Jeg vil at vi skal skyte 3 klasser med krigspiler i tillegg til flight. Det er fornuftig å dyrke dette litt mer da vi begynner å bli en liten håndfull som skyter krigsbue.
Vi beholder standardpila slik som den er med fri pundstyrke på buene, men strammer det litt opp med å skyte "Welsh class". Welsh pila er ei moderat krigspil som skal skytes med en bue med pundbegrensninger mellom 95-110 pund. Dette er en pundstyrke som mange av oss behersker og det gir litt mer lik konkurranse. Jeg ønsker også å innføre Livery eller Lywerye som det tredje alternativet. Jeg ønsker Lywerye, da dette er en replikapil pluss at det er ei pil som er utviklet av Warbow Wales. Med disse tre klassene plukker vi litt her og litt der og tilfredsstiller noen og hver.
Ivar skaffer glimrende skaft i osp som er tapert fra 1/2-3/8" og gir et 100% riktig utgangspunkt for å lage Lywerye piler. Sjekk ut Warbow wales sine sider med spesifikasjonene. Pila lages uten vektbegrensninger, men med riktige materialer. Vi har tilgang på disse materialene uten problemer.
Når det gjelder utstyr og spesifikasjoner (og da tenker jeg spesielt på buene) oppfordrer jeg buemakerne i miljøet til å være behjelpelige med å bidra med krigsbuer mellom 95-110# uten at folk blir ruinert.
Hvis dette høres mye ut, så tenk heller positivt og løsningsfokusert. Jeg bidrar etter beste evne slik at folk skal få tilgang på det riktige utstyret. Hvis jeg får gjennomslag for en prøveordning på kommende uteNM så har vi 1 OG 1/2 ÅR på oss til å få det til.
Jeg er tilhenger av at ting skal diskuteres, men jeg ønsker at flest mulig skal se det fornuftige i dette. Quarter pounder kan skytes for spesielt interesserte. Det er en kjepp på 114 gram som de færreste av oss får noe ut av. Det kan være en frivillig klasse, men inngår ikke som en del av resultatlista.
Welsh class kjennes mer riktig knyttet til krigsbuekompaniet. Pila er mye kulere enn standardpila. Les om Welsh class på EWBS sine sider så forstår dere mer.
Jeg ønsker at krigsbueinteressen i Norge skal styrkes, og det gjør vi ved å satse. Jeg vil finne frem til dedikerte folk som tenner på dette. For å sitere Eirik: "Rart at ikke flere tenner på dette da mange er opptatt av å holde på med noe som er macho og tøft" Det er faktisk tøft å skyte tung bue. Vi må vise dette frem og trekke til oss de riktige folka. Vi skal ikke bli store for enhver pris, men vi bør kunne mønstre 20 dedikerte skyttere i nærmeste fremtid. Kompaniet vårt er bare helt krem når det gjelder å promotere aktiviteten.
Tenk fremover, ikke på stedet hvil og for all del ikke bakover.