjørn »

Flott bue du har laget. Oddbjørn.
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Grautbua

Legg inn av Oddbjørn »

Merkelig den gullregna, jeg har noen staver som under tørking har fått så mye motbøy at de ligner nesten på en tyrker, disse er med bark og yteved. En annen har tørket uten yteved og er nesten rett. Kanskje det er noe med at yteved og kjerneved tørker forskjellig. Fikk tak i noen staver fra en gammel husmorskole som skulle bygges om til barnehage, da måtte gullregna vekk. "VANDALENE" fra kommunen var i ferd med å kappe opp 15-20 cm tykke stammer til ved, heldigvis kom buepatruljen forbi og fikk reddet noe.
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Grautbua

Legg inn av Hardwood »

Himmel og hav.... godt at dere fikk reddet noe. Det du beskriver er skikkelig interessant. Jeg har fått samme resultat på hassel- og lønneemner. Det er nok mer krymp i yteved som er årsaken.
Grauten
Mester
Innlegg: 337
Registrert: 24 sep 2008, 10:50
Sted: Mjøndalen

Re: Grautbua

Legg inn av Grauten »

Jepp Oddbjørn, dette emnet hadde en like sinnsyk motbøy. Men på grunn av lite ved, bestemte jeg for å prøve ut hvor mye yteveden
ville være med på. Jeg var temmelig skeptisk til at den skulle holde, siden den er så porøs og lett. Men jeg la merke til at den var bygd opp
av lange store fibre. Er usikker på om yteveden vil holde noe særlig mere #, da du må jobbe deg temmelig mange tommer tilbake, før du kan spenne den opp! :lol: Men en artig bue å lage, selv om den skapte helsikkes mye hodebry. Men sånn blir det jo etter hvert, de perfekte emnene blir kjedelige, og du tar frem de værste "kroksleivene" du har i samlinga, bare for å se om du kan lage en skytbar bue av det! :twisted: For det første tar sånne buer innmari mye tid, for ikke å snakke om hodebry, og for det andre så er det jo nesten ikke
salgbar vare, for du kan jo ikke garantere at dævelskapen holder sammen :roll: Men artig er det lell!! Det fine med forumet, er jo at her kan en vise frem slike buer, og få kredit for det, av andre som skjønner hvilket arbeid som ligger bak, og som er like gale som en selv! :twisted:
Intet problem er så stort eller så lite at det ikke kan løses med dynamitt.
Svar