Kjøp av historisk langbue

Hvis du ønsker å kjøpe noe...

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Kjøp av historisk langbue

Legg inn av Kviljo »

Historisk sett har ikke langbuene noe markert grep - man griper bare buen midt på. Et påsydd lærgrep er derimot ikke dumt, og fortsatt forholdsvis historisk riktig. Om du vil ha et fortykket og avsmalnet grep, beveger du deg over på en amerikansk langbue eller det vi her helst kaller en flatbue. Disse er en forholdsvis moderne variant.

Langbuene kan gjerne være litt lengre enn skytteren, så en på rett under 2 meter burde være bra for deg. Trekkvekta justerer man akkurat slik man vil ha den, ganske uavhengig av lengden på buen.

Hornnokker på lette buer er ikke nødvendig. Det er først når buene blir så kraftige at strengen vil kunne gnage seg inn i treverket at det er absolutt nødvendig. - men kult er det jo uansett.

De vanlige blinkpilene jeg lager går for 100,- stykket. Jeg anbefaler stort sett at du kjøper med i alle fall tre piler, så har du noe å begynne med, og kan eventuelt vurdere senere om du vil lage de selv. Piler er forbruksvare til en viss grad, så det er fint å kunne lage/reparere de selv.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Flaskekork
Nybegynner
Innlegg: 13
Registrert: 28 apr 2013, 21:44
Bosted: Oslo

Re: Kjøp av historisk langbue

Legg inn av Flaskekork »

Kviljo skrev:Historisk sett har ikke langbuene noe markert grep - man griper bare buen midt på. Et påsydd lærgrep er derimot ikke dumt, og fortsatt forholdsvis historisk riktig. Om du vil ha et fortykket og avsmalnet grep, beveger du deg over på en amerikansk langbue eller det vi her helst kaller en flatbue. Disse er en forholdsvis moderne variant.

Langbuene kan gjerne være litt lengre enn skytteren, så en på rett under 2 meter burde være bra for deg. Trekkvekta justerer man akkurat slik man vil ha den, ganske uavhengig av lengden på buen.

Hornnokker på lette buer er ikke nødvendig. Det er først når buene blir så kraftige at strengen vil kunne gnage seg inn i treverket at det er absolutt nødvendig. - men kult er det jo uansett.

De vanlige blinkpilene jeg lager går for 100,- stykket. Jeg anbefaler stort sett at du kjøper med i alle fall tre piler, så har du noe å begynne med, og kan eventuelt vurdere senere om du vil lage de selv. Piler er forbruksvare til en viss grad, så det er fint å kunne lage/reparere de selv.

Ja da stiller spørsmålet seg - Engelsk langbue eller amerikanst flatbue. Dette skulle ikke være lett :P
Drømmen er å ha en engelsk langbue, rytterbue og indianerbue, og egentlig alle buetyper... får vel begynne et sted :)
Flatbuene synes jeg ofte er mer estetisk fine, mens den engelske langbuen bare er tøffe fra ende til annen - et tegn på kraft rett og slett.

Greit, jeg må vel nesten ha med nokker! Jeg er nemlig enig i at det ser bra ut.

Huff, dette er ordentlig håndtverk, så det blir nok en dyr afære dette her. langbue i engelsk stil, nokk, piler, lærgrep og frakt.

Hvis jeg setter en grense på 3000,- (+ frakt)
Hva er det mulig å få for en slik penge?

ps: pr nå så skyter jeg slike piler med min bue http://www.buesport.no/display.aspx?men ... prodid=771
i 30/40 spine nr. - Vil de også gå på den eventuelle langbuen. De tåler litt mer en tre, så da kan jeg spare trepilene i noen grad i allefall :)
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Kjøp av historisk langbue

Legg inn av Kviljo »

30-35# laminert langbue 2300,-
Hornnokker middelalder 425,-
Lærgrep 400,-
Frakt 270,-
Totalt blir det da 3395,-

Alternativt kan du gå for en langbue i hel ved, som da med lærgrep og hornnokker ender på 2695,- inkludert frakt.

Jeg vil ikke anbefale å skyte karbonpiler fra historiske buer, fordi karbonpilene ofte er veldig lette og dermed utsetter buen for ekstra belastning.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Flaskekork
Nybegynner
Innlegg: 13
Registrert: 28 apr 2013, 21:44
Bosted: Oslo

Re: Kjøp av historisk langbue

Legg inn av Flaskekork »

Kviljo skrev:30-35# laminert langbue 2300,-
Hornnokker middelalder 425,-
Lærgrep 400,-
Frakt 270,-
Totalt blir det da 3395,-

Alternativt kan du gå for en langbue i hel ved, som da med lærgrep og hornnokker ender på 2695,- inkludert frakt.

Jeg vil ikke anbefale å skyte karbonpiler fra historiske buer, fordi karbonpilene ofte er veldig lette og dermed utsetter buen for ekstra belastning.

