Kjøp av historisk langbue

Hvis du ønsker å kjøpe noe...

Moderator: GreenMan

Flaskekork
Nybegynner
Innlegg: 13
Registrert: 28 apr 2013, 21:44
Bosted: Oslo

Kjøp av historisk langbue

Legg inn av Flaskekork »

Hei!

Jeg er fremdeles relativt ny på buefronten, men jeg har falt langflat for sporten. En barndomsdrøm som var sunn å gjennomføre!
Pr. dags dato sitter jeg på en Sebastian Flute Premium bue... en moderne Recurve med andre ord. Uten sikte, eller noen andre former for hjelpemidler. For meg handler bueskyting om deg og buen. Derfor merker jeg nå at jeg har utrolig lyst til å kjøpe meg en historisk langbue. Jeg har forsøkt meg litt på rytterbuer (i bueskytterklubben min), men det falt ikke særlig i smak. Jeg prøvde derimot en Langbue, og det merket jeg var utrolig gøy!

Så da stiller det seg noen praktiske spørsmål, hvor bør man kjøpe fra, hva bør man holde seg unna? Jeg har sett litt på humlekær og midtnorsk, men de tilbyr kun (som jeg så) "fabriserte" langbuer. Jeg så på noen buer på middelalderfestivalen i Oslo i år, og der så jeg virkelig noen fantastiske, håndlagede, buer til salgs.

Jeg så også litt på tradbow, men der fant jeg heller ikke noe som virkelig falt i smak. Jeg antar at dersom man ønsker en slik bue, må man grave litt. Spørsmålet er da bare, hvor skal man grave? Er det noen her som har litt peiling på hvor man får tak i OK/Gode langbuer til under 2500?
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Kjøp av historisk langbue

Legg inn av Allan »

Jeg har engang stilt meg det samme spørsmålet, svaret ble "skauen". Skulle det være feil svar i ditt tilfelle og du ikke har sett noe du liker andre steder, er det mye fint historisk å se hvis du googler kviljo buemakeri. Det er kanskje en idé å finne ut litt nærmere Hva det er du vil ha, "historisk" er jo en vid kategori som favner mange buetyper. Jeg ville gått etter hvilket segment av historien du opplever som mest spennende, er det først å fremst skyting du er opptatt av, uten at den historiske konteksten til de enkelte variantene av bue spiller noen rolle, er det jo hva du liker visuelt osv som avgjør.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Kjøp av historisk langbue

Legg inn av Kviljo »

Jeg lager gjerne en langbue til deg. For 2300,- får du f.eks en historisk langbue av ask og eik. Se eventuelt her: http://kviljo.no/bue
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
dagsunde
Master bowyer
Innlegg: 1325
Registrert: 28 jun 2007, 16:33
Bosted: Arendal
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Kjøp av historisk langbue

Legg inn av dagsunde »

Kviljo skrev:Jeg lager gjerne en langbue til deg. For 2300,- får du f.eks en historisk langbue av ask og eik. Se eventuelt her: http://kviljo.no/bue
Denne mannen anbefales! :D
--
Dag.

Brestanda boga, brennanda loga,
gínanda ulfi, galandi kráku,
rýtanda svíni, rótlausum viði,
vaxanda vági, vellanda katli
skyli manngi trúa!
Flaskekork
Nybegynner
Innlegg: 13
Registrert: 28 apr 2013, 21:44
Bosted: Oslo

Re: Kjøp av historisk langbue

Legg inn av Flaskekork »

Allan skrev:Jeg har engang stilt meg det samme spørsmålet, svaret ble "skauen". Skulle det være feil svar i ditt tilfelle og du ikke har sett noe du liker andre steder, er det mye fint historisk å se hvis du googler kviljo buemakeri. Det er kanskje en idé å finne ut litt nærmere Hva det er du vil ha, "historisk" er jo en vid kategori som favner mange buetyper. Jeg ville gått etter hvilket segment av historien du opplever som mest spennende, er det først å fremst skyting du er opptatt av, uten at den historiske konteksten til de enkelte variantene av bue spiller noen rolle, er det jo hva du liker visuelt osv som avgjør.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2
I den historiske konteksten må jeg innrømme at den engelske langbue alltid har falt i smak! Har dog hørt at den som regel lå på 90# og oppover, en slikt vekt er nok relativt uaktuelt.

Visuelt så blir jeg neste skjelven i bena av de fleste buer, hvertfall hvis de er håndlagede. Jeg merker at de buene som man ser er produsert i fabrikk blir raskt upersonlige og kjedelige.
Kviljo skrev:Jeg lager gjerne en langbue til deg. For 2300,- får du f.eks en historisk langbue av ask og eik. Se eventuelt her: http://kviljo.no/bue
Det høres ut som noe som virkelig er interessant! Jeg liker formen på de recurverte buene, men samtidig så blir jeg rett og slett målløs av de gigantiske languene. Det er dermed en vanskelig avgjørelse. I prinsippet skulel jeg gjerne hatt alle :)

Så litt på sia di og det hjalp ikke heller med å "begrense" meg. "I want that one, and that one, and that one"...
Jeg ser for meg en langbue med karraktertrekk, noe som gjør den unik og kan skille seg fra andre.



