min første bue.

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: min første bue.

Legg inn av MalaWolf »

nidrinr skrev:Min erfaring så langt er at god ask er noe av det beste som fins. Tviler ikke på at det fins ask som nærmer seg 1.0..
Hvordan gjenkjenner du en god ask?
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: min første bue.

Legg inn av nidrinr »

Som oftest ser du det på årringene. Der de mørkeste årringene (gjelder ask) er tynnest mulig, er sjangsen stor for at det er ei god ask. Kjennes den også usedvanlig tung ut er den nesten alltid gull 8)

Ellers har jeg funnet de beste askene der det er ganske tett blandingsskog og godt jordsmonn.
Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Re: min første bue.

Legg inn av KEn »

knusktørr kjeller
Finnes ikke! Jeg hadde en knusktørr kjeller engang - treet i vegger og dørkarmer holdt 22% fuktighet etter å ha "tørket" der nede i 57 år... Var noe tørrere under taket enn ved gulvet.

Ta 92% biten din og legg den i bakerovnen på varmluft i 30 minutter 90grader. Vei biten. Gjenta 30minutter til den ikke avtar i vekt. Så kan du ta arkimedes-trikset.
Evt. gi den 2-3 timer på 90grader og kjør arkimedes.

K
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: min første bue.

Legg inn av MalaWolf »

nidrinr skrev:Som oftest ser du det på årringene. Der de mørkeste årringene (gjelder ask) er tynnest mulig, er sjangsen stor for at det er ei god ask. Kjennes den også usedvanlig tung ut er den nesten alltid gull 8)

Ellers har jeg funnet de beste askene der det er ganske tett blandingsskog og godt jordsmonn.
Goody :=) Det er slik skog rundt husveggene mine - mye kalkrik grunn og stor diversitet i floraen her i Mjøndalen. Får peile ut noen emner av ask før alle bladene har falt av ...
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: min første bue.

Legg inn av nidrinr »

KEn, det at du ikke har snubla borti en knusktørr kjeller betyr ikke at det ikke eksisterer. Det er godt mulig at det er litt fuktighet i målebiten, men det er heller ikke utenkelig at den har SG over .90 Jeg har laga buer av ask på .85, og selv om det var gullask og suverent materiale, utelukker jeg ikke at det vokser enda bedre ask et eller anna sted. Norsk ask har nok uansett høgere gjennomsnitt på SG enn amerikansk ask (som mye av plankeaska er).

Hvis du vil vite med sikkerhet om biten du måler er knusktørr anbefaler jeg deg å stikke innom Clas Olsson etter en fuktmåler. Ikke grusomt dyre saken, og kjekk å ha.
Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Re: min første bue.

Legg inn av KEn »

Du har nok rett i det du sier om ask Nidrinr. Har ikke voldsom erfaring med det, men det som sto utafor døra har vært bedre enn det som kom fra hylla etter min erfaring også.
At ikke fins knusktørre kjellere er sant nok en overdrivelse, men at de er sjeldne nok til at en ikke trenger å tro på det før en har målt, det står jeg på.
Uansett kan en jo bevise/motbevise det med vhja. en fin askestav og masse arbeid for se om buen setter seg 10 eller 100mm... "Not my idea of fun" :wink:

K
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: min første bue.

Legg inn av nidrinr »

hehe, sant. Jeg er enig i at sikkert mer enn 90% av alle kjellere gir fuktighet på over 15, men det med ask er vel hovedpoenget her. Og den Norske aska trur jeg er undervurdert. Visdomsordet må vel uansett være at for å være sikker er det lurt å stikke innom CO for en fuktmåler. Da slipper man ubehagelige overraskelser i form av buer som følger strengen grunnet fuktig emne..

Og man får 100% sikre SG verdier :)
SilentG2
Mester
Innlegg: 376
Registrert: 18 feb 2009, 00:58

Re: min første bue.

Legg inn av SilentG2 »

Vil bare minne om det fine med å bo i norge om vinteren

Tradisjonelt sett er det slik at norske hustander bruker ved om vinteren og dette gjør at luftfuktigheten i norske stuer er relativt liten om vinterern da ovene trekker til seg fuktighet (veit dette høres noe søkt ut men det er dokumentert i fjor i jøtul sin beskrivelse av nye ovner)

Pelletsovner trekker ikke like godt ut fuktigheten (vei da pokker hvorfor) og varmepumper gjør faktisk noen ganger rommene mere fuktig, da dem som oftest bruker teknoligi som fukter luften eller faktisk bevarer luftfuktigheten slik som den er..



