Hornbue fra Grozer?

For ris og ros til diverse leverandører og andre forumitter

Moderator: GreenMan

Svar
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Hornbue fra Grozer?

Legg inn av Kviljo »

Flere av oss visste nok at Grozer bruker glassfiber og juksehorn i "biokompositt"-buene, men jeg var ikke klar over at han også juksa med "ekstra III" som skal være ordentlige hornbuer...

http://www.docdroid.net/7pag/magyar-ext ... y.pdf.html

Trekjerne fra glassfiberbuene, limt med epoxy, tupper skrudd fast og epoxy-limt, og første "senelag" av plast eller cellulose?

Ikke rart de er "billige" :roll:

Anbefaling? Styr unna...
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Hornbue fra Grozer?

Legg inn av Bowman »

Fint at du påpeker dette Ivar. Juksebuer. Blir de markedsført som hornbuer?
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Hornbue fra Grozer?

Legg inn av Kviljo »

Disse blir markedsført som fullt ut autentiske hornbuer, av kun naturlige materialer, "slik de har vært lagd i tusenvis av år". Dokumentet jeg linket til forklarer at med kjøpet av buen (som ble kuttet opp) fulgte det også med et signert ekthetspapir på dette. Direkte løgn og fanteri.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Sturlabuer
Mester
Innlegg: 342
Registrert: 13 jan 2006, 21:46
Bosted: Kana
Sted: Hurum

Re: Hornbue fra Grozer?

Legg inn av Sturlabuer »

Godt å bli advart før det er for sent. Har lenge ventet på at en passende hornbue skulle dukke opp på web-shoppen hans. Godt at det ikke har gjort det!
Ble skuffet nå. Nesten rart han legger ned så mye jobb i noe som er juks. Hvis han først lager disse etter samlebåndsprinsipp, noe jeg regnet med,
ville det være omtrent like enkelt/komplisert å lage dem på "ekte" måte. Ikke ser det veldig solid ut heller med den skruen hans.
Har selv tenkt tanken å laminere en trekjerne, men ved bruk av hudlim, da alt av tre her jeg bor har en helt absurd vridning.

Lars
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Hornbue fra Grozer?

Legg inn av Kviljo »

Jeg ville heller spart litt ekstra og kjøpt en Saluki. Da får man det man betaler for i alle fall.

For de av dere som er på Facebook, her er en link til et album med bilder av en "åpnet" biocompositt:

https://www.facebook.com/fairbow.nederl ... 327&type=1

Sjekk plastikk-"hornet" på buken med glassfiber rett under:

Bilde


Her er også tuppene skrudd fast, og så surra med glassfiberstrie:

Bilde
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Hornbue fra Grozer?

Legg inn av Moen »

Hahh.. Just som jeg skulle laga den sjøl...uten at jeg kalte de "hornbue" 6 tråder glassfiber forseglet med westepoxy holdt ørene på en 94# uten problem. Den bandasjen der holder helt sikkert 200# uten store problemer. Skruen er der kun for å fiksere øra til limet tørker.
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Hornbue fra Grozer?

Legg inn av Lurz »

Ser ikke mye bra ut. Regner med å ta med min til en fyr med metallsøker i ettermiddag, så får vi sjekke om det er noe der inne..... :twisted:
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Hornbue fra Grozer?

Legg inn av Lurz »

Da fikk jeg testa jeg grozer-hornbuen min. High end metallsøker klarte ikke å finne noe i ørene.
Kjøpte buen i 2007, kan jo være skruene er noe han har funnet på seinere? Spesielt om det er som Moen sier, at de bare er for å holde ting på plass mens limet tørker.
Men det sier jo ikke noe om eventuelle andre rare ting.....
Er ikke helt klar for å sage den fra hverandre enda. Må i hvertfall ha et par buer til å skyte med først :?
Fins det forresten noen engelsk utgave av dokumentet? Ungarsken min er temmelig råtten, og google translate er ikke allverden den heller....
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Hornbue fra Grozer?

Legg inn av Kviljo »

Du er sikker på at metallsøkeren ikke var satt til å skille ut stål? :) Standard innstillinger er ofte satt til å skille ut spiker osv.

Uansett er det vel ingen vits å sage den i to for å se hva som er inni så lenge det er andre som har gjort det samme. For noen år siden på Facebook ble det publisert en lignende oppkuttet bue av en nederlandsk buemaker, med tilsvarende resultat, og flere har rapportert om utslag med metallsøker. Det er uansett nok grunnlag for å anta at ingen av hans hornbuer faktisk er lagd på tradisjonelt vis.

Har ikke sett noen engelsk versjon av dokumentet dessverre. Det ville vært bra med en engelsk versjon.


Jeg lurer på hvordan våre norske forhandlere stiller seg til dette.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Svar