Hvor skadelig er egentlig en krigsbue

For skandianvisk krigsbueforbund (skandinavisk variant av EWBS)
Svar
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Hvor skadelig er egentlig en krigsbue

Legg inn av GreenMan »

På Wisby i sommer så var det litt fremvisning av krigsbueskyting, og da Nigel fikk mulighet til å skyte på en herdet brystplate ofret jeg gladelig en pil.
https://www.youtube.com/watch?v=Ej3qjUzUzQg
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Hvor skadelig er egentlig en krigsbue

Legg inn av Are »

Artig å se en rustning som faktisk funker. Jeg tror stor sett platerustning vil funke mot krigspiler, men noen plasser og vinkler vil den kunne slå gjennom. Rundt tiden ved slaget ved Visby, ville uansett ridderen vært godt beskyttet av brynje og våpentrøye hvis pila gikk gjennom brystplata.


Sent from my iPad using Tapatalk
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Hvor skadelig er egentlig en krigsbue

Legg inn av Jæger »

Flott film. Den som eventuelt var inni der ville kjent trykket av ei så tung pil som sprintres, kan jeg tenke meg!
Og de flisene og spissen kan vel gjøre god (eller vond) skade selv om plata er hel?
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
olethearcher
Mester
Innlegg: 375
Registrert: 25 feb 2015, 17:38
Bosted: Arendal

Re: Hvor skadelig er egentlig en krigsbue

Legg inn av olethearcher »

Vi hadde vel en liten diskusjon på det med bue mot plater i skuddsikkre vester. Den videoen bekrefter vel bare at en pil ikke har sjans mot en plate i skuddsikker vest ;) Hvis ikke så kunne vel bare moderne soldater fremdeles brukt rustning :p
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Hvor skadelig er egentlig en krigsbue

Legg inn av nidrinr »

..Nå er vel en moderne skuddsikker vest ganske mye enklere å bevege seg i enn en platerustning... -Og det er ikke så mange soldater som springer rundt med pil og bue lenger heller...
Svar