Grautbua

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Grautbua

Legg inn av nidrinr »

hmmmm... :roll:
Grauten
Mester
Innlegg: 337
Registrert: 24 sep 2008, 10:50
Sted: Mjøndalen

Re: Grautbua

Legg inn av Grauten »

Dobbeltrinser er under innkjøp, har allerede tenkt tanken, og trukket samme konklusjon.
Det eneste jeg er litt skeptisk til, er at jeg da mister fulstendig "feelingen" på opplegget.
Men 28" er 28".
Dette tror jeg blir stjernesmell gutter! :lol:
Får finne frem den gamle bandyhjelmen til junior, en sånn med gitter foran, og rydde unna
alle ting som kan ta skade av flygende objekter.
En ting er sikkert, jeg bruker ikke den andre tillerstokken her, den som må dras ned med håndmakt, og hvor knollen min vil befinne seg under. :shock:
Intet problem er så stort eller så lite at det ikke kan løses med dynamitt.
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Grautbua

Legg inn av GreenMan »

Du kan låne bascinetten min med visir - kun noen små glugger som fliser kan trenge inn gjennom der :). Har også panserjakke, platearmer og brystplate hvis det trengs :p

Fra spøk til låsbue - heftig...
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Grauten
Mester
Innlegg: 337
Registrert: 24 sep 2008, 10:50
Sted: Mjøndalen

Re: Grautbua

Legg inn av Grauten »

Takedownprosjektet begynner å bli ferdig. Satser på at den skal ende på ca 50# ved 30".
Er nesten i mål, det er bare siste puss og finjustering igjen.
Tilleren ser grei ut.

Bilde

Lett oppspent, må lage ny hyssing til den, bare forsendelsen fra Ola kommer. :lol:

Bilde
Intet problem er så stort eller så lite at det ikke kan løses med dynamitt.
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Grautbua

Legg inn av nidrinr »

ser meget bra ut det der :)
Grauten
Mester
Innlegg: 337
Registrert: 24 sep 2008, 10:50
Sted: Mjøndalen

Re: Grautbua

Legg inn av Grauten »

Takker for den. :D Litt skryt er oppløftende!
Og dersom jeg har glemt å skryte av deg Daniel, så skal jeg huske på
deg neste gang! 8)
Intet problem er så stort eller så lite at det ikke kan løses med dynamitt.
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Grautbua

Legg inn av Kviljo »

Godt å se at det skjer noe der også :)

Da jeg først så den bøyd på tilleren der, trodde jeg at den bøyde litt mer på høyre side? Men nå som jeg har sett på den flere ganger klarer jeg ikke å se det lengre. Det er så fryktelig kjapt å se seg blind på slike ørsmå forskjeller. Ta det med ei klype salt eller tre, men kanskje bøyer den mer på høyre side? Om du ikke har bestemt opp-ned på den ennå er det bare å la den stiveste siden være ned.

Hvordan syntes du takedown-sleeven funker?
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Grauten
Mester
Innlegg: 337
Registrert: 24 sep 2008, 10:50
Sted: Mjøndalen

Re: Grautbua

Legg inn av Grauten »