Moralen i dette innlegget er... Legg dem til tørk i stua
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: min første bue.

Legg inn av nidrinr »

Vedfyring! :D
Trygvason
Nybegynner
Innlegg: 20
Registrert: 20 aug 2009, 21:41

Re: min første bue.

Legg inn av Trygvason »

Da har jeg fått makket meg til å kjøpe fuktmåler samt testet Arkimedestrikset en gang til. Det stykket jeg testet på har ligget på stua siden sist så det har fått muligheten til å bli tørrere. Det vipper mellom 7% og 8%. Emnene i kjellern måler 13%. Arkimedestesten gir ved denne målingen 0,89. Jeg vil anta at den endringen fra 0,92 til 0,89 har med at målebiten har ligget i stua og blitt tørrere enn emnene i kjellern. Vel vel. Det ble ikke så høyt resultat som det så ut i starten, men det virker da som noen bra emner likevel.

Hva sier dere ekspertene om hvilken fuktighetsgrad jeg bør prøve å komme meg ned i? Hadde vært stas å slippe å bruke stua som materiallager over alt for lange tidsrom :wink:
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: min første bue.

Legg inn av nidrinr »

Du kan uten problemer jobbe i emner som holder 13%. Det er en fordel å ligge nærmere ned mot 10 når du starter med bøyinga, men det er ikke noe trøbbel med opp mot 12%.

fuktigere treverk har ikke like lett for å knekke og følger strengen lettere, mens tørrere gir mer kraft. Enkelt forklart. Ask knekker ikke med det første, så du kan med sikkerhet tørke det du makter :)

Du har funni ei ask i kategorien :mrgreen: -ask
Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Re: min første bue.

Legg inn av KEn »

men det er ikke noe trøbbel med opp mot 12%.
Vanlig å anbefale 7-9% når emnet skal bøyes, og i den ferdige buen. 12-13% vil gi stringfollow og påfølgende dårlig kast. Mesteparten av det en ser av trebuer har unødig mye SF av nettopp denne grunnen. Folk er ikke klar over/kan ikke forestille seg hvor tørt som er tørt.
13% gir sikkert en grei bue, men det ser iallefall bedre ut med 1/2" medbøy enn 3". Og 10-20fps forskjell i kast skiller det nok minst, for samme dravekt.

K
Brukeravatar
dagsunde
Master bowyer
Innlegg: 1325
Registrert: 28 jun 2007, 16:33
Bosted: Arendal
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: min første bue.

Legg inn av dagsunde »

Alle de buene jeg har laget hittil har vært i Ask, både planke & selvhogd/tørket.

De to siste innleggene over her forklarer en god del av resultatene mine :(

Kjøpte en billig fuktighetsmåler på Fargerike for et års tid siden, men den gjør ikke utslag
hvis jeg ikke spytter på stokken... :x

Kanskje ut å invistere i noe skikkelig utstyr?
(Har ikke helt fått med meg den derre flyte-testen)?

--
Dag.
--
Dag.

Brestanda boga, brennanda loga,
gínanda ulfi, galandi kráku,
rýtanda svíni, rótlausum viði,
vaxanda vági, vellanda katli
skyli manngi trúa!
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: min første bue.

Legg inn av nidrinr »

Jeg starter nok ofte et sted mellom 10 og 12%, og jobber til golvtiller på bua. Den blir da tørrere fort, sida den da inneholder mye mindre treverk. Innen du har spikka så langt at du mener den skal strenges for sjekk, har du (om du ikke oppbevarer bua på et dumt sted) fått fuktigheta ned i underkant av 10%. Jeg har fått for vane å varmebehandle buken, så om den følger strengen litt etter tillringa, er det ikke værre enn å rette ut det eller gi den hvilken form du vil under varminga. Noen tresorter er ivrigere på å følge strengen enn andre.
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: min første bue.

Legg inn av Kviljo »

Jeg pleier å si at treet skal være så tørt som det blir i stua - eller det stedet man skal oppbevare buen senere. Det hjelper lite å tørke emnet ned til 5% i verkstedet om buen senere kommer til å holde 15% når den er i bruk. Fuktighetsmålere er stort sett unødvendige, om man ikke har det travelt med å tørke emnene. De gir også forskjellige utslag på forskjellige treslag, så man må bruke en omregningstabell. Tabellen inneholder sjelden alle treslagene vi er borti, så da blir det litt på gefülen uansett.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Svar