Ispinner

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Svar
jamar
Mester
Innlegg: 204
Registrert: 04 mar 2008, 21:03
Sted: Tromsø

Ispinner

Legg inn av jamar »

Kjøpte en femkilos sekk med såkalte "fire-starter sticks" på Biltema i dag. Argumentet for meg selv var at pinnene var skåret i rette vinkler (selges som rørepinner etc.) og at de kostet 29,90. Ikke minst: De var angivelig bøk :shock: . De måler 257 x 16 x 3 mm. Litt forvokste ispinner med andre ord. Første tanken min var at de er ideelle til å lage små esker og etuier av, og som sådan rørende billig materiale. Men stopp en hal - hva med å lime? Har nettopp gjennomført en vellykket føyning med trelim langs 3mm-kanten, og da slo det meg: Kan rause mengder lim gjøre disse til en bue? Backing er vel en selvfølge, skulle jeg tro. Om ikke annet har jeg noe som kan knekke høylytt under skytinga på Tangen i september. Hvis ikke noen har umiddelbare advarsler (eller morsomme historier fra tilsvarende prosjekter) tar jeg kanskje med en ispinnebue på treffet. Noen tips om liminga?
mvh jamar 8)
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3089
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Ispinner

Legg inn av nidrinr »

KJør på! Kan være artig å se hva ispinnebue kan duge til :)
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Ispinner

Legg inn av Hardwood »

Tøff idé ! Kanskje det går hvis ispinnene ligger i flere lag og legges med overlapping ? Interessant. Enig med Nidrinr, kjør på ! Vanlig trelim er vel bra ?
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Ispinner

Legg inn av Kviljo »

Bruker du vanlig trelim ville jeg gitt det minst et par måneder tørketid, for det blir jo nødvendigvis en del lim i en slik bue. Kun i skjær på en laminatbue funker jo fint, men her blir det utsatt får både trykk og strekk. Tror muligens jeg ville brukt aralditt istedet. Det viktigste er nok uansett å ha på en tynn backing (ikke bambus:) ) og passe på at det er gode føyninger ved pinnenes kortsider. Mange surringer kan nok også være lurt.

Selv tror jeg at jeg hadde brukt pinnene til noe annet, og heller brukt tida på å lage en fin holmegård eller noe slikt :) Men kult prosjekt om det er mulig å få til.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
jamar
Mester
Innlegg: 204
Registrert: 04 mar 2008, 21:03
Sted: Tromsø

Re: Ispinner

Legg inn av jamar »

Kviljo skrev:Kun i skjær på en laminatbue ...
Vet ikke helt om jeg har terminologien på plass her. Hva mente du egentlig her? Uansett - aralditt - point taken. Holmegården, dvs. egentlig en slags pyramide/holmegård-bastard (pyramidegård?) ligger også på tilleren. Ispinnene passer seg selv under liminga, så det er ikke så mye tid. Man konstruerer jo et rett emne, så finishen tror jeg ikke tar så lang tid. Takk for alle innspill.
mvh jamar
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Ispinner

Legg inn av Kviljo »

Skjær, eller shear på engelsk. Kanskje en bedre oversetting er forskyvning. Ordboka oppgir begge deler.

Jeg vurderte ei gang å legge på hornforsterkning på buken ei gang på en bue, med små rektangulære hornplater. Gjorde en test på en liten plankebit sammen med aralditt, men det ble for mye kliss og dill med å tilpasse platene til at jeg prøvde det på en bue. Men disse pinnene er kanskje så like hverandre at man ikke trenger å tilpasse dem til hverandre? Da vil det jo være enklere. Med vanlig snekkerlim blir det jo kjekkere med tanke på sølet også, men det skal være usagt om det ville holde med slikt lim.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
jamar
Mester
Innlegg: 204
Registrert: 04 mar 2008, 21:03
Sted: Tromsø

Re: Ispinner

Legg inn av jamar »

Aha... da skjønte jeg bedre. Akkurat det har jeg heldigvis tenkt på allerede. Og jo, disse pinnene er identiske i størrelse. Det er bare å sikte litt langs sidene for å sortere ut de som ikke er helt rette (færre enn fryktet) og så legge dem "i skjær" som du sier.
mvh jamar
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Ispinner

Legg inn av Kviljo »

Hmm, med skjær mente jeg at det er det limet i laminerte buer normalt sett utsettes for, istede for trykk eller strekk. Det samme blir kjernelaminater utsatt for.

At pinnene ligger forskjøvet i forhold til hverandre som i et mursteinsmønster er en annen ting. - om det var det du mente :)
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
nilstor
Mester
Innlegg: 554
Registrert: 09 jan 2006, 09:53
Sted: Levanger, Norway

Re: Ispinner

Legg inn av nilstor »

Shear - ifølge Merriam-Webster:

3 a : internal force tangential to the section on which it acts —called also shearing force b : an action or stress resulting from applied forces that causes or tends to cause two contiguous parts of a body to slide relatively to each other in a direction parallel to their plane of contact.

Er nok best å lege pinnene i forband, som en murer ville kalt det. Så får vi tro at limet motstår "the shearing force" når buen bøyer seg.

Lykke til, og hold oss orientert om eksperimentet! Dette er nok den mest originale bruk av ispinner jeg har hørt om, iallfall!
"And he was clad in cote and hood of greene.
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."
jamar
Mester
Innlegg: 204
Registrert: 04 mar 2008, 21:03
Sted: Tromsø

Re: Ispinner

Legg inn av jamar »

Forvirringen fortsatte mao. Forband var ordet jeg lette etter. Takk. Litt pludrete å legge noe så smalt i klemme fra tre sider samtidig. Litt styr, men ikke mer enn at man kjenner at man lever (jeg banner, altså er jeg... :evil: ) Et bilde eller to følger om ikke så lenge.
mvh jamar
jamar
Mester
Innlegg: 204
Registrert: 04 mar 2008, 21:03
Sted: Tromsø

Re: Ispinner

Legg inn av jamar »

Ordinært trelim fungerer faktisk slett ikke så verst...
Bilde

Nå er svineriet limt, bare håndtak som mangler. Hvis den tåler bøyetesten min etterpå blir den med til Tangen i morra. Jeg tenker å bruke den på lengdeskytinga så alle dere andre ikke trenger være redde for å komme sist. :) Uansett, regner med jeg stiller sterkt i klassen for styggeste bue :!:
mvh jamar
Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Re: Ispinner

Legg inn av KEn »

Det heter skjær, skjærkraft, skjærstyrke.

K
jamar
Mester
Innlegg: 204
Registrert: 04 mar 2008, 21:03
Sted: Tromsø

Re: Ispinner

Legg inn av jamar »

Sprekkdannelse etter bøying! :x :x :x :x :x Fillern! Mao: jamar kommer bueløs til treffet, men drar forhåpentligvis ikke likedan. Tar med ispinnene til neste år :?
mvh jamar
Svar