Artig observasjon Kviljo, for dersom jeg snur buen, så virker det som det motsatte. :shock:
Var inne på tanken om å ta et bilde av buen den andre veien, bare for å vise hva jeg sliter
med, men ga blaffen. Dette skjer på hver eneste bue jeg klynger opp på veggen. :evil:
Skjønner søren ikke hvorfor det skjer, men beinet på venstre side, ser alltid stivere ut.
Snur jeg buen, så ser fortsatt beinet til venstre stivere ut. :evil:
Det er bue nr.2 jeg lager med take down sleeves, og det funker meget bra. Men det er et
sant helvete å montere de. 1mm feil i tilpassinga, så er du ute og sykler. En annen ting er
at lager du tilpassinga for trang, så vil hannholkene svelle litt ved liming/tilpassing. Etter liminga, så har du et h...... med filing og lirking, for å få hannen inn i hunnholken igjen.
Men som ved all bevegelse mellom hannkjønn og hunnkjønn, så går det lettere med litt
smøring. :lol: Messing er mye bløtere enn stål, så du kan slite vettet av deg ved tilpassinga, men så gnir du på litt grease, og så har du plutselig en perfekt match. :mrgreen:
Skikkelig fiklearbeid!! Tipset er å bruke mye maskeringstape for oppmerking, og godt lys ved
oppmerking av hannholkene. Dette fordi hannholkene er delvis avrundet, og lurer øyet konstant
ved oppmerkingen. Jeg har en bue til på lur.Kanskje jeg skulle lage en "byggalong" på montasje
av sleeve, slik at andre slipper mye av grubleriet. :wink:
Intet problem er så stort eller så lite at det ikke kan løses med dynamitt.
Brukeravatar
woodstick
Mester
Innlegg: 250
Registrert: 15 feb 2009, 21:57

Re: Grautbua

Legg inn av woodstick »

Det ser ut som de strekene på veggen lurer øyet litt. Jeg prøvde å kun fokusere på buen og da ser det bedre ut enn at man ser på hele bilde. Dumt spm, men er strekene i vater? Om du legger en rettholt mellom nockene og legger på et vater så burde det vel komme frem om den ene bøyer mer enn den andre, så snu buen å prøve på nytt?
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Grautbua

Legg inn av nidrinr »

Hvis jeg ser uten briller ser jeg ikke strekene på veggen, og om den var mitt arbeid ville jeg nok ikke rørt tillern noe nå, i alle fall ikke før den fikk ca 100 skudd på ca 24".
Grauten
Mester
Innlegg: 337
Registrert: 24 sep 2008, 10:50
Sted: Mjøndalen

Re: Grautbua

Legg inn av Grauten »

Strekene ble lagt opp med vater, men jeg skal sjekke en gang til. Brukte ikke rettholdt tror
jeg. :oops:
Et eller annet er det som ikke stemmer! :evil:
Intet problem er så stort eller så lite at det ikke kan løses med dynamitt.
Grauten
Mester
Innlegg: 337
Registrert: 24 sep 2008, 10:50
Sted: Mjøndalen

Re: Grautbua

Legg inn av Grauten »

O heilage julefred, monsteret er døtt, lenge leve monsteret. Endelig fikk jeg rota meg bort på Biltema a gitt.
Gikk til innkjøp av en dobbeltrinse og klynga monsteret opp på veggen. Ble litt skuffa da jeg huka på
buevekta. Lå an til rundt 90# på ca 26", det var i underkant av hva jeg hadde tenkt meg. Ble litt inspirert
av hele greia, og dro videre til rundt 28" og da lå nåla på ca 100#, så smalt det gitt! :evil:
Jeg så at tilleren kunne vært noe bedre, men var lei av at trekkvekta stadig droppa, så jeg klinte til
"bare denne ene gangen" så skulle jeg ta en ny runde med tillering. Dumhet lenge leve! Nok en gang
glemte jeg min venn Murphy! :twisted: Hell i uhellet: jeg fikk ingen skader denne gangen! :shock:
Et eller annet sier meg at det kan bli en Monsteret II etter hvert, 1-2" lenger! :roll:
Fortsatt god jul til alle!
Intet problem er så stort eller så lite at det ikke kan løses med dynamitt.
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Grautbua

Legg inn av Kviljo »

Shit happens!

Tvi-tvi med neste monster!
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Grautbua

Legg inn av nidrinr »

Litt ekstra lengde er ikke dumt :)
Grauten
Mester
Innlegg: 337
Registrert: 24 sep 2008, 10:50
Sted: Mjøndalen

Re: Grautbua

Legg inn av Grauten »

Etterpåklokskap er den eneste eksakte vitenskapen! :lol:
Intet problem er så stort eller så lite at det ikke kan løses med dynamitt.
Svar