Krigsbuereenactment

For skandianvisk krigsbueforbund (skandinavisk variant av EWBS)
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Krigsbuereenactment

Legg inn av Are »

Jeg har ikke noe i mot at NM står for premiering av de eksisterende klassene. Så kan Kompaniet stå for måling, oppmåling og premiering av ikkeoffisielle krigspilklasser som skytes i løpet av arrangementet.


Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Lars Jensen
Mester
Innlegg: 553
Registrert: 02 sep 2014, 20:51
Bosted: Tofte

Re: Krigsbuereenactment

Legg inn av Lars Jensen »

Jeg fremmer herved forslag om Westminster som neste pilklasse for Kompaniet når denne ligger nærmest oss i tid. Pundbegrensning på 100# på 30". Sånn! 8)
Kan det bøyes, kan det skytes!
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Krigsbuereenactment

Legg inn av Are »

28 3/4". Er det en spøk?..


Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Krigsbuereenactment

Legg inn av Are »

Eller 28 7/8" som faktisk er riktig i følge originalen :-)


Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Lars Jensen
Mester
Innlegg: 553
Registrert: 02 sep 2014, 20:51
Bosted: Tofte

Re: Krigsbuereenactment

Legg inn av Lars Jensen »

Hva mener du ¨spøk¨? Skal vi være tro mot perioden så må vi vel bruke de målene som er oppgitt. Såvidt jeg skjønner, er jo alle mål i de andre pilklassene obligatoriske. Da må jo det gjelde Westminster også? Jeg har forøvrig ikke noe i mot å gå for lengre, norsk tilpasset Westminster hvis det kan forsvares historisk av Kompaniet. Så vidt jeg veit er andre, mindre viktige detaljer som ikke går på rein skyting, veldig viktige å opprettholde.
Hvis trekklengden er et problem, så må man jo ikke stille i denne klassen.
Kan det bøyes, kan det skytes!
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Krigsbuereenactment

Legg inn av Allan »

Skal en innføre Westminster som klasse må en nok holde seg til målene for originalen. De andre klassene er jo lausere basert på sine historiske forbilder (skulle det vært veldig nøye burde 30 1/2" vært maksimal lengde, ikke minimum for Livery, eksempelvis) og Standardpil er jo ikke basert på noe annet enn "cirka sånn" *spytte på fingeren og holde den opp i lufta for å kjenne hvor langt pilskaftet skal være*. Dermed er de oppgitt med minimum lengde/ tjukkelse og vekt osv.
Nerdemessig er ei sånn klasse veldig kul, men spesifikasjonene blir såpass krevende at det neppe blir så mange som gidder å lage disse pilene. Ei mer generell pil basert på generelle trekk ved piler fra tida rundt 1400 ville kanskje være en større suksess.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Krigsbuereenactment

Legg inn av nidrinr »

Westminsterpila er enkel å finne mål og info om, så den skulle være grei for de fleste. Kunne vært greit med en enkel og økonomisk snill tilgang til spissene.
Maks tyngde på bua er litt kjett, men jeg ser poenget for å få til en artig konkurranse der det er litt fler potensielle vinnere. Samtidig syns jeg ikke vi trenger å krabbe for langt ner i vekt, for da blir pila feil. Jeg ville foreslått maks 100-130#@30, men om det blir veldig mange fler skyttere om vi går ner til 90#@30 så er i grunn det å få med flest mulig viktigere. Under 90# syns jeg blir litt feil som maks. Da får heller de som klarer 70-80# skyte med det de klarer, og ha et mål om å få opp ei tyngre bue neste år.
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Krigsbuereenactment

Legg inn av Are »

Enig i at mål på pila fra Westminster er enkel å finne. Sånn sett er det en enkel pil å lage.
Det jeg reagerer på er at lengden på pila ikke passer til det moderne norske gjennomsnittsmennesket. Noe av det som skiller krigsbueskyting fra vanlig bueskyting er skyteteknikken. Den pila er så kort at ikke jeg klarer å skyte "i buen". Blinkpilene jeg bruker når jeg skyter moderne stil er lengre enn Westminsterpila.
Jeg kommer til å stemme MOT innføring av Westminsterpila.


Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Krigsbuereenactment

Legg inn av nidrinr »

Så lenge det er en eller anna maks pundstyrke på bua er det ikke vanskelig å få sendt av gårde ei slik pil uansett. Trenger ikke krigsbueteknikk på lette buer. Jeg merker at det heller er vanskelig tilgjengelige spisser som plager meg.
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Krigsbuereenactment

Legg inn av Are »

De selger ikke spisser på Rema. Så vanligvis bestiller jeg på verdensveven. Da er ikke noen spisser vanskeligere å få tak i enn andre. De er bare noen tastetrykk og litt ventetid unna.


Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Krigsbuereenactment

Legg inn av nidrinr »

..de har ikke på biltema en gang :shock: -med vanskelig mente jeg netopp det. Bestille på nett er skummelt for en kar fra ei lita grend på Hedmarken det seru. Må nok lære meg å smi slike sjøl.
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Krigsbuereenactment

Legg inn av Bowman »

Hva med å ikke stresse så veldig med lengden på pila. Westminsterpila er eeeen enkelt pil av mange som eksisterte på den tida. Mary Rose pilene varierte i lengde, og da bør vi ikke stresse her heller. Piler har alltid vært laget til en bestemt trekklengde, en passende bue og bueskytterens behov. Det fantes sikkert mange Westminsterpiler på 30 og 31 tommer.
Jeg har tidligere ivret for gåsefjør, dyre håndsmidde bodkins og spesielle treslag som skaftmateriale, men ønsker å moderere alt dette litt.

Kompanipil 1

En kompanipil som ikke skal være en lengdepil må være laget i ask/bjerk eller osp, skaftene må være i en bestemt dimensjon på tykkelse og eventuell tapering. Fjøra bør ha lik høyde og lik lengde. Det kan gjerne være kalkun, men må ikke. Den bør ha rød silkesurring, med minimum 6 turn pr tomme, men verdigris er frivillig. Det er uansett lurt å smøre surringa inn med noe. Den bør ha en håndsmidd bodkin i type 10 som er relativt lett å fremstille. Vi bør få hyret inn en norsk smed som kan lage spissene til oss, og vi må få ned prisen. Det er uansett ikke noe i veien for å velge nr 16 hvis man ønsker det. Det trenger ikke å være noe vektkrav til denne pila.

Warbow wales bruker Westminsterpila som en replika lengdepil. Vi har ikke det behovet, men trenger en pil som er mest mulig knyttet til samme periode.

Standardpila til kompaniet som jeg nettopp har beskrevet etter mitt ønske, bør i tillegg kunne utrustes med blinkspisser, treblunts, gummiblunts og brannspisss(eller hva det nå enn heter)

Den bør være røffpen. Ikke polert og blank og 15 lag med finishing oil. Det er ikke det samme som at den ikke kan være pent laget. Jeg synes heller ikke at vi må stresse med kuhorn og dermed tillate vannbøffel. Det er frivillig hva man velger her.

En ny lengdepil for kompaniet er en annen diskusjon.

Og dermed bragte jeg to diskusjoner inn i en.

Kompanipil 2.

Vi trenger altså to piler. En standardpil til ulike formål men ikke lengdeskyting og en ny lengdepil i tillegg til de andre. Den nye lengdepila kan vi sikkert skyte som en prøveordning på kommende uteNM. Siden vi har Livery og standard fra før som offisielle klasser og direkte tatt fra EWBS og med det veldig enkelt, så trenger vi noe som er litt mer kulinarisk og rettet mot 1400 tallet, muligens Westminsterpila som utgangspunkt og øke lengden litt. Og hvorfor ikke kalle den nye lengdepila for kompaniets lengdepil.
Den bør ikke veie for mye og skytes med pundbegrensninger på buen for å favne flest mulig og gi flest mulig muligheter for å vinne.
De av dere som er råsterke kan fortsatt leke dere med både Livery og standardpil og sette uhyrlige rekorder.




:D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Lars Jensen
Mester
Innlegg: 553
Registrert: 02 sep 2014, 20:51
Bosted: Tofte

Re: Krigsbuereenactment

Legg inn av Lars Jensen »

Sent from my iPad using Tapatalk Pro[/quote]
Are skrev:Jeg kommer til å stemme MOT innføring av Westminsterpila.
Og jeg kommer til å stemme FOR Westnimster fordi den er nærmest oss i tid og er en offisiell pil med historisk korrekte mål.
Kan det bøyes, kan det skytes!
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Krigsbuereenactment

Legg inn av Bowman »

Så så gutter. Nå må dere ikke la sinnet føre til kok, da blir egga alt for harde. Vi lager Westminsterpila litt lengre, slik at alles armer kan bli utnyttet mest mulig effektivt. Det fantes lengre piler enn 28,38 på Westminsters tid. De er bare ikke blitt funnet ennå. Vi trenger ikke på død og liv skyte med en museumsgjenstand :mrgreen:

Vi finner uta de. Relax. :shock:

:D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Sturlabuer
Mester
Innlegg: 342
Registrert: 13 jan 2006, 21:46
Bosted: Kana
Sted: Hurum

Re: Krigsbuereenactment

Legg inn av Sturlabuer »

Jeg har bare ikke tro på silketråd på stridspilene til bermen, jeg, men det er nå min kjepphest da :?
(Om ingen da kan overbevise meg om at silketråd var det rimeligste alternativet i middelalderen.)
Svar