Har noen av dere en slags oversiktsside hvor buetypene er lagt opp med illustrasjon. Det kunne eventuelt hjulpet med å finne en. - Historisk sett er jeg fascinert av romertiden og vest-europeisk middealderhistorie.
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Kjøp av historisk langbue

Legg inn av nidrinr »

Vil du ha litt råd og tips på teknikk og slikt for å trekke opp krigsbuer er det bare å spørre. De fleste som vil, klarer å komme opp over 100# på ikke altfor lang tid. Både vikingbuer og de Engelske krigsbuene lå på 100# og opp. Jeg tipper de fleste buer som var brukt til krigføring uansett lå godt over 90#.
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Kjøp av historisk langbue

Legg inn av Kviljo »

Om du har interesse mest innenfor romertid og middelalder, passer det bra med en langbue. - da enten med tupp-utforming etter romertids-funn, eller tilsvarende fra engelsk middelalder med hornforsterkede nokker. Det finnes også en lignende variant fra vikingtid. Det som er med langbuene, er at de er raskere å lage enn nær sagt alle andre buetyper, og dermed har en lavere pris. Det er også den historisk sett mest brukte buetypen på denne siden av kloden, så det er gode all-round-buer.

Langbuer liker helst ikke for mye karakter, men noen små kvister og naturlige svingninger fra treets side gjør ikke noe. En slik ligger omtrent likt i pris som en laminert langbue, avhengig av materiale og trekkvekt.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Flaskekork
Nybegynner
Innlegg: 13
Registrert: 28 apr 2013, 21:44
Bosted: Oslo

Re: Kjøp av historisk langbue

Legg inn av Flaskekork »

nidrinr skrev:Vil du ha litt råd og tips på teknikk og slikt for å trekke opp krigsbuer er det bare å spørre. De fleste som vil, klarer å komme opp over 100# på ikke altfor lang tid. Både vikingbuer og de Engelske krigsbuene lå på 100# og opp. Jeg tipper de fleste buer som var brukt til krigføring uansett lå godt over 90#.
Pr.nå . så skyter jeg på en 26#28'' bue, jeg trekker ca 30'', så det er noe mer. - Hvis det er en spesiell teknikk som trengs for å skyte 100# så er jeg utrolig nysgjerrig! Det er ingen buer av den styrken i nærheten av meg, men dersom jeg kommer over en skal jeg huske på det. Så gjerne , fyr løs!
Kviljo skrev:Om du har interesse mest innenfor romertid og middelalder, passer det bra med en langbue. - da enten med tupp-utforming etter romertids-funn, eller tilsvarende fra engelsk middelalder med hornforsterkede nokker. Det finnes også en lignende variant fra vikingtid. Det som er med langbuene, er at de er raskere å lage enn nær sagt alle andre buetyper, og dermed har en lavere pris. Det er også den historisk sett mest brukte buetypen på denne siden av kloden, så det er gode all-round-buer.

Langbuer liker helst ikke for mye karakter, men noen små kvister og naturlige svingninger fra treets side gjør ikke noe. En slik ligger omtrent likt i pris som en laminert langbue, avhengig av materiale og trekkvekt.
At langbuene var(er) "enkle" har jeg fått med meg. Når det kommer til "personlighet" så har jeg bare ikke lyst på en bue som er et "trestykke med en streng". Om sidenockene har karakter, om det er mønster i treverket, om det er i grepet - Jeg mener kun små "finisher" som gjør buen, litt mer spesiell. Det er heller ikke noen nødvendighet, men det hadde vært fint/kult.

Har du noen eksempler på de buene du nevner, romer/viking/middelader? og (ca) til hvilken pris?

Forresten: Tusen takk for all responsen!
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Kjøp av historisk langbue

Legg inn av Kviljo »

Her er en tupp fra en langbue fra romertid, laminert av ask og valnøtt. Strengehakket er på andre siden av tuppen.

