Grautbua

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Grautbua

Legg inn av Hardwood »

Dæven, Grauten... det var jo heftige reaksjoner !!!! Jeg trodde heller ikke at gullregn var SÅ skummelt. Takk for at du delte det med oss, jeg har faktisk et gullregnemne selv som jeg kjøpte av Ingos...... Men akk så vakkert materiale !!!! Ok,det blir hansker, støvmaske og jobbe ute !!
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Grautbua

Legg inn av Christian »

Jeg dro av barken på ei gullregngrein en gang. Den var ikke mer en en meter lang, og jeg tenkte jeg bare skulle lage noen minibuer av den. Det blei det ingenting av, for etter å bare ha dratt av barken blei jeg så svimmel og kvalm i hjernen at jeg måtte legge meg i grasset :roll:

Blir fine buer av laburnum, men jeg foretrekker å jobbe med litt mindre mannevonde treslag :wink:
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Grautbua

Legg inn av nidrinr »

Må bare si meg enig i alt som sies om å være forsiktig med gullregn. Jeg delte et emne på langs med båndsaga på mandag, og er fortsatt tung i huet.. Tirsdag kjørte det lastebiler fra øre til øre, nå er det bare syklister der inne. Tenkte ikke på at det kunne komme av det før nå faktisk... :?

Må passe på å holde det unna unga!


Men det er interessant å vite at gullregn kan være såpass giftig at å røre treet kan være nok.
Grauten
Mester
Innlegg: 337
Registrert: 24 sep 2008, 10:50
Sted: Mjøndalen

Re: Grautbua

Legg inn av Grauten »

Da fikk jeg en avklaring på den situasjonen gitt. Takker for mange gode responser her, og det var artig at jeg hadde tolket symptomene riktig! :twisted: Man lærer et og annet med alderen, dessverre av egne erfaringer. :wink: Som dere skjønner, så er det ikke første gangen jeg ryker på en smell ang. forgiftninger. Skjødesløsheten lenge leve! :twisted: (Det er bare det at hansker, vernebriller og støvmaske er så femi :lol: ) Men en ting er sikkert, gullregn er alt for vakkert til at jeg legger fra meg verktøyet og gir opp. Tror jeg satser på drakttypen til Griffin, den var det skikkelig "shwung" over. :lol:
Intet problem er så stort eller så lite at det ikke kan løses med dynamitt.
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Grautbua

Legg inn av Zeida »

Grauten skrev: Tror jeg satser på drakttypen til Griffin, den var det skikkelig "shwung" over. :lol:

Det er i hvert fall ikke så femi :lol:
Grauten
Mester
Innlegg: 337
Registrert: 24 sep 2008, 10:50
Sted: Mjøndalen

Re: Grautbua

Legg inn av Grauten »

Da har jeg sjekket litt dypere på nettet ang. gullregn og gift. Det viser seg at den giften som er i gullregn opptrer på samme måten som nikotin. Dette var litt artig, for dagen før jeg postet her på forumet, så sier jeg til madammen " Det føles akkurat som da jeg var 15 år, og tok overdoser med snus!" Forskjellen er visstnok at giften fra gullregn brytes saktere ned i kroppen.
Nå er jo jeg heavy snusbruker i utgangspunktet, så det var vel ikke så rart at det ble en overdose. Dette må ha kommet via hendene mine, og fungert etter samme prinsipp som et nikotinplaster. Men da skjønner jeg godt de gutta som ikke er vant med de konsentrasjonene med nikotin, som blir lettere slått ut. :twisted:
Intet problem er så stort eller så lite at det ikke kan løses med dynamitt.
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Grautbua

Legg inn av MalaWolf »

Jøss :) Det visste jeg ikke om gullregn! Kjenner til at det har vært forgiftningstilfeller hos barn som har spist frø/belger fra treet. Tror ikke det er registrert forgiftningstilfeller hos voksne her i Norge (ingen referanser i den litteraturen jeg har lest) . Så - en får vel gratulere Grauten ;-) som førstemann .. hehe
Grauten
Mester
Innlegg: 337
Registrert: 24 sep 2008, 10:50
Sted: Mjøndalen

Re: Grautbua

Legg inn av Grauten »

Noen skal være først vet du! :lol: Tror kanskje reaksjonen kom av høye doser nikotin, som ble toppet av gullregn. Men for at ting skal registreres som forgiftning, så må man først bli så dårlig, at man tar kontakt med helsevesenet. For å si det sånn Malawolf, jeg var ikke i nærheten av det stadiet! :twisted:
Intet problem er så stort eller så lite at det ikke kan løses med dynamitt.
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Grautbua

Legg inn av Christian »

Så førsteplassen står fortsatt ubemanna?? På tide å bli historisk!
*knaske gullregn* nom nom! urk..
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Grautbua

Legg inn av Bowman »

Jasså, - dere liker å leve farlig. Er Gullregn virkelig så vakkert? :-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Grauten
Mester
Innlegg: 337
Registrert: 24 sep 2008, 10:50
Sted: Mjøndalen

Re: Grautbua

Legg inn av Grauten »

Gullregn og barlind er vel to sider av samme sak synes nå jeg. Vakre er de begge to.
Det gullregnemnet som jeg har, er mørke gråbrunt i kjerneveden og helt lys i ytterveden.
Gir en fabelaktig kontrast. Det kalles visstnok også for dansk ibenholt, og er knallhardt
i innerveden. Artig ny erfaring! :lol:
Intet problem er så stort eller så lite at det ikke kan løses med dynamitt.
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Grautbua

Legg inn av nidrinr »

Det er ikke bare pent å se på, men egner seg også noen kilometer over kravene som stilles til "bra" bueemne.
Grauten
Mester
Innlegg: 337
Registrert: 24 sep 2008, 10:50
Sted: Mjøndalen

Re: Grautbua

Legg inn av Grauten »

Da har jeg jobbet gullregnemnet ytterligere ned, med hansker på. Og til min store glede: ingen reaksjoner! :D Jeg jobbet nokså intenst med rasp også, og det ga ingen effekt annet enn en liten irritasjonshoste som gikk bort etter hvert. Så konklusjonen må være at man bruker hansker, og setter på seg maske ved sliping. Da tror jeg man er temmelig godt sikra! 8)
Intet problem er så stort eller så lite at det ikke kan løses med dynamitt.
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Grautbua

Legg inn av Bowman »

Vokser gullregn rundt omkring, eller er det en hageplante?
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Grautbua

Legg inn av Zeida »

Tror det er en importert hage plante så da er det bare å kjøpt jord å begynne å plate og etterhvert klipp så kan kansje barnebarna dine ha glede av de :lol:
Svar