Krigsbuereenactment

For skandianvisk krigsbueforbund (skandinavisk variant av EWBS)
Svar
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Krigsbuereenactment

Legg inn av Kviljo »

Jeg syntes Hector sine spisser er fine. Sliping var ikke ukjent blant smeder før i tiden, selv om det kanskje ikke ble gjort så mye på pilspisser. Tenk f.eks fine fasetterte faler på spyd fra eldre jernalder. Hamret, slipt og sikkert polert. Samtidig tenker jeg det er viktigere at formen er riktig enn om overflaten er riktig.

Tror ikke jeg har sett ene eneste pilspiss som ikke har vært slipt litt i prosessen. Mange legger spissene tilbake i essa igjen, slik at de blankslipte områdene også blir mørke. Det skjuler jukset... :) Sannsynligvis er det ingen som ønsker å drive dugnad over lang tid med å lage pilspisser på hysterisk-historisk vis til en pris vi er villige til å betale.

Hilsen Ivar Hitl.. :shock:
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Krigsbuereenactment

Legg inn av Bowman »

Alle gode sosialister trenger å få en dose Hitler i årene :shock:
Kloke ord Ivar. I vår iver etter å være riktige for enhver pris på hver vår måte så tror jeg du er inne på noe. Hector Cole sine spisser er fine. De fineste jeg har sett så langt. Men i nysgjerrighetens navn er jeg villig til å ta i øyesyn en som er smidd og banket pen på riktig vis hvis det er mulig. Jeg må innrømme at jeg ble litt overrasket over påstanden om at sliping er feil på pilspisser. Følte ikke at jeg hadde gode nok motargumenter så da tenkte jeg at bankede pilspisser er sikkert mye mer ok enn slipte så da får vi prøve det neste gang. :mrgreen: Men vi får se hvor lenge en sliten smed gidder å lage slike uten at prisen stiger synonymt med slitet. :D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Krigsbuereenactment

Legg inn av Are »

Som motargument til Ivars innspill:
Ja de kunne slipe, men de hadde ikke like enkel tilgang på slipeutstyr som vi har i dag. Ja, sliping av statusvåpen ble så definitivt gjort. Pilspisser til krigspiler er definitivt ikke et statussymbol.
Spissen jeg refererte til ovenfor ble vist meg av teknisk konservator Vegard Vike som også har god innsikt i smedfaget. Det var han som hevdet at sliping kun var foregått på fremre del av eggen.
Jeg mener også at smiing i senke er mer effektivt enn å grovsmi for deretter å slipe seg fram til endelig form når sliping er mindre effektiv. Hva som er mest effektiv i dag, kan jeg ikke uttale meg om.


Sent from my iPad using Tapatalk
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Krigsbuereenactment

Legg inn av Kviljo »

Vi er ikke uenige, Are :) Jeg har heller ikke sett jaktspisser fra f.eks vikingtid (som vel er den eneste typen spisser som er så godt bevart at vi kan si noe om sliping) som har vært slipt annet enn eggen. Likevel tror jeg det er gode grunner til å anta at f.eks brynjebrytere har hatt hoder som var slipt på alle kanter for å ha ordentlig boksåpner-effekt.

Dette er noe vi får ha i tankene når vi eventuelt en gang skulle komme over gamle spisser på museer: slipespor eller ikke?
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Krigsbuereenactment

Legg inn av Allan »

Jeg satt og sydde og hørte på det nyeste avsnittet av podcasten återskapat: http://aterskapat.libsyn.com/ , om årets "Battle of Wisby. Hele serien er interessant for den som driver med reenactment, men denne her er rett ned vår gate. For eksempel nevnes savnet av flere vanlige folk i en middelalderleir, og da kommer jo litt slaskete bueskyttere til sin rett. Og siden det er tre år til neste gang slaget arrangeres... :P

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Krigsbuereenactment

Legg inn av Are »

Hørte den i går jeg óg. Tenkte samme tanken. Hvis man tenker å skaffe seg utstyr til Krigsbuegruppa, kan det derfor være lurt å tenke: Litt gammeldags, framfor supermoderne utstyr. Går man for det hippeste anno 1400, er det for moderne for Visby.


Sent from my iPad using Tapatalk
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Krigsbuereenactment

Legg inn av Allan »

Jeg tenker litt sånn: nyvinninger, spesielt mote har brukt tid på å bli utbredt i Norden. I tillegg kommer det at anlige soldater, herunder bueskyttere, ikke er rekruttert fra adelsskapet, så antakeligvis var de mindre motebevisste enn eliten. To årsaker til å holde utstyret enkelt og gammelmodig. Jeg har til gode å finne gode bilder av krigsbueskyttere som er malt i 1400 ×/- noe få år. Jeg har derimot sett en del fra 1370- ca 90, og det burde være gode kilder mtp type utstyr og utforming.

