Krigsbuereenactment

For skandianvisk krigsbueforbund (skandinavisk variant av EWBS)
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Krigsbuereenactment

Legg inn av Allan »

Are: kan du vennligst framvise dokumentasjon på ped.sem.,PPU eller lærerskole? Ellers...:lol:

Stian: kult! Kombinasjonen kors og korslagte piler ("per saltaire") gjør seg godt som tinnmerke. Jeg synes vi er inne på noe som kan funke nå.
Edit: jeg ser nå at det er et knippe med tre piler. Fortsatt kult!
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Krigsbuereenactment

Legg inn av nidrinr »

Må nok innrømme at for meg er det mest skytinga og buene som er viktigst, så jeg tenker mer på åssen man kan få flere folk til å skyte krigsbuer. Kunne vært moro å arrangere en slags "landskamp" med ulike krigsbueøvelser. Med land mener jeg ikke nødvendigvis Norge, England og Sverige og sånt, uten at noe er i veien for det heller, men mer Hadeland, Agder, Trøndelag, Mjøsa osv.
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Krigsbuereenactment

Legg inn av Allan »

Godt innspill, Daniel! Det er jo bare å bestemme seg for hvilke distrikt en deler opp i (noe steder er