For meg så virker en laminert bue lenger holdbar, og mer resistent for vær og vind. (ikke at jeg kommer til å skyte i pøsregn, men som prinsipp).
Hvis vi da legger på 6 piler (da har jeg litt å gå på), så blir det ca 4000. Det er en del penger, og selv om jeg har fått feriepenger, så må dette modnes litt. Jeg tør dermed ikke gi et svar her og nå.

Da tar jeg det med pilene i betraktning og holder dem til recurven min.
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Kjøp av historisk langbue

Legg inn av Kviljo »

Helt fint det. Det er bare å ta kontakt når du eventuelt har bestemt deg :)
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Flaskekork
Nybegynner
Innlegg: 13
Registrert: 28 apr 2013, 21:44
Bosted: Oslo

Re: Kjøp av historisk langbue

Legg inn av Flaskekork »

Kviljo skrev:Helt fint det. Det er bare å ta kontakt når du eventuelt har bestemt deg :)
Noen praktiske spørsmål: Hvordan gjøres betaling, og hvor lang tid tar det å få laget/sendt buen?

Jeg tenker at i og med jeg skal ha en historisk bue, så trengs også historisk "utstyr" altså hanske og kogger. Har du noen sider å anbefale ? Det må forholde seg i "så billig som mulig" klassen men at det fremdeles er historisk korrekt. Også må det jo selvfølgelig være brukbart :P
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Kjøp av historisk langbue

Legg inn av Kviljo »

Tida det tar å lage buen varierer en del nå om sommeren, men du må regne med to-tre måneder. Sendinga med posten tar noen dager. Betalinga skjer enten ved forskuddsbetaling når buen er ferdig, eller ved postoppkrav.

Fingerbeskytterne jeg selger er forholdsvis historisk riktige, men riktige historiske koggere for vår del av verden er det litt snaut med. Det beste er nok å surfe litt rundt og se selv hva man liker - eventuelt bare stikke pilene i beltet.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Flaskekork
Nybegynner
Innlegg: 13
Registrert: 28 apr 2013, 21:44
Bosted: Oslo

Re: Kjøp av historisk langbue

Legg inn av Flaskekork »

Kviljo skrev:Tida det tar å lage buen varierer en del nå om sommeren, men du må regne med to-tre måneder. Sendinga med posten tar noen dager. Betalinga skjer enten ved forskuddsbetaling når buen er ferdig, eller ved postoppkrav.

Fingerbeskytterne jeg selger er forholdsvis historisk riktige, men riktige historiske koggere for vår del av verden er det litt snaut med. Det beste er nok å surfe litt rundt og se selv hva man liker - eventuelt bare stikke pilene i beltet.
Det er greit å vite. Takk.
Hva er den konkrete forskjellen på en laminert og en heltrebue? Hvilke fordeler/ulemper gir det ene og andre? Samt levetid. Jeg har lest på siden din om vedlikehold av buer og tar det til ettertanke.
4000 er en del, så jeg må vurdere om det virkelig lønner seg med laminert framfor helved. I tillegg: Å kanskje kjøpe trepiler via Tradbow/Humlekjær
(f.eks) http://www.bueutstyr.no/6stk-trepiler.html
(eller) http://www.tradbow.no/piler/trepiler.html

På den annen side så vil sannsynligvis dine piler være bedre tilpasset buen.
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Kjøp av historisk langbue

Legg inn av Kviljo »

Forskjellen mellom en helvedbue og en laminert bue er svært liten. En laminert bue kan gi litt ekstra fart på pila, og noen syntes det er fint med fargen/strukturen av to eller flere treslag. En helvedbue har på andre siden fordelen av at det ikke er noen limfuge som kan gi slipp, så om du skulle glemme buen ute i regnet noen dager er det større sjanse for at buen overlever uten varige skader. Alt i alt er det liten forskjell, med mindre man har skutt en del eller spesifikt ønsker litt ekstra pilhastighet.

I forhold til piler kan det være greit å vurdere først om du skal delta i Historisk klasse på stevner, for da trenger du piler uten plastnokk. Ellers fungerer nok disse pilene like godt som mine.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Flaskekork
Nybegynner
Innlegg: 13
Registrert: 28 apr 2013, 21:44
Bosted: Oslo

Re: Kjøp av historisk langbue

Legg inn av Flaskekork »

Kviljo skrev:Forskjellen mellom en helvedbue og en laminert bue er svært liten. En laminert bue kan gi litt ekstra fart på pila, og noen syntes det er fint med fargen/strukturen av to eller flere treslag. En helvedbue har på andre siden fordelen av at det ikke er noen limfuge som kan gi slipp, så om du skulle glemme buen ute i regnet noen dager er det større sjanse for at buen overlever uten varige skader. Alt i alt er det liten forskjell, med mindre man har skutt en del eller spesifikt ønsker litt ekstra pilhastighet.

