Krigsbuereenactment

For skandianvisk krigsbueforbund (skandinavisk variant av EWBS)
Svar
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Krigsbuereenactment

Legg inn av Allan »

Dette trur jeg blir bra, Lars! Men altså: falen trenger ikke noe overlapp. Den blir ikke noe sterkere av det, det er like bra om den lukkes butt i butt. Hva gjelder utforminga av brynjebrytere finnes det flere typer, museum of london har en typologi som er mye brukt. Eksempelvis er (Museum of London) type 7 lang og tynn ("needle bodkin"), type 10 er den korte firkantede som ofte brukes til krigspiler i våre dager osv.
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2374
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Krigsbuereenactment

Legg inn av Are »

Vær også klar over at Hector Cole er et godt formmessig forbilde, men han er alt for glad i å bruke smergel på spissene. Originalt brukte smedene hammer, ambolt og senke for å forme spissenene. Smergelskive var ikke verktøyet de brukte. Klarer smeden din å banke til formen uten bruk av smergel er det helt konge.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Krigsbuereenactment

Legg inn av Bowman »

Er den sånn med smergelskiver som det er med kalkuner? De fantes ikke på "køllaholmen" i 1415. Hvor nøye skal vi være? Banket bodkin på riktig måte på en livery arrow påmontert trueflight kalkunfjør? Det er ikke meningen å krangle, jeg veit det er seint :wink: jeg bare måtte. Forøvrig håper jeg dere stiller på Lengdeskytingstreffet søndag 2. oktober. Merk dere at datoen er flyttet en uke fremover. :D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2374
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Krigsbuereenactment

Legg inn av Are »

Tanken er ikke å bortvise skyttere med smergelslipte spisser. Tanken er å føre smeden i riktig retning. Skal han ha noe som forbilde, bør det ikke være feil overflate.
Det er veldig enkelt å bruke smergelskive for å fikse på overflaten, men resultatet blir mye penere hvis overflaten er formet av ambolt og hammer.


Sent from my iPad using Tapatalk
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Krigsbuereenactment

Legg inn av Bowman »

Jeg liker tanken på at det skal være mest mulig riktig. Burde vi få oss en egen smed i buekompaniet som gjør dette på gamle måten? Det hadde jeg likt. :D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Krigsbuereenactment

Legg inn av Allan »

Jeg er litt enig med Are her. Det er heller ikke egentlig noe poeng i å pynte på formen. Jeg spurte ut Mikke litt om det å smi pilspisser mens vi sto ved essa på Skurven i sommer. Han var av samme oppfatning, sliping hører ikke hjemme på historiske spisser, men har meinte at det gikk an å file litt mens jernet fortsatt er rødt, men ikke etter det er kaldt.
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2374
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Krigsbuereenactment

Legg inn av Are »

Jeg har vært så heldig å få tatt noen av de norske jernalderspissene i nærmere øyesyn. En av dem var svært godt bevart. Der kunne man tydelig se verktøyspir. Eneste stedet som hadde vært i nærheten av sliping, var framtre del av den skjærende jaktspissen.
Premiene smidd til NM 2010 på Jørungård, er smidd svært troverdig. Jeg har en hengende her på jobb. Du kan jo kikke på den når du stikker innom Bjørnar. Eventuelt ta den med til Buemakerseminaret.


Sent from my iPad using Tapatalk
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Krigsbuereenactment

Legg inn av Bowman »

Det kan jeg Are. Kan vi ikke engasjere en smed til å smi spisser til oss.

:D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: RE: Re: Krigsbuereenactment

Legg inn av Allan »

Bowman skrev:Det kan jeg Are. Kan vi ikke engasjere en smed til å smi spisser til oss.

