Komposittbue med ribbein

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Svar
jamar
Mester
Innlegg: 204
Registrert: 04 mar 2008, 21:03
Sted: Tromsø

Komposittbue med ribbein

Legg inn av jamar »

Mye rart man finner i fjærsteinene. En spermasetthval la seg til for den evige hvile. Ribbeina burde jo kunne brukes til noe, var min første tanke. Noen som vet om bein kan bearbeides til vårt formål?

Bilde

mvh jamar
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Komposittbue med ribbein

Legg inn av Kviljo »

Ohh! Herlig herlig 8)

Der har man jo masse gromdeler til alle slags formål :) Om ikke annet pynte- og pilrennedeler til en låsbue. Ellers er jo enkelte hornbuer forsterkede med bein.

Hva skulle du hatt for to ribbein?
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Jadda
Mester
Innlegg: 195
Registrert: 22 feb 2006, 22:17
Sted: Trondheim

Re: Komposittbue med ribbein

Legg inn av Jadda »

Er ikke kvalbein litt for pårøse til det ? Og bein i komposittbuer var vel stort sett brukt i handtak og ører synes jeg å huske, med mindre det er snakk om inuitt buer da
og husk. Ikke vink til pila for da logrer den.
jamar
Mester
Innlegg: 204
Registrert: 04 mar 2008, 21:03
Sted: Tromsø

Re: Komposittbue med ribbein

Legg inn av jamar »

Kviljo: jeg skal ikke selge skinnet før bjørnen er skutt. Vi hentet ikke med noe ennå derfra. Hvalen ligger relativt utilgjengelig, så jeg tror den ligger trygt inntil videre. Dessuten er mesteparten av overkjeven og "rambukken" med olje, spekk og svineri ennå ikke forsvunnet. Det er - for å si det pent - ingen duft for sarte sjeler. :wink: Vi var i utgangspunktet interessert i tennene, men det blir ikke før til neste vår. Selv åtselfuglene skyr stedet nå, så det er bare bakterier igjen for å fjerne de siste par tonnene. Skal huske interessen din. Frakt er vel uansett det kjedeligste, tror det må være rundt ti kilo pr. ribbein.

jadda: ang. porøsitet er de vel omtrent som andre pattedyr, dvs. porøse i vekstsonene, men tettere og gulere i farge langs sidene. Splitter man opp burde noe kunne brukes. Hadde selvfølgelig vært morsomt med en ballista av hele bein, men tror ikke det blir jeg som drar den opp i spenn. :)
mvh jamar
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Komposittbue med ribbein

Legg inn av Kviljo »

Hehe, skjønner. Tennene er jo i alle fall gull :)

Posten takler nok både vekta og størrelsen, men de er sikkert glade for at bakteriene og andre uhumskheter får gjøre jobben sin ferdig først, hehe.

Artig sak den der
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Jorarn
Mester
Innlegg: 262
Registrert: 09 jan 2006, 17:14
Sted: Trondheim

Re: Komposittbue med ribbein

Legg inn av Jorarn »

I forbindelse med vikingklubbens deltakelse under OL på lillehammer i 94 ble det fremvist noe som angivelig var en replika av en "vikingbue" med en eller annen form for hvalbein/tann/horn i buken. Jeg vet ikke noe om den historiske holdbarheten i dette, men det er det kanskje andre som gjør?
-Joachim-
“Only those who have to do simple things perfectly will acquire the skill to do difficult things easily” Friedrich von Schiller
jamar
Mester
Innlegg: 204
Registrert: 04 mar 2008, 21:03
Sted: Tromsø

Re: Komposittbue med ribbein

Legg inn av jamar »

Interessant, Jorarn. Har ikke hørt om "vikingklubben" tidligere. Det letteste er kanskje å finne ut hvem som lagde stasen og spørre om kilder. Ettersom det er vanskelig å ha oversikt over alt katalogmateriale som befinner seg i diverse samlinger, mener jeg. Si fra hvis du kommer på noe mer om dette.
mvh jamar
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Komposittbue med ribbein

Legg inn av Kviljo »

Jeg har ikke kommet over noe som tyder på at bein har vært brukt som aktiv del i noen bue fra vikingtid. Det betyr jo selvsagt ikke at det ikke fantes, men jeg tviler på det.

Har hørt rykter om at det har blitt bygd noe annet også på 90-tallet som skulle være en "vikingbue", men hva den så ut som, og hvilke kilder det ble brukt for å argumentere for konstruksjonen kjenner jeg ikke til. Det er nok dessverre en del tull ute og går når det gjelder "vikingbuer".
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Håkan SLS
Nybegynner
Innlegg: 16
Registrert: 21 mai 2008, 14:58
Sted: Stockholm, Sverige

Re: Komposittbue med ribbein

Legg inn av Håkan SLS »

Jag känner bara till en typ av båge med ben i de arbetande delarna och det är de kabelbackade eskimåbågarna. Om den typen kan beläggas så långt tilbaka som till Vikingatid vet jag inte. Nedan är två bilder från Nationalmuseum, Köpenhamn. Tyvärr fanns det inga uppgifter om exakt varifrån bågarna var hämtade, eller vilken tidsperiod. Hela den utställningsdelen var förvånansvärt fri från information.
Bilde Bilde

Det fanns även ett par riktigt små bågar
Bilde
Jag uppskattar att bågarna var 30-40 cm långa, men minnet kan ha fel, det var ett tag sedan. Micke, det är din sko som syns i glaset. Vad har du för skostorlek?

Sist men inte minst något jag inte väntade mig se tillverkat av ben:
Bilde
(Alla bilder är länkade till större versioner)

Även jag är intresserad av ett revben eller två, men jag vet inte om export är tillåten enl. lagen.
Håkan
Stockholms LåsbågeSällskap

Age and treachery will always
overcome youth and skill.
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Komposittbue med ribbein

Legg inn av Christian »

Noen ide om pundstyrke og trekklengde på de? Det ligger jo en på kulturhistorisk museum i oslo også. Og de ser bare så inni hampen tunge ut synes jeg... For ikke å snakke om hvor tøffe de ser ut!! :mrgreen:
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Re: Komposittbue med ribbein

Legg inn av Griffin »

Låsbåge.se står det i länken.

Kan det ha varit till armborst?
Håkan SLS
Nybegynner
Innlegg: 16
Registrert: 21 mai 2008, 14:58
Sted: Stockholm, Sverige

Re: Komposittbue med ribbein

Legg inn av Håkan SLS »

Christian, jag har tyvärr inte en susning om vare sig draglängd eller längd på bågarna.
Jag ska dock ner till malmö om en vecka och blir där 4 månader, så någon gång ska jag väl kunna få tummen ur och åka förbi och kolla närmare på dem, med tumstock i bakfickan. Jag har ändå tänkt ta en sväng förbi Tøjhusmuseet och kan ta det samtidigt.

Griffin, lasbage.se är domännamnet för Stockholms LåsbågeSällskap (sidorna är inte uppe ännu), jag använder serverutrymmet för div. bilder att länka ut dem på forum, det är smidigare än photobucket m.m. och man slipper ifrån att de krymps ner i storlek/upplösning. De fotograferade bågarna är vanliga handbågar. Jag har aldrig hört talas om armborst hos eskimåerna, om någon har uppgifter på det så är jag mycket intresserad.
Håkan
Stockholms LåsbågeSällskap

Age and treachery will always
overcome youth and skill.
Svar