I forhold til piler kan det være greit å vurdere først om du skal delta i Historisk klasse på stevner, for da trenger du piler uten plastnokk. Ellers fungerer nok disse pilene like godt som mine.
Ja, men jeg er litt estetisk av meg, så da blir det nok laminert. Jeg tviler også sterkt at jeg kommer til å glemme buen et sted, den kommer til å bli tatt godt vare på.

Når det gjelder stevner så har jeg i grunn ikke planer om det. tatt det i betraktning så tror jeg at jeg heller kjøper piler andre steder.
Jeg hadde sikkert ikke turt å skyte med pilene dine av frykt for at de skulle blitt ødelagt. Da er det greit med noen litt billigere.
Brukeravatar
dagsunde
Master bowyer
Innlegg: 1325
Registrert: 28 jun 2007, 16:33
Bosted: Arendal
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Kjøp av historisk langbue

Legg inn av dagsunde »

kjøper du "råmaterialet" til piler hos f.eks. tradbow koster det deg 42,50 for et skaft, 3 fjør og en spiss.

I tillegg trenger du en liten sag, kniv eller sandpapir pluss lim.
etter 2 til 3 forsøk, lager du greie nok piler til lek og hverdagsbruk selv.
dette er renslig arbeid som greit kan gjøres ved kjøkkenbordet med en normalt forståelsesfull samboer.

Piler ER forbruksvare, og du BØR lære deg å lage de selv etter hvert. :wink:
--
Dag.

Brestanda boga, brennanda loga,
gínanda ulfi, galandi kráku,
rýtanda svíni, rótlausum viði,
vaxanda vági, vellanda katli
skyli manngi trúa!
Flaskekork
Nybegynner
Innlegg: 13
Registrert: 28 apr 2013, 21:44
Bosted: Oslo

Re: Kjøp av historisk langbue

Legg inn av Flaskekork »

dagsunde skrev:kjøper du "råmaterialet" til piler hos f.eks. tradbow koster det deg 42,50 for et skaft, 3 fjør og en spiss.

I tillegg trenger du en liten sag, kniv eller sandpapir pluss lim.
etter 2 til 3 forsøk, lager du greie nok piler til lek og hverdagsbruk selv.
dette er renslig arbeid som greit kan gjøres ved kjøkkenbordet med en normalt forståelsesfull samboer.

Piler ER forbruksvare, og du BØR lære deg å lage de selv etter hvert. :wink:
Det inntrykket har jeg også fått! Som sagt, jeg er fremdels kun 2 måneder gammel i bueverdenen. Det var en barndomsdrøm som jeg endelig bestemte meg for å utføre.

men 42.50 for slikt var da virkelig ikke mye! Kanskje jeg bare skal kjøpe meg noen i samme slengen og prøve meg frem? TAkk for infoen! :D
Flaskekork
Nybegynner
Innlegg: 13
Registrert: 28 apr 2013, 21:44
Bosted: Oslo

Re: Kjøp av historisk langbue

Legg inn av Flaskekork »

Kviljo skrev:Forskjellen mellom en helvedbue og en laminert bue er svært liten. En laminert bue kan gi litt ekstra fart på pila, og noen syntes det er fint med fargen/strukturen av to eller flere treslag. En helvedbue har på andre siden fordelen av at det ikke er noen limfuge som kan gi slipp, så om du skulle glemme buen ute i regnet noen dager er det større sjanse for at buen overlever uten varige skader. Alt i alt er det liten forskjell, med mindre man har skutt en del eller spesifikt ønsker litt ekstra pilhastighet.

I forhold til piler kan det være greit å vurdere først om du skal delta i Historisk klasse på stevner, for da trenger du piler uten plastnokk. Ellers fungerer nok disse pilene like godt som mine.
Jeg velger å "kjøpe"/"Bestille" buen jeg! Jeg sender deg en mail med litt adresse og slikt så slipper man at det ligger så offentlig.
Det er bare kult å ha en ekte bue og ikke bare en moderne , ting.
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Kjøp av historisk langbue

Legg inn av Kviljo »

Gode greier - mail mottatt :)
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Jedi Jordal
Bueskytter
Innlegg: 82
Registrert: 03 aug 2012, 17:24
Bosted: Oslo
Sted: Oslo

Re: Kjøp av historisk langbue

Legg inn av Jedi Jordal »

Kviljo skrev:Her er en tupp fra en langbue fra romertid, laminert av ask og valnøtt. Strengehakket er på andre siden av tuppen.

Bilde



Eller en variant etter engelsk middelalder, også med strengehakket på den ene siden av tuppen:

Bilde


De laminerte buene, slik begge disse er, går fra 2300,- opp til 60 pund. Pluss 425,- for hornnokkene eventuelt.

Hei der er langbua mi jo (øverste bilde) :D
Dette er en super bue kan virkelig anbefale en bue fra Kviljo :D
Archers ignite!
Svar