Ny klasse og prøveordning på uteNM 2017 Krigsbue og tilhørende pil.

For skandianvisk krigsbueforbund (skandinavisk variant av EWBS)
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Ny klasse og prøveordning på uteNM 2017 Krigsbue og tilhørende pil.

Legg inn av Bowman »

http://www.theenglishwarbowsociety.com/ ... w2015.html
Les dette før dere dømmer klassen nord og ned.
Her har vi alt vi trenger. Bue mellom 95 og 110 pund. Moderat pil på 52 gram. Klasse for oss som ikke har tid til å trene så veldig mye hele tiden, men kan bli belønnet med en førsteplass.
Jeg lager 3 slike piler til kommende uteNM og tester det ut. Poenget med prøveordningen er å få logistikken til å funke så kan vi bruke neste vinter på å diskutere hva slags pil og klasse vi skal gå for.
Jeg mener vi bør skyte 3 klasser fordelt på 12 piler. Så da kan dere velge hvilke piler dere vil skyte.


Standard og Livery uten pundbegrensning og Welsh(eventuelt noe annet) med pundbegrensning.

Pundbegrensning blir først aktuelt når vi bestemmer oss for klassen. Utrykker jeg meg knotete nå?
:D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Ny klasse og prøveordning på uteNM 2017 Krigsbue og tilhørende pil.

Legg inn av Jæger »

Spennende med noe nytt, har dette noe med en eventuell kommende kompanipil?
For noen av oss med skavanker vil det ikke være mulig å delta grunnet nedre grense på 95 pund. Eller jo - en kan vel bare trekke kortere til lavere styrke om det er tillatt. Men det kan jo være det blir endringer ved et eventuelt vedtak, som du sier.
Legger merke til at de måler lengde fra nokk til smaleste punkt mellom fal og spiss, ikke kanten av falen. Teksten sier maksimim 3/4'' fra dette punkt frem til spissen men tegninga foreslår 1''.
Fjær surret med naturtråd (minimum 4 tørn pr. tomme) synes fornuftig, det er ikke alle som vil gå til anskaffelse av rød silke for å lage en neve piler.
Vurderer å lage noen piler for moro skuld.

3 klasser og 12 piler høres fornuftig ut, Bjørnar :-)
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Ny klasse og prøveordning på uteNM 2017 Krigsbue og tilhørende pil.

Legg inn av Bowman »

Dette er ikke en kompanipil Jæger. Takk for bidraget til diskusjonen. Infoen om pila er litt amatørmessig skrevet og med sikkert litt feil og motsetninger, men det rydder vi elegant opp i.
:D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Ny klasse og prøveordning på uteNM 2017 Krigsbue og tilhørende pil.

Legg inn av Jæger »

Bare hyggelig.
Når jeg tenker med om - hva med 3 klasser og 18 piler?
Da får man for eksempel 3x3 i to omganger men beholder begrensningen på 6 piler pr. klasse pr. omgang.
Så er det om man skal åpne for to flightklasser+standard eller Welsh for de som liker det :-)
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Ny klasse og prøveordning på uteNM 2017 Krigsbue og tilhørende pil.

Legg inn av Bowman »

18 piler hadde vært gøy, men blir nok i overkant mye på NM da noen av oss også skyter flight. Vi kan skyte 18 piler på Re. Det går helt fint.
:D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Ny klasse og prøveordning på uteNM 2017 Krigsbue og tilhørende pil.

Legg inn av Jæger »

Ok, om jeg forstår det som inntil 12 piler i tillegg til flightpil (og standard?) er det jo godt som gull :-)
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Ny klasse og prøveordning på uteNM 2017 Krigsbue og tilhørende pil.

Legg inn av Allan »

Jeg tenker som så at det er den øvre begrensninga som er den viktigste i denne klassa, så en kan sikkert gjøre en tillemping for å gjøre deltakelse mulig for flest mulig. Tanken her er jo at det skal være mulig å hevde seg i krigsbueskyting for flere enn de aller sterkeste. Jeg støtter i alle fall idéen om å prøve ut denne klassa.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Ny klasse og prøveordning på uteNM 2017 Krigsbue og tilhørende pil.

