laminere

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Svar
propitpopit
Bueskytter
Innlegg: 63
Registrert: 11 jan 2006, 13:18
Sted: oslo

laminere

Legg inn av propitpopit »

Jeg starter på min første laminerte bue straks.
I den sammenhengen lurer jeg på om det er greit å lime sammen trebitene med vanlig hvit trelim?

Jeg limer sammen laminatene før jeg starter på buen. Jeg tror det blir enten en recurve flatbue eller en engelsk langbue.

Har noen tips for øvrig som kan hjelpe meg underveis? :D
----william----
fremtidig OL vinner (2018, Oslo)( :( tromsø)
Jeg skal bli best!!!
Brukeravatar
Amund
Bueskytter
Innlegg: 46
Registrert: 08 jan 2006, 20:49
Sted: Nesodden/Ås
Kontakt:

Legg inn av Amund »

Jada, går helt fint å lime sammen med vanlig trelim. Husk å bruke vinterlim(just in case), og gjøre flatene helt glatte(sikle dem), da sitter det mye bedre.
Beware of Chippy the Cheerful Chipmunk
nilstor
Mester
Innlegg: 554
Registrert: 09 jan 2006, 09:53
Sted: Levanger, Norway

Legg inn av nilstor »

Bruk vanlig snekkerlim, f.eks. Cascol innelim, som iallfall jeg har svært god erfaring med. Vinterlim er forsåvidt OK, men så lenge du ikke behøver å lime i temp. ned mot ti kuldegrader, er det bedre med vanlig snekkerlim. Vinterlimet er bare tilsatt sprit for å senke frysepunktet, og er ikke sterkere enn innevarianten, men noen kroner dyrere.

For å få god heft, kan du gjøre følgende: Se til at limflatene har kontakt hele veien. Fukt dem lett med vann, slik at trefibrene reiser seg, og la dem tørke. Når flatene er helt tørre, limer du på vanlig måte med godt press. På denne måten får du en mye større effektiv limflate. For å få limet til å trenge bedre inn i treet (særlig aktuelt ved harde treslag), kan du blande det med litt vann. En konsistens omtrent som skummet kulturmelk er fint, da trekker til og med harde treslag som alm og eik til seg lim, og du får en dypere heftsone.

Et lite råd til slutt: Ikke arbeid på buen hvis hodet er opptatt med andre ting! Lykke til!
nilstor
Mester
Innlegg: 554
Registrert: 09 jan 2006, 09:53
Sted: Levanger, Norway

Legg inn av nilstor »

Man skal ikke skrive innlegg når hodet er opptatt med andre ting, heller!

Ad, fukting: Dersom du bruker vanlig snekkerlim, behøver treet selvsagt ikke tørke, bare vent til det har svellet fra seg, og lim. (Og det er greit om limet er litt tykkere enn skummet kulturmelk, men jeg synes iallfall at limet er for tykt når det kommer rett fra flasken. OK når du limer gran og furu, men med løvtre vil jeg helst ha det litt tynnere.) Hvis du bruker Araldit, eller Cascos variant av samme, som er minst like god og mye billigere, må treet selvsagt være helt tørt.
Svar