Grozer buer

Hvis du ønsker å kjøpe noe...

Moderator: GreenMan

Svar
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Grozer buer

Legg inn av MalaWolf »

Jeg lurer på å kjøpe meg en slik Grozer bue ..
http://www.grozerarchery.com/

Han operer med flere ulike klasser pr buetype - noen som kjenner til forskjellen på disse?
Vil feks "HUNNISH EXTRA III COMPOSITE " .. som er dyrest - være helt uten kunstfiber?


feks :
HUNNISH BASE
HUNNISH EXTRA I
BIOCOMPOSITE LAMINATED HUNNISH
HUNNISH EXTRA III COMPOSITE
Jacob97
Mester
Innlegg: 613
Registrert: 10 mar 2010, 21:42
Bosted: Stovner
Sted: Oslo

Re: Grozer buer

Legg inn av Jacob97 »

"Base" er glassfiber trukket med skinn.
"Biocomposite" er hornbue uten kunststoffer, men horn og sener er limt på som plater (horn hver for seg, sener presses sammen)
"ekstra III composite" er laget på gamlemåten.


Han skriver at biocompositten gir mye av den samme skyteopplevelsen som "the real thing", men er laget med flere overlappende biter horn, og sener presset sammen i plater før liming.

Noen spesiell grunn til hunisk? :)
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Grozer buer

Legg inn av Kviljo »

Det er nesten helt riktig, Jacob.

Ekstra III er lagd med horn og sener, mens biokomposittene er glassfiberbuer med litt pålimt horn i buken og "sener" på ryggen. Fine buer, men den mest aktive ingrediensen i disse buene er nok fortsatt glassfiber.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Grozer buer

Legg inn av Lurz »

I følge hjemmesiden hans er kjernen av tre:

"Biocomposite laminated bows
New technology.
The bows made by this technology consist of the following materials: the middle layers of wood, the inner layer of pressed horn, while the outer layer of pressed sinew plate. These two layers are glued to the wooden plate by modern glue and the glued layer gets a fibre strengthening."

Men det er Extra III som er gammelmåtehornbuer
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Grozer buer

Legg inn av Kviljo »

...på samme måte som andre glassfiberbuer har kjerne av tre... :)
Det som nevnes som "fibre strenghtening" i limet er bare en finurlig måte å skrive om "glassfiberlaminat" på.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Grozer buer

Legg inn av Are »

En av medskytterne mine i Trondheim kjøpte en bue jeg er ganske sikker på var biocomposit for en del år siden. Han var helt sikker på at den kun var naturmaterialer, produsentens påstand, helt til den delaminerte. Da fastslo vi at det var noe juks inne i den.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Grozer buer

Legg inn av MalaWolf »

Jacob97 skrev:
Noen spesiell grunn til hunisk? :)
Hehe .. nei - faktisk ikke. Ideen er å kjøpe en hornrytterbue. Hvilken kulturell tilhørighet den bør ha er jeg usikker på. Det eneste jeg vet er at den bør kunne ha vandret opp hit under yngre bronsealder - det er at par helleristninger som antyder en slik forbindelse .. så jeg bør vel velge en kultur som grenser mot bronsealder .. hvilken av de som vil passe best i den sammenhengen vet jeg ikke enda ..
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Grozer buer

Legg inn av Lurz »

Skal du være i nærheten av bronsealder tror jeg vel Hunerne er i seineste laget. (Folkevandringstid)

"Hunnoi" er først nevnt av Tacitus i nærheten av det kaspiske hav i 91 eKr.
Om du regner at de har opprinnelse fra Xiognu-folket i mongolia/nord kina (omdiskutert teori), så kommer du tilbake til ca 2-300 fKr. Seint, og ganske langt å reise fra Mongolia.

Du kommer nærmere med:
Scytherne trengte inn i områdene nord for Svartehavet fra Kaukasus rundt 7-800 fKr
Assyrere, i midt-østen fra rundt 2500 fKr fram til grovt 600 f.Kr

Hvis du regner nordisk bronsealder ca 1700-500 f.Kr, og nære østen bronsealder ca 3300-1200 f.Kr så får du litt overlapp på begge.

(kilder Wikipedia)
"If it breaks you get to keep both parts"
Svar