Legg inn av Bowman »

Allan skrev:Jeg tenker som så at det er den øvre begrensninga som er den viktigste i denne klassa, så en kan sikkert gjøre en tillemping for å gjøre deltakelse mulig for flest mulig. Tanken her er jo at det skal være mulig å hevde seg i krigsbueskyting for flere enn de aller sterkeste. Jeg støtter i alle fall idéen om å prøve ut denne klassa.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
Bra. Jeg kan lage welshpiler for salg hvis folk ikke gidder å lage.
:D
Jæger skrev:Ok, om jeg forstår det som inntil 12 piler i tillegg til flightpil (og standard?) er det jo godt som gull :-)
Jeg tenker at Standardpila inngår i disse 12. 12 valgfrie krigspiler innenfor Standard, Livery og evnt, Welsh. Flight klasse kommer i tillegg og der kan du velge bare en. Kompaniet tar ansvar for det merarbeidet som blir knyttet til oppmåling av krigspilene. :D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Ny klasse og prøveordning på uteNM 2017 Krigsbue og tilhørende pil.

Legg inn av nidrinr »

Er det bare jeg som er blind, eller står det ikkeno om at welshpila må ha surra fjør?
Det er vel en fordel om det er et krav om surring av pila hvis den ska framstå som historisk replika..

Ellers ser det ut som en grei sak det her.
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Ny klasse og prøveordning på uteNM 2017 Krigsbue og tilhørende pil.

Legg inn av Jæger »

Det var litt gjemt bort i tekst og ikke med på tegninga:
A cow or ox horn sliver (of 2” in length) may be used to protect the nock if so desired, but all fletchings must be whipped with a natural thread, and to the EWBS Livery arrow specifications.

Det står surring som Livery, altså minimum 4 tørn på tommen av naturtråd. Ikke krav til silke eller verdigris.
Så er hornkile valgfritt men skal være 2'' av ku/okse hvis den velges.
Sånn har jeg klart å tolke teksten men jeg har tatt feil før :-)
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Ny klasse og prøveordning på uteNM 2017 Krigsbue og tilhørende pil.

Legg inn av nidrinr »

Får prøve å få tida til å snekre i hop et par slike da :) Bue som er innafor har jeg nok liggende et sted.
Ingis
Mester
Innlegg: 676
Registrert: 05 jul 2006, 00:09
Bosted: 3340
Sted: Åmot,Buskerud

Re: Ny klasse og prøveordning på uteNM 2017 Krigsbue og tilhørende pil.

Legg inn av Ingis »

Er det slik at krigsbueklasser starter på 95 pund eller er det mulig å ha en lavere nedre grense? Ser for meg at flere kunne ha mulighet til å delta og kanskje vinne hvis krav til pundstyrke hadde vært lavere.
"Back to nature!"
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Ny klasse og prøveordning på uteNM 2017 Krigsbue og tilhørende pil.

Legg inn av GreenMan »

Jeg skjønner heller ikke helt den derre pundbegrensninga på mellom 95 og 110/115? Forstår maks opp, men det må jo være opp til hver enkelt hvor svak bue man skyter med.
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Ny klasse og prøveordning på uteNM 2017 Krigsbue og tilhørende pil.

Legg inn av Jæger »

Angående buen så ser jeg ikke noe problem med å tillate svakere buer hvis man ellers oppfyller kravene til lengde, bredde/tykkelsesforhold,ikke flat buk, eventuelt nokkmateriale(ikke syntet/vannbøffel) og -utforming(sidenokk, ikke Vicoriansk etc.) og må tillres til å tåle 32'' trekk. Ser også at de gir 10 yards ekstra for streng av naturmateriale.
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Ny klasse og prøveordning på uteNM 2017 Krigsbue og tilhørende pil.

Legg inn av Bowman »

Den nedre pundbegrensninga handler vel muligens om EWBS definisjon av krigsbue og et eller annet knyttet til MR buene. Regner man ikke en nedre grense på 70# ? Vi trenger vel uansett ikke være så nøye med dette.
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Svar