Det er et gap i reserchen min fram til 1460/70 før jeg finner flere illustrasjoner, men da har motebildet forandra seg en del, og skytternes utrustning likeså. De ville jeg ikke bruke i denne sammenhengen.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Krigsbuereenactment

Legg inn av GreenMan »

Allan skrev:Jeg satt og sydde og hørte på det nyeste avsnittet av podcasten återskapat: http://aterskapat.libsyn.com/ , om årets "Battle of Wisby. Hele serien er interessant for den som driver med reenactment, men denne her er rett ned vår gate. For eksempel nevnes savnet av flere vanlige folk i en middelalderleir, og da kommer jo litt slaskete bueskyttere til sin rett.
Har ikke fått hørt podkasten så kan hende jeg svarer ut av konteksten her. Synes det var endel vanlige folk jeg - hvis man ser på bildene er det relativt få "riddere", men endel godt rusta soldater. I leir var det folk som lagde mat, gjorde håndverk og satt og koste seg. På slagfeltet er det behov for litt mer rustning/padding enn det som kanskje er riktig av sikkerhetsmessige årsaker - ihvertfall hvis du skal slåss mann mot mann eller mot hest. Arrangørene har satt perioden 1300-1400 på drakt. Men ja - det er kanskje litt mange for godt rusta folk.

PS: Av 26-28 i Frilanseleiren så var vi 6 fotfolk og tre ryttere samt en bueskytter
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
Lars Jensen
Mester
Innlegg: 553
Registrert: 02 sep 2014, 20:51
Bosted: Tofte

Re: Krigsbuereenactment

Legg inn av Lars Jensen »

Okke som, jeg HÅPER INDERLIG at vi er enige om offisiell stifting av detta forbundet den 2. okt???
Det bør være sånn, ellers er jeg redd jeg blir kasta ut hjemmefra. Hvert ledige minutt brukes så effektivt som mulig for å komme i havn. Det går en smule på familieforholda løs :D
Jeg mangler sammensetting av 10-12 piler av rette slag (har i dag kjøpt 1300 m lintråd), samt å få sydd hemper i hosene. Det er det jeg klarer til Vestfold.
Mvh Lars
Kan det bøyes, kan det skytes!
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: RE: Re: Krigsbuereenactment

Legg inn av Allan »

Lars Jensen skrev:Okke som, jeg HÅPER INDERLIG at vi er enige om offisiell stifting av detta forbundet den 2. okt???
Ingen fare, Lars.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Krigsbuereenactment

Legg inn av Bowman »

Du ligger foran mei Lars. Vi skal berge familien din, vær trygg :shock: Vi stifter foreningen fast den dagen. Enig, (eller var det evig?) å tro til Dovre faller. :D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
HEO
Master bowyer
Innlegg: 625
Registrert: 28 feb 2012, 19:09
Bosted: Sande
Sted: Sande i Vestfold

Re: Krigsbuereenactment

Legg inn av HEO »

Ganske så fint i Visby. Ser for meg litt posering på bymuren med bue ......tre år, sier du Allan.....hørtes innenfor i forhold til mitt tempo. Ellers så har jeg det litt som Lars i forhold til øvrigheta, bare sliter med å finne ledige stunder og er en brøkdel så effektiv.
"For veik, for veik er kongens bue."
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Krigsbuereenactment

Legg inn av GreenMan »

Litt vanskelig å posere på bymuren dessverre, men ved går fint.
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: RE: Re: Krigsbuereenactment

Legg inn av Allan »

HEO skrev:...tre år, sier du Allan......
I følge arrangørene satser de på å få det til hvert tredje år. Da har vi litt tid til å sørge for rekruttering og mekke utstyr, for det hadde da vært veldig moro å få med en gjeng norske bueskyttere dit!

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
dagsunde
Master bowyer
Innlegg: 1325
Registrert: 28 jun 2007, 16:33
Bosted: Arendal
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Krigsbuereenactment

Legg inn av dagsunde »

Vil være med! :)

Sent fra min Nexus 6P via Tapatalk
--
Dag.

Brestanda boga, brennanda loga,
gínanda ulfi, galandi kráku,
rýtanda svíni, rótlausum viði,
vaxanda vági, vellanda katli
skyli manngi trúa!
Svar