Ny klasse og prøveordning på uteNM 2017 Krigsbue og tilhørende pil.

For skandianvisk krigsbueforbund (skandinavisk variant av EWBS)
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Ny klasse og prøveordning på uteNM 2017 Krigsbue og tilhørende pil.

Legg inn av Allan »

Bowman: dravektområdet som er definert er vel et forsøk på å gjenskape det EWBS trur ei krigsbue var på 1200 og 1300- tallet. Det er ideen bak denne klassa. MR- materialet har ingen signifikans her. Tanker er vel at i tida før rustningen inneholdt noe særlig plate trengte ikke buene være mer enn ca 100#, altså har de definert klassa som 100# +/÷ 5#.
Jeg er for øvrig enig i at vi godt kan senke nedre grense i vår tillemping av reglementet for Welsh Class. Det positive er at det da åpner for flere deltakere, på minussida får vi den at det igjen er den sterkeste som vinner (eller at det blir mindre jevnt i alle fall).

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Lars Jensen
Mester
Innlegg: 553
Registrert: 02 sep 2014, 20:51
Bosted: Tofte

Re: Ny klasse og prøveordning på uteNM 2017 Krigsbue og tilhørende pil.

Legg inn av Lars Jensen »

Karer! Da er jeg tilbake etter eksamenshælvetttesmølet. Her foregår det MYE!
Jæger er jo fullstendig hyperaktiv. Fantastisk! Jeg er imponert over produksjon og kvalitet. Kudos!!
Så til mine oppgaver: Jeg har dessverre ikke klart å framskaffe pilspisser fra smeden. Når noe er for godt til å være sant , er det ikke sant. En ordentlig surremikkel. Rota bort HC-spissene mine, gjorde han også. Får muligens prøvd meg som smed sjøl i morra, men ikke sikkert at det blir noe resultat å snakke om. Beklager!
Når det gjelder brystplate for å skyte på til Hamar er jeg mer optimistisk. Jeg skal i et hvertfall skaffe NOE. Jeg håper at den brystplata ikke må være en tro kopi av noe, men mer en tolkning av noe. Så en video og prosessen var ganske krevende for å få det 100%. Det viktigste er forhåpentligvis at det skal illudere et panser. Vi skal jo skyte det i filler uansett (håper noen har ligget i hardtrening for å treffe :D ).
Det blir nok bare Hamar av de store på meg i år. I morra skal jeg promotere NL på et ganske stort arrangement her nede på Tofte. Forrige helg var det lokale historielaget som stilte bygdesamlinga til disp for Hudrimar Bågadrag (Lars og Lars). Et tips for NL-medlemmer er å printe ut en 10-15 eks av infofolderen til Langbuelaget og putte det sammen med the usual rig. En veit aldri når en treffer noen som vil bli medlem!!!
For dere som bor i nærheten og vil skyte ute, er vår utebane åpen 24/7, klippes og stelles av Mikkel minst en gang i uka. Hyggelig med besøk!
Nå er "kyllingjakka" sota ned for ikke å skape påskestemning i juni også. Jeg har et par tinnformer under produksjon, en bue/pil sak som skal kunne syes på utstyret og en forbedret form av NL-logoen. Vi får se hva vi får til.
Ja, der har dere meg :shock:
Lars
Kan det bøyes, kan det skytes!
Brukeravatar
Lars Jensen
Mester
Innlegg: 553
Registrert: 02 sep 2014, 20:51
Bosted: Tofte

Re: Ny klasse og prøveordning på uteNM 2017 Krigsbue og tilhørende pil.

Legg inn av Lars Jensen »

Forresten: Er det pila som Bowman linker til som er pila vi skal bruke framover? Minimum 6 pr. skytter? Jeg har noen liknende fra før...
Kan det bøyes, kan det skytes!
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Ny klasse og prøveordning på uteNM 2017 Krigsbue og tilhørende pil.

Legg inn av Bowman »

Allan skrev:Bowman: dravektområdet som er definert er vel et forsøk på å gjenskape det EWBS trur ei krigsbue var på 1200 og 1300- tallet. Det er ideen bak denne klassa. MR- materialet har ingen signifikans her. Tanker er vel at i tida før rustningen inneholdt noe særlig plate trengte ikke buene være mer enn ca 100#, altså har de definert klassa som 100# +/÷ 5#.
Jeg er for øvrig enig i at vi godt kan senke nedre grense i vår tillemping av reglementet for Welsh Class. Det positive er at det da åpner for flere deltakere, på minussida får vi den at det igjen er den sterkeste som vinner (eller at det blir mindre jevnt i alle fall).