Bilde



Eller en variant etter engelsk middelalder, også med strengehakket på den ene siden av tuppen:

Bilde


De laminerte buene, slik begge disse er, går fra 2300,- opp til 60 pund. Pluss 425,- for hornnokkene eventuelt.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Kjøp av historisk langbue

Legg inn av Hardwood »

Ser ut som om du har funnet din leverandør og buetype. Hvis jeg også får komme med et velment råd, så er det : Kjøp først en bue som er beregnet på blinkskyting hvis du har tenkt å drive litt med det. Deretter kan du jo skaffe deg en skikkelig kraftig bue. Jeg begynte med 26# til blinkskyting, og hadde mye glede av det. Av og til skyter jeg lengde, og DA er det kjekt med en tung bue. Nå bruker jeg 35 - 40# til blinkskyting, og opp mot 100# til lengdeskyting med krigsbuer. Hvis du vil begynne med det, da kan du få gode råd av nidrinr bl.a. De fleste i miljøet vårt skyter med 30 - 45# til vanlig.
Flaskekork
Nybegynner
Innlegg: 13
Registrert: 28 apr 2013, 21:44
Bosted: Oslo

Re: Kjøp av historisk langbue

Legg inn av Flaskekork »

Kviljo skrev: De laminerte buene, slik begge disse er, går fra 2300,- opp til 60 pund. Pluss 425,- for hornnokkene eventuelt.
Bare det å se bilder av nokkene får meg til å blie skjelven! Men jeg må innrømme at hornokken faller best i smak. Det er litt finere, estetisk sett. så da må jeg nok eventuelt ut med 425 ekstra ;) - Hadde det vært mulig å få sett et helt bilde av buen(e)?
Når det kommer til pundstyrke så har jeg helst lyst til å holde meg under 40! Jeg prøvde en 35 på treningen i dag, og det var overkommelig. En 45 merket jeg dog ble litt irriterende.
Hardwood skrev:Ser ut som om du har funnet din leverandør og buetype. Hvis jeg også får komme med et velment råd, så er det : Kjøp først en bue som er beregnet på blinkskyting hvis du har tenkt å drive litt med det. Deretter kan du jo skaffe deg en skikkelig kraftig bue. Jeg begynte med 26# til blinkskyting, og hadde mye glede av det. Av og til skyter jeg lengde, og DA er det kjekt med en tung bue. Nå bruker jeg 35 - 40# til blinkskyting, og opp mot 100# til lengdeskyting med krigsbuer. Hvis du vil begynne med det, da kan du få gode råd av nidrinr bl.a. De fleste i miljøet vårt skyter med 30 - 45# til vanlig.
Langdistanseskyting hadde vært utrolig stilig! Men for øyeblikket så tror jeg at jeg må holde meg til blinkskyting med en eventuell "flyvedisk"-skyting innimellom. Jeg aner i tilegg ikke hvor man kan drive med langdistanseskyting i Oslo :P
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Kjøp av historisk langbue

Legg inn av nidrinr »

Har du bil er det fort mye lettere å skyte litt lengde. Det er ikke så langt uttafor Oslo du trenger å dra før du finner masse jorder. Rundt Gardermoen er det mange som er relativt steinfrie.
Flaskekork
Nybegynner
Innlegg: 13
Registrert: 28 apr 2013, 21:44
Bosted: Oslo

Re: Kjøp av historisk langbue

Legg inn av Flaskekork »

nidrinr skrev:Har du bil er det fort mye lettere å skyte litt lengde. Det er ikke så langt uttafor Oslo du trenger å dra før du finner masse jorder. Rundt Gardermoen er det mange som er relativt steinfrie.
Det har jeg ikke, så jeg får finne andre muligheter. Takk for tipset!
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Kjøp av historisk langbue

Legg inn av Kviljo »

Her er en variant av langbuene. Den har et kjernelaminat i tillegg, også har den nokker med spor for strengen rundt hele tuppen, men måten den bøyer på og formen er typisk langbue.

Bilde
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Flaskekork
Nybegynner
Innlegg: 13
Registrert: 28 apr 2013, 21:44
Bosted: Oslo

Re: Kjøp av historisk langbue

Legg inn av Flaskekork »

Kviljo skrev:Her er en variant av langbuene. Den har et kjernelaminat i tillegg, også har den nokker med spor for strengen rundt hele tuppen, men måten den bøyer på og formen er typisk langbue.
Dette er noe jeg kunne like. Ville det vært mulig å få et "tydelig" håndtak.
slik som sett i det nederste bilde ((flat)bue på hvit bakgrunn) - http://fourriverscharter.org/projects/I ... ongbow.htm
Eller beveger man seg da over i en annen type? Jeg har ikke lyst på pilhylle.

Personlig så ser jeg for meg 30-35#. Personlig har jeg en trekklengde på 30'' ca.' - Det aller kuleste hadde vært å kunne hatt en virkelig langbue, som praktisk talt var utrolig lang. Jeg ser dog (uten at jeg har peiling) hvordan det kan ha innvirkning på bue med tanke på at, større bue = mer kraft, altså økt pundstyrke.

Så det jeg har lyst på:
En typisk langbue
utformet "grep"
- Pilhylle er ikke nødvendig
30-35# - 30''
Størrelse - så lang som det lar seg gjøre (jeg er 1.87m) - leste noe om lanbuer som var oppimot 2.11m
Hornokker - 425 , er et ekstra pålegg, er det nødvendig? Jeg har lest at det er med på styrke buen. - hva anbefaler du?

og før jeg glemmer det: Hva med piler? lage selv? tilbyr du piler? i så fall til hvilken pris?
Svar