Anmeldelse av Kviljo Buemakeri

For ris og ros til diverse leverandører og andre forumitter

Moderator: GreenMan

Svar
Alv Vatzdal
Bueskytter
Innlegg: 71
Registrert: 07 jul 2015, 09:52
Bosted: 5222

Anmeldelse av Kviljo Buemakeri

Legg inn av Alv Vatzdal »

Da har jeg endelig hentet den (til nå) siste pakken med bestillinger fra Kviljo Buemakeri og selv om jeg kunne ventet til i morgen, så reiste jeg ned og hentet den ens ærend, fordi jeg hadde gledet meg sånn. :D

Jeg har kjøpt totalt:

1 stk. "Nydam" langbue av alm helved.
13 stk. Historisk pil - 7 med hvite fjær, 6 med rød/brune og brun/røde
1 stk. Fingerbeskyttelse
1 stk. Armbeskytter
1 stk. Pilkogger Type Kviljo

Totalt kostet det meg (frakt inkl. i 2 sendinger) 5160 kr

Bilder av produktene:

________________________________________________________________
Bue, piler og fingerbeskytte:
Bilde
________________________________________________________________
Nærbilde av buen med et autentisk Kviljo Bumerke:
Bilde
________________________________________________________________
Nærbilde av pilene:
Bilde
________________________________________________________________
Armbeskytter:
Bilde
________________________________________________________________
Pilkogge:
Bilde

Og så var det anmeldelsen:
Jeg føler at med den kvaliteten disse produktene har, gjør at jeg har fått dem underpriset. Hvis det fantes et mesterbrev i buemaking, med rett til å ta lærlinger, så tror jeg Kviljo har nådd det punktet for lenge siden. Buen var perfekt formet fra midten og gradvis ut mot tuppene. Pilene så ut som noe en fabrikk kontrollert av en robot kunne ha laget, totalt perfekte skaft, samme lengde, helt runde og fjær i samme størrelse, plassert på samme sted. Jeg fikk et bra utvalg å velge mellom ang. armbeskytter og kogge, og når det gjelder sistnevnte så er det noe av det flotteste, (jeg tør si "vakkert") håndverket jeg har sett laget i lær, både i seg selv og historisk sett ser det autentisk ut. Angående armbeskytteren så var det eneste kritiske jeg hadde å si på den, var at den var dekorert med 4 Fleur-de-lis på hver side, og jeg mente han heller burde ha dekorert dem med noe Norsk, så som riksløven eller lignende. Historisk sett er også 3 Fleur-de-lis det rette tallet, hvis jeg husker riktig med det frankiske slaget der Clovis konverterte til kristendom, og dermed ble banneret med 3 padder (hedendom) omdannet til 3 liljer (kristendom) på "mirakuløst" vis, så på flagg o.l. er det alltid 3 av dem. Ellers sitter armbeskytteren som et skudd. Den har lisser av lær i sikk-sakk som på en sko, og når lissene har blitt strammet til, så blir de to endene holdt sammen med en "dings" laget av bein tror jeg, som lissene blir tredt gjennom og også har som funksjon å stramme til.

Han synes å sette pris på spørsmål om håndverket sitt og via bestillingene og spørsmål jeg har hatt underveis, så har han besvart sikkert over 20 meldinger på en hyggelig måte. Jeg er 1.90 og 120kg, så buen ble laget i henhold til høyden min og han festet en ekstra avtagbar stropp på koggeret tilfelle, antar jeg, hvis jeg var for bred rundt skuldrene ;) Den var dog ikke nødvendig.

Angående levering så ble pakkene sendt godt nok pakket til å tåle en elefant-parade på et sirkus, så alt kom frem trygt i behold. Men det er også levering jeg har det eneste jeg kan klage litt på, det er at Kviljo heller burde si "det kan ta en uke eller to for å få alt klar", men istedenfor føler jeg at han setter seg inn i en tilstand av stress, ikke sier nei til noen, og jobber døgnet rundt og som jeg bemerket: "spikket til han klikket", så det var litt usikkerhet fra min side om når tingene egentlig skulle bli sendt. Tror absolutt ikke at dette har å gjøre med "Jeg gidder ikke gjøre dette i dag - utsetter det heller til i morgen", men heller en iver etter å tilfredstille kunden at han ikke får gjort ting så fort som han ønsker.

Til sist vil jeg påpeke både at dette er utmerket håndverk, men altså underpriset.

Hvis jeg skal gi terningkast, så blir det 6 på kvalitet, 6 på service, 6 på leveringsmåte, 4 på leveringstid. Alt i alt: Alt jeg har kjøpt av Kviljo Buemakeri er jeg svært fornøyd med, og anbefaller på det varmeste å ta kontakt med han om du ønsker historisk bueskyterutstyr til en høy kvalitet og rimelig pris. :) For alt jeg vet er dette den beste buemakeren i landet. Hvis du spør noen som kjenner meg, så har ærlighet alltid vært veldig viktig for meg, så dette er ikke et forsøk på reklame for noen som egentlig ikke er så flink, men sånn som jeg virkelig mener det.
«Ydalar heiter
der som Ull hev
sine salar reist;
Alvheim Frøy fekk
i fyrndeheimen
av tivar i tann-fe.»
Brukeravatar
dagsunde
Master bowyer
Innlegg: 1325
Registrert: 28 jun 2007, 16:33
Bosted: Arendal
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Anmeldelse av Kviljo Buemakeri

Legg inn av dagsunde »

Det var en god karakteranalyse av Ivar! :D
Det er vel bare Per Onsrud, Oddbjørn (Gavial) og Daniel Taraldrud jeg kjenner som kan måle seg med Ivar.
Men ingen når det gjelder allsidighet!

Nå skal det sies Alv, at du bestilte midt i festivalsesongen. Da er stakkaren mer ute på veien enn i nærheten av verkstedet sitt.
--
Dag.

Brestanda boga, brennanda loga,
gínanda ulfi, galandi kráku,
rýtanda svíni, rótlausum viði,
vaxanda vági, vellanda katli
skyli manngi trúa!
Alv Vatzdal
Bueskytter
Innlegg: 71
Registrert: 07 jul 2015, 09:52
Bosted: 5222

Re: Anmeldelse av Kviljo Buemakeri

Legg inn av Alv Vatzdal »

Å, det tenkte jeg ikke på. Har såvidt fått med meg den festivalen. Har lyst å bli med, men må i det minste mestre det å skyte på blink fra 10 meter og treffe hver gang og så øke avstanden til jeg kommer i nærheten av noe som kan karakteriseres som "en viss ferdighet". Får ta meg en tur ut i dag også og trene litt.
«Ydalar heiter
der som Ull hev
sine salar reist;
Alvheim Frøy fekk
i fyrndeheimen
av tivar i tann-fe.»
Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Re: Anmeldelse av Kviljo Buemakeri

Legg inn av KEn »

så blir det 6 på kvalitet, 6 på service, 6 på leveringsmåte, 4 på leveringstid.
Time weighs heavily on the craftsmans shoulders, whispering:
Compromise!
No true craftsman ever listened


K
Svar