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
Tru kan EWBS gjøre i kjerka. Ideen bak dette er vel å la normalt spreke folk få en mulighet til å skyte i en krigsbueklasse. Å kalle det for Welsh class er litt misvisende, ifølge de som kommer fra Wales.
The bow is to accurately represent the early Medieval-period military weapon, which is believed to have been used by the Welsh Archers of the 13th and 14th Centuries. Ikke alle er enige i dette.
This is certainly not meant to downgrade the sport in any way, but is intended to appeal to a greater section of the membership - where more people will have the chance of setting an individual Society Record. Dette er nok ikke fullt så misvisende. Hyggelig at krigsbue kan skytes av flere enn gorillaer.
Vi som kommer fra Norge trenger ikke å mene noe om dette. EWBS har linet opp klasser og regelverk som gjør det enkelt for oss. MR er selvsagt irrellevant her. At jeg kunne..........hummph..Dårlig research. Synd vi bare har dårlige malerier av buene fra den tiden. :lol: :D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Ny klasse og prøveordning på uteNM 2017 Krigsbue og tilhørende pil.

Legg inn av Jæger »

Jepp, jeg har vært en smule aktiv i det siste, Lars. Du vet nok veldig godt hvordan det er når feberen herjer :D
I dag har jeg gjort om ei askebue fra i fjor til å tåle langt trekk. Den blir svak grunnet skrantne skuldre ikke egnet til annet enn å ta en sisteplass men jeg har ihvertfall planer om å stille. Når det står 5/8 ratio, må det være aaaakurat eller er det forstå som minst 5/8 for å unngå flate buer?
Får spikke meg noen piler etter hvert, har bare maskinlagde Type 10 så her må det handles spisser også.

Edit: Hvor finner man fila til den informasjonsfolderen?
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Ny klasse og prøveordning på uteNM 2017 Krigsbue og tilhørende pil.

Legg inn av Allan »

Ikke noe punkt på bua skal være tynnere enn 5/8 av bredden på samme sted.
På ei langbue varierer forholdet mellom bredde og tjukkelse. I grepet og ved nokkene er forholdet nær 1:1 mens midt på lemmene er det mindre tjukkelse, men en tillater altså ikke (i England brukes dette som en del av definisjonen av hva som er ei langbue) at noe punkt er mindre enn 5/8 av bredden.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Ny klasse og prøveordning på uteNM 2017 Krigsbue og tilhørende pil.

Legg inn av Jæger »

Knaganes bra, da er jeg godt innafor/utafor på buen med unntak av styrken. Den hadde en kraftig medbøy grunnet en merkelig tillerjobb utført av en grønn buemaker. :oops: Så nå har den fått ei omgang med strykejernet oppspent på ei lekte i håp om et nytt liv med mer snert og mindre strengefølge.
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Ny klasse og prøveordning på uteNM 2017 Krigsbue og tilhørende pil.

Legg inn av Jæger »

Da har man kommet hjem og summet seg etter masse gode inntrykk under NM. Sabla moro med prøveklassen og sisteplass å undertegnede som forventet med 41#@31''. Nå er bua 75,5'' NTN. Walisisk klasse sier: "The minimum length of the bow shall be 72”, and shall bend full compass - with no risers, handles or grips being allowed. It must also be tillered to be able to shoot a maximum arrow length of 32”.
Når de skriver lengde her; er det total eller NTN? Har uansett tenkt å korte inn litt så jeg får noen pund til. Tenkte i første omgang 72'' NTN, 3,5'', noen som kan anslå økt trekkvekt på en askebue?
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Ny klasse og prøveordning på uteNM 2017 Krigsbue og tilhørende pil.

Legg inn av Bowman »

Buelengden er nokk til nokk. Tenkte du på trekklengden? Max 32. Bunn av nokken til skulder på spissen.
Lag deg en 100 punder i ask. Det bfunker. Jeg har premium ask du kan få. Kommer du på seminaret? :D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Ny klasse og prøveordning på uteNM 2017 Krigsbue og tilhørende pil.

Legg inn av Jæger »

Hoppla, takk for svar. Jeg har kortet til 72" NTN og nå er den 30#@21". Blir nok bortimot 50 på 31 tenker jeg, i overkant for skildra med skal gi det et forsøk på Ramnes. Det blir å ligge i bunnen og gå for å perse samt dytte andre oppover på lista. Kan ikke dra tyngre buer uten nytt ledd og ortopeden ga meg ei kald skulder ;-) Det er derfor jeg skyter pinglebuer og under 35# presisjon og lengde. Det kommer en dedikert bue til sistnevnte formål med tid og stunder :-)
Seminaret vurderes seriøst med formen er ustadig på den årstiden. Satser på fin form og spikketur!
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Ny klasse og prøveordning på uteNM 2017 Krigsbue og tilhørende pil.

Legg inn av Bowman »

Kom som du er Tor Bjarne. Jeg er i pingleleiet jeg og. Sats på York round. Der er det muligheter. Damene skjøt på 100 meter med 35 pundsw buer i 1912. Vi kan da ikke være noe dårligere. :D
Ta med realt med ull og bli med på overnatting. Ta med madrass. Jeg har feltseng. :-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Svar