Armbrøst

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Armbrøst

Legg inn av Christian »

haha, muuuulig det hadde blitt en liten notis i lokalavisa uta det :lol:
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
woodstick
Mester
Innlegg: 250
Registrert: 15 feb 2009, 21:57

Re: Armbrøst

Legg inn av woodstick »

Jeg tror nok ikke "låsbuer" blir noen stor utfordring å ha i eie. Dette er jo "hjemme-sløyd" og kommer nok for mange politimestere å bli behandlet under "sprettert" paragrafen. Det politiet vil til livs er extrem-crossbows med støttehjul og kikkert. Hvem skulle rane banken med en hjemmesnekret låsbue? ...eller ville A og B gjengen gå til krig mot hverandre med slike ...lite trolig.
Nå har jeg ikke lest alle innleggene i detalj, men løsningen her er vel at man f.eks har en underavdeling i Langbuelaget som heter låsbuelaget og approberer en skyteform. Man bestemmer at buene skal ha et historsk tilsnitt og at de bygges deretter. Stokk og bue skal være i tre eller horn og låsen kan være i stål. Kikkert, glassfiber, carbon er forbudt osv.
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Armbrøst

Legg inn av GreenMan »

Stålbuer må også tillates da dette definitivt er en historisk buetype. De eldste helt tilbake til 1300-tallet.
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Armbrøst

Legg inn av Moen »

Jada. Stål må jo også med. Om NL blir med, er jo en annen sak.
Men apropos stålbue... Noen har fortalt at en kan smi en bue av fjærstål fra f eks bil, og så herde den opp igjen til slutt. Er det så enkelt? (Eller vanskelig :wink: )
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Armbrøst

Legg inn av Kviljo »

...og i alle fall de på 1200 pund :mrgreen:
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
woodstick
Mester
Innlegg: 250
Registrert: 15 feb 2009, 21:57

Re: Armbrøst

Legg inn av woodstick »

....jeg lagde et armbrøst for snart 20 år siden hvor jeg brukt vanlig fjørstål. Det fungerte helt fint. Har aldri målt pundstyrke på den, men jeg kan tippe på et sted mellom 50-70pund .....så jeg er et stykke fra de riktig grove :P
jamar
Mester
Innlegg: 204
Registrert: 04 mar 2008, 21:03
Sted: Tromsø

Re: Armbrøst

Legg inn av jamar »

woodstick skrev:Kikkert, glassfiber, carbon er forbudt osv.
Ser ut som du må glemme Vinstraku og epoxy, Moen. :wink:
mvh jamar
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Armbrøst

Legg inn av Kviljo »

Jeg tror beste løsning er at vi på neste årsmøtet ser om det er interesse for å danne denne undergruppa av langbuelaget, også vedtar vi et skyteprogram og et regelverk og ellers det vi trenger. Så har vi noe konkret å gå videre med i fellesskap. Reglene kan jo være enkle - alt som kan dokumenteres brukt før f.eks 1920 er tillatt.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Jadda
Mester
Innlegg: 195
Registrert: 22 feb 2006, 22:17
Sted: Trondheim

Re: Armbrøst

Legg inn av Jadda »

Hva med å benytte det internationale regelverket http://worldcrossbow.com/WCSA_Combined_ ... 090201.pdf som ett utgangspunkt. De har med en del om medieval crossbos i del 2.
og husk. Ikke vink til pila for da logrer den.
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Armbrøst

Legg inn av Moen »

Ser ut som du må glemme Vinstraku og epoxy, Moen.

Nå ja..vi får nå se. Må jo ha en kjellerutgave også :wink: Ellers så har jeg gjort noen forsøk på bue av ask..uten stort hell. Tror jeg skal gjøre som Dag, men laminere ask og eik i en morsom fasong.
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Armbrøst

Legg inn av nidrinr »

Hehe, du klarer vel snart ikke la vær å laminere 8)
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Armbrøst

Legg inn av Lurz »

woodstick skrev:....jeg lagde et armbrøst for snart 20 år siden hvor jeg brukt vanlig fjørstål. Det fungerte helt fint. Har aldri målt pundstyrke på den, men jeg kan tippe på et sted mellom 50-70pund .....så jeg er et stykke fra de riktig grove :P
... men da er det jo greit for deg, da! :) Etter det KEn posta i en annen tråd fra våpenloven: "Denne bestemmelse får ikke anvendelse når armbrøst er ervervet før 1. januar 1993."

Og så må man vel kunne "reparere"
.... og du har jo historien om George Washingtons øks: Jeg har min bestefars øks. Min far satte på et nytt skaft, og selv har jeg skiftet ut bladet! :twisted:
Lurer på hvor mye som må være igen av en gammel armbrøst? :lol:
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
woodstick
Mester
Innlegg: 250
Registrert: 15 feb 2009, 21:57

Re: Armbrøst

Legg inn av woodstick »

he-he ... gråsone aktiviteter :shock: Jeg kopierte en gammel mauser98 kolbe til denne. Da er det vel kanskje lov å montere på litt ekstra utstyr på gamle gevær kolber :twisted:
Brukeravatar
dagsunde
Master bowyer
Innlegg: 1325
Registrert: 28 jun 2007, 16:33
Bosted: Arendal
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Armbrøst

Legg inn av dagsunde »

Kviljo skrev:Jeg tror beste løsning er at vi på neste årsmøtet ser om det er interesse for å danne denne undergruppa av langbuelaget, også vedtar vi et skyteprogram og et regelverk og ellers det vi trenger. Så har vi noe konkret å gå videre med i fellesskap. Reglene kan jo være enkle - alt som kan dokumenteres brukt før f.eks 1920 er tillatt.
Jeg er veldig for dette forslaget fra Ivar!

"Årsmøtet" du refererer til er NL går jeg ut ifra?

Hvor melder jeg meg inn, og hva koster det?
Er det noe jeg kan gjøre for å få fortgang i dette?

Dette ga nemlig mersmak!
Ha laget et par varianter av låsemekanismen nå, og det er vanvittig morro å skyte med!
buen ble ikke på mere enn 45-50#, men dog... Kappet ned noen av de knekte pilene mine til
14", og klipte ned fjørene til ca 10mm for at de ikke skulle "fjøre" nede i sporet...

Har ikke hatt spisser før i dag, men pilene, bare spisset med tollekniv står i bu-veggen!!!

Har veldig lyst til å gå vidre bakover i tid med neste design, og jeg føler virkelig at dette
også hører hjemme her i forumet(?)
Jeg mener... Det er et gammelt/historisk håndtverk, det er direkte beslektet med buene
vi ellers beskjeftiger oss med, vi trenger kun naturmaterialer... etc., etc...

Gi meg litt feedback på dette...

--
Dag.
--
Dag.

Brestanda boga, brennanda loga,
gínanda ulfi, galandi kráku,
rýtanda svíni, rótlausum viði,
vaxanda vági, vellanda katli
skyli manngi trúa!
jamar
Mester
Innlegg: 204
Registrert: 04 mar 2008, 21:03
Sted: Tromsø

Re: Armbrøst

Legg inn av jamar »

Du går hit, Dag: http://langbue.no/
Trykk på medlemskap i menyen til venstre og du finner alt du trenger. Du bare setter inn de nødvendige 200,- på angitt konto, setter hake for kvittering tilbake/oblat for medlemskort, og vips: du er inne. 8)
mvh jamar (som nettopp gjorde det samme selv) :wink:
Svar