Snickerboa hopp fallera...

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Jæger
Mester

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg innav Jæger » 15 feb 2017, 15:38

Takk for tips, Allan.
Rogn liker kanskje best å bøyes Holemgaard-style? I så fall er nok emnet for tynt.
At det flate og tynne tåler tåler bøy bedre enn det smale og tykke sier seg selv, egentlig.
Jeg hadde flathogd begge emnene litt i buken før de ble spent opp, eineren har fått en tørkesprekk i buken fra grepet og et stykke begge veier. Om det bare er rett nok så kan det kanskje bli en mild bue.
En ting er sikkert - her har man meget å lære!
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin

Brukeravatar
Are
kaptein
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg innav Are » 16 feb 2017, 08:04

Lek og lær med liv og lyst :-)

Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen

Brukeravatar
Allan
Master bowyer

Legg innav Allan » 17 feb 2017, 19:49

Jeg har da laga langbue av rogn, og det har da gått greit, det emnet var skikkelig snaut, så grepet hadde vel ytre årring helt rundt omtrent. Beiteskade etter elg hadde det óg.
Jeg har inntrykk av at om.treet vil vri seg så gjør det nettopp det. Ei rogn jeg hadde hatt et år på låven, deretter noe uker i gangen og til slutt inne i verkstedet vridde seg som en korketrekker da jeg tok av ei stripe av barken. Hassel har jeg tatt av ei stripe bark samme dag som de ble felt, og lot de stå inne ganske varmt. Den eine holdt seg rett, den andre ser ut som en skrue. Du veit hvordan det går når du ser det

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."

Brukeravatar
Jæger
Mester

Legg innav Jæger » 18 feb 2017, 00:30

Jeg leker og lærer, Are :-)
Skal prøve meg litt fram og gi det litt tid, Allan. Sikkert lurt å gi det litt tid og se hva som skjer.
Man begynner å skjønne at de som har anledning og plass hugger mange emner.
Eineren begynner å anta en bananaktig form mens rogna foreløpig er litt mer slangeaktig sånn omtrent som før - med vekt på omtrent :roll:
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin

Gå tilbake til «Buemakern»