Snickerboa hopp fallera...

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Bowman »

Horsens er vel Ertebølle på linje med Tybrind Vig, men forskjellige funn. Jeg har laget en Horsens litt smalere enn orginalen.


Sent from my iPhone using Tapatalk
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Jæger »

Det jeg mente var at Møllegabet-buen er den samme som Horsens, også kjent som Hjarnø. Jeg ser i en gammel tråd at du nevner at 'kanerne kaller den for Molly. Her er Møllegabet nokså innarbeidet men jeg lurer på om Horsens/Hjarnø er mer korrekt?

Har fått skutt litt med Tybrind Vig'en. Like frisk som Terje Vigen :mrgreen:
Etter å ha kommet opp til 21'' trekk skjøt jeg en del tylfter med den. Skuldrene krangler. På vekta etterpå viser den 47.8#@21''. Litt umiddelbar strengefølge, skal se hvordan det ser ut om noen timer. Litt travel akkurat nå, skal komme med et par bilder seinere.
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Bowman »

Møllegabet er vel ikke det samme som hjarnø buen, men de likner på hverandre. Dan Høi har stoff om dette. Hjarnø er et nytt funn som ikke inngår i den litteraturen som er å få om de danske funnene. Tror jeg....


Sent from my iPhone using Tapatalk
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Jæger »

Spennende, her er det mye nytt som ikke er samlet i bokform enda.

Noen bilder fra dagens lek med ny bue. Sol tidligere nevnt nesten 48#@21''

Bilde

Bilde

BildeBilde

Bilde

Bilde

Bilde
11 piler i kvikt tempo fra rundt 15 meter. Noen opp og ned men fornøyd i sidelengs kuling.
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Bowman »

Flotte buer Tor Bjarne. Spennende med Tybrind Vig,. Jeg begynte på en slik for mange år siden, men emnet var dårlig og den ble aldri fullført. Du inspirerer som vanlig.
:D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Jæger »

Takk for det, Bowman. Det er en tøff rakker av ei bue. Må kanskje prøve en litt lettere og flatere versjon som kan trekkes lenger uten skuldertrøbbel. Har redusert øvre bein for å jevne tilleren.

Hedebyen er litt vinglete , motbøy i grepet og noe sleng på øvre bein (mot høyre).
Snart på strengehøyde men i bøseste laget for meg. Jeg må ta den ned. Bare å tynne er vel trygt men den er tross alt 40mm i grepet så litt i bredden er kanskje ikke dumt? Sånn umiddelbart fremstår konseptet som bredt, tungt og tregt sett opp imot til dømes Nydamkonseptet. Bilde

Sent fra min FIG-LX1 via Tapatalk

The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Bowman »

Hedeby må være litt tung for å levere varene. Jeg har en på 55#-28». Den er ikke så gæærn. 55 er vel muligens ikke så veldig tungt.


Sent from my iPhone using Tapatalk
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Jæger »

Takker for innspill. Da beholder jeg bredden og jobber på tykkelsen til vekt og tiller er OK. Jeg skal klare en tylft eller to på rundt 50#, for musklene er det greit, for skulderleddene i grenseland. For nidrinr og andre flaska opp på mjøsvatn er 50# akkurat passe til barnebuer :mrgreen: Gjør ikke noe om den blir brei og flat, får se på det som en prøveklut innen vikingbuer for min del. Etter målene på Hedeby 1 så ender den opp på om lag 70'' ntn så det er vel ikke en bue laget for 31'' trekk. Jeg har bedre emner til ELB-konseptet.
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Norwegianwarbows
Master bowyer
Innlegg: 316
Registrert: 12 mar 2013, 16:55
Bosted: tonsberg

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Norwegianwarbows »

Fin lesning og flotte buer Sikker på at strengen ikke skal være på det nederste hakket?

Sent fra min F5321 via Tapatalk

Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Jæger »

Takk for det, Eirik. Nei, er ikke sikker. Det kan være til pynt eller for å stramme strengen ekstra men fra nokk nede til øverste oppe samsvarer bra med oppbevaring av steng mellom sidenokk nede og nederste hakk oppe. Vanskelig å forklare, kan knipse i ettermiddag.
Nå er Hedebyen med pappa på jobb og skal smales ned på bandsaga. Har prøvd å bøye på beistet men vil nok ende opp med ei tynn list om jeg ikke tar av på bredden.

Sent fra min FIG-LX1 via Tapatalk

The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Norwegianwarbows
Master bowyer
Innlegg: 316
Registrert: 12 mar 2013, 16:55
Bosted: tonsberg

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Norwegianwarbows »

Aha! Tror jeg skjønner hva du mener.. At det er samme nede som oppe? Da blir nok det en fin avstand til oppbevaring av en nedstrenga linstreng, eller hva tror du?

Ble hedebyen så tykk? Vis du gikk for orginalmål på hedeby og brukte alm blir det skikkelig stribågå

Sent fra min F5321 via Tapatalk

Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Jæger »

Nei, det er en klassisk sidenokk nede. Jeg lurte føret på om det var hull eller pælemakk. Mange av de andre buene er fulle av makkhull (funn i saltvann) men tegninger og bilder får det til å fremstå som laget med vilje. Kanskje bildene mine forteller det bedre.

Ja, Hedebyen lå an til å bli en stristaur som er langt over min kapasitet. Nå er den slanket godt og blir en grei bue til husbruk får jeg håpe.

Bilde

Bilde

Bilde
Før slankekuren. Tok om lag en centimeter på midten til omtrent 3-4 mm mot tuppene.


The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Jæger »

Hurtigrasping på gang. Hedebyen har som nevnt noen slenger og små kvist samt motbøy i grepet. Blir en merkelig tiller, dette er jo bare midlertidig underveis. Håper den blir penere. Nå er den 32#@18'' på litt lav strengehøyde. Kanskje rundt 40 pluss når den er ferdig? Bilde

Sent fra min FIG-LX1 via Tapatalk

The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Norwegianwarbows
Master bowyer
Innlegg: 316
Registrert: 12 mar 2013, 16:55
Bosted: tonsberg

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Norwegianwarbows »

Skikkelig krokstaur det der! Vanskelig å si noe om tilleren uten å sett bua "live", men jeg regner med tillern er i orden

Sent fra min F5321 via Tapatalk


Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Jæger »

Jo, fikk rettet litt opp så den ble mer like krokete i begge ender :mrgreen:

Siste ukes buespikk:
Holmegaardaktig barnebue, alm med linolje ca 12#@24''
Tybrind vig, alm med tjære, havna etter justering på 49#@22''
Hedeby, alm med beiset buk og linolje, slank utgave ca 40#@26''
Nydamaktig juniorbue, hegg med kvist og vridninger, linolje, ca 22#@25''

Bilde
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Svar