:D
Bjørnar, er det ikke akkurat det Lars Jensen akkurat har gjort?
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Krigsbuereenactment

Legg inn av GreenMan »

Jo
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Krigsbuereenactment

Legg inn av Bowman »

Javel. Han er villig til å dele med oss? Trodde han ville trykke de smidde spissene til sitt bryst og si æda bæda. Lars Jensen er en av de mest effektive folka vi har fått inn på dette forumet. :shock:

Og det er bra. Hurra for LARS. :D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Lars Jensen
Mester
Innlegg: 553
Registrert: 02 sep 2014, 20:51
Bosted: Tofte

Re: Krigsbuereenactment

Legg inn av Lars Jensen »

Kjære dere alle!
Jeg kommer ALDRI til å bli en person som holder noe unna dere som er med på dette. Det kan jeg forsikre dere om!
Hvis denne smeden (som er en annen enn han som ville ha 125,- pr spiss) kan få godkjent spissene av dere som kan dette OG han har overskudd og tid til å lage mange, DELER VI SELVFØLGELIG PÅ ALLE!!!!
¨We're in this shit together¨ sier de på filmer. ¨We few, we happy few¨ var det en annen kar som sa. Jeg tar nemlig HELE greia på alvor, også det som gjelder enheten!
Vi deler det som er av tilganger, bare så det er sagt!

Smeden ville også at vi skulle ta et kurs hos han (engelskmannen Paul Bould)) slik at vi selv også skulle kunne forsyne og forske for oss selv. Er ikke det kult, så veit ikke jeg!

Lars Lenin
Kan det bøyes, kan det skytes!
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Krigsbuereenactment

Legg inn av Bowman »

Alle for alle, men ligg unna skytterens balle. :mrgreen: Jeg visste jo at du er en inkluderende person Lars. Jeg bare var litt i tåkå. Du har gjort en fremragende jobb. Jeg vil gjerne kjøpe bodkins produsert her på bjerget som ikke er slipt med moderne utstyr. Jeg har seks spisser fra Hector Cole. Slipt eller ikke slipt, fiiiiiine er de uansett. Vi burde lagd en ny film om "de ihvertfall tolv uovervinnelige menn" som delte nesten alt i tykt og tynt.

:D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: RE: Re: Krigsbuereenactment

Legg inn av Allan »

Lars Jensen skrev:Kjære dere alle!
Jeg kommer ALDRI til å bli en person som holder noe unna dere som er med på dette. Det kan jeg forsikre dere om!
Hvis denne smeden (som er en annen enn han som ville ha 125,- pr spiss) kan få godkjent spissene av dere som kan dette OG han har overskudd og tid til å lage mange, DELER VI SELVFØLGELIG PÅ ALLE!!!!
¨We're in this shit together¨ sier de på filmer. ¨We few, we happy few¨ var det en annen kar som sa. Jeg tar nemlig HELE greia på alvor, også det som gjelder enheten!
Vi deler det som er av tilganger, bare så det er sagt!

Smeden ville også at vi skulle ta et kurs hos han (engelskmannen Paul Bould)) slik at vi selv også skulle kunne forsyne og forske for oss selv. Er ikke det kult, så veit ikke jeg!

Lars Lenin
God innstilling!

Hilsen Allan Andropov.
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Krigsbuereenactment

Legg inn av Bowman »

Lars Jensen skrev:Kjære dere alle!
Jeg kommer ALDRI til å bli en person som holder noe unna dere som er med på dette. Det kan jeg forsikre dere om!
Hvis denne smeden (som er en annen enn han som ville ha 125,- pr spiss) kan få godkjent spissene av dere som kan dette OG han har overskudd og tid til å lage mange, DELER VI SELVFØLGELIG PÅ ALLE!!!!
¨We're in this shit together¨ sier de på filmer. ¨We few, we happy few¨ var det en annen kar som sa. Jeg tar nemlig HELE greia på alvor, også det som gjelder enheten!
Vi deler det som er av tilganger, bare så det er sagt!

Smeden ville også at vi skulle ta et kurs hos han (engelskmannen Paul Bould)) slik at vi selv også skulle kunne forsyne og forske for oss selv. Er ikke det kult, så veit ikke jeg!

Lars Lenin
Du er selve inkarnasjonen av en kremsosialist du Lars. Kamerater!!!!!!,- la oss stemme i et rungende hurra, hurra, hurra for Lars.

Vennlig hilsen Bjørnar Gorbatsjov.

:D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Svar