min første bue.

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Trygvason
Nybegynner
Innlegg: 20
Registrert: 20 aug 2009, 21:41

min første bue.

Legg inn av Trygvason »

Jeg er snart ferdig med min første egentlige bue. Har laget noen til nevøene, men dette er den første som skal ha litt kraft. I og med at det er den første så bruker jeg ikke mitt beste emne og derfor er den rimelig kort (143 cm). Derfor er den brei (40 mm) og ikke så inmari tykk. Den var ved siste måling 20 kg ved 25 tommer. Nå ser jeg at det har kommer noen fine striper/sprekker på områder av buksiden og ut fra det jeg leser så antar jeg at dette er kompresjonsskader.

Hvilke mottiltak finnes i en sådan situasjon?
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: min første bue.

Legg inn av Kviljo »

Det er ganske sikkert kompresjonsmerker ja. Studer bøyingen litt, og du vil sikkert se at den bøyer mest akkurat der, samt at den har blitt mest permanent bøyd ved kompresjonsmerkene.

Kompresjonsmerker er ikke noen fare for buen, men er greit å prøve og unngå. La områdene med kompresjonsmerker være som de er, og tynn de områdene som ikke har kompresjonsmerker. Det er viktig å ikke trekke buen lengre på tillerstokken før man har gjort dette.

Det er lite å gjøre med områder som har fått kompresjonsmerker, men man kan fint stabilisere dem slik at de ikke blir verre.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: min første bue.

Legg inn av nidrinr »

Hvis du ikke vil at bua skal bli lettere, kan du legge på noe i ryggen der kompresjonsmerkene er, så du heller forsterker området til å bøye mindre. Linstoff/lintråder er i stand til å kunne utgjøre litt. Er det mye kan det være lurt å vurdere noe anna...
Trygvason
Nybegynner
Innlegg: 20
Registrert: 20 aug 2009, 21:41

Re: min første bue.

Legg inn av Trygvason »

Det stemmer nok at sprekkene er der det har vært mest bøy. Jeg er ikke så godt trent i å lese tilleren. Den begynner å nærme seg gjevn bøy nå, men jeg har fortsatt litt å gjøre. Jeg får prøve å pusse av litt til. Det får så være om den blir litt lettere.

Er det fornuftig å gi seg på den trekklengden jeg har kommet til eller kan jeg spenne den litt til når tilleren er gjevn? Dersom jeg legge lin på ryggsiden. Hvordan går jeg eventuelt fram da?
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: min første bue.

Legg inn av nidrinr »

Ikke klin med backing hvis du er fornøgd og bua funker. La det heller ligge til et seinere prosjekt. Hvis du vil bruke det, er det ikke værre enn å kjøpe inn linstoff, og lime det på ryggen med trelim. Funker bra nok, men det skal litt til å få det pent.
Trygvason
Nybegynner
Innlegg: 20
Registrert: 20 aug 2009, 21:41

Re: min første bue.

Legg inn av Trygvason »

Jeg syntes jeg leste i en tråd her at et av lemmene skulle være litt stivere enn det andre, men jeg klarer ikke å finne innlegget. Jeg antar at dette har med at pilen gjerne ligger på strengen bittelitt over midten? Er det slik at øvre lem dermed skal være litt stivere eller er jeg på bærtur?
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: min første bue.

Legg inn av Moen »

Du har nesten rett. Det er det nedre buelemmen som skal være litt stivere.
Trygvason
Nybegynner
Innlegg: 20
Registrert: 20 aug 2009, 21:41

Re: min første bue.

Legg inn av Trygvason »

Har såvidt begynt å øve meg på barlind. :D Brodern feldte en solid barlind i vår. Den ligger nå til tørk. den ene halvsiden er rimelig kvistfri og den andre er tjukk av greiner. Noen av de greinene har jeg tenkt å øve på. Selve stokken ligger med barken på og kuttsonene dekket av lim, men noen tynne grener tok jeg barken av og har hurtigtørket så jeg får tilfredstilt nyskjerrigheten. Ikke det at jeg har blitt fortrolig med ask, men barlind er noe helt annet en hva jeg forventet. Det er vel kjerneveden som er overraskelsen. Trodde vel at den var hardere. Hører gjerne på gode råd når det gjelder å jobbe med barlind. Tviler vel på at de emnene jeg driver på med nå blir noe brukandes buer, men jeg er bestemt på å lære mest mulig om materialet fram til stokken er klar om noen år.

Jeg har til min egen tilfredshet fått både fadern og brodern såpass interessert at de har begynt å speide etter emner for meg. :D
Trygvason
Nybegynner
Innlegg: 20
Registrert: 20 aug 2009, 21:41

Re: min første bue.

Legg inn av Trygvason »

Og så lurte jeg på.. Jeg felte en hassel i vår. Jeg har ikke noe godt begrep å det, men den vokser i spiral, eller den vrir seg oppover stammen. Stammen er rak, men fiberene skrur seg oppover med 1-2 cm pr 10 cm oppover stokken. Er det et brukandes emne likevel eller bør jeg kappe stokken opp til ved først som sist?
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: min første bue.

Legg inn av nidrinr »

Angaende barlind: Det er som å jobbe i smør sammenligna med f.eks ask.. Jeg bruker mye kniv :)

Hassel: Det er nok mulig å lage et par barnebuer av den, men det er lettere å hente ei ny, og håpe at den vrir seg mindre...

-Må forresten være ganske luksus å kunne boltre seg i barlind helt fra børjan... 8)
Trygvason
Nybegynner
Innlegg: 20
Registrert: 20 aug 2009, 21:41

Re: min første bue.

Legg inn av Trygvason »

Jeg har prøvd den testen jeg leste om her et sted. Ta en bit av stokken og slippe den ned i vann og måle hvor mange prosent av lengden den synker nedi. Stokken er av ask fra vestlandet. den synker nedi 92% av lengden. Den er tørket i en luftig, knusktørr kjeller i 16 måneder. Ut fra det jeg leste så var 85% inmari bra... Jeg tror ikke jeg har regnet feil, men det høres jo for bra ut til å være sant. Det jeg tenkte var at kansje stokken ikke er så tørr som jeg har trodd og at det er fuktighet i stokken som gir et så bra resultat. Jeg har ikke noe måleapparat for fukt. Hvor får jeg handlet rett måleredskap, hva koster det og hvilken fuktighetsprosent er optimal?

Barlind: Steike!... :D Man trenger ikke være ekspert for å oppfatte at dette er et spenstig treslag. :D Jeg kommer til å grine offentlig dersom barlindstokken viser seg å ha en eller annen skjult skade når vi med tid og stunder gyver løs på den.
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: min første bue.

Legg inn av Kviljo »

Det hørtes noe ekstremt ut ja, men ingenting er umulig. Sannsynligvis er den nok ikke helt tørr. Det er kanskje en litt stor stokk som har tørket med barken på?

Chlas Ohlson har fuktmåler, men så fort du ikke har hast med å få tørka emnene (kjøp ferdigtørkede planker mens du venter) er det bare å la de ligge til du er helt sikker på at de er tørre. et halvt år innendørs for tynne emner uten bark er helt kurant for det meste, unntatt barlind.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Trygvason
Nybegynner
Innlegg: 20
Registrert: 20 aug 2009, 21:41

Re: min første bue.

Legg inn av Trygvason »

Tok av barken rett etter at jeg felte treet. Stokken er kløyvd i to, før kløyving hadde stokken en diameter på 15-17 cm tenker jeg.
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: min første bue.

Legg inn av Kviljo »

Det kan ikke være annet enn særdeles bra buemateriale, i alle fall :)

Med så høy egenvekt er det like bra som vanlig barlind. Temmelig kult :)
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: min første bue.

Legg inn av nidrinr »

Min erfaring så langt er at god ask er noe av det beste som fins. Tviler ikke på at det fins ask som nærmer seg 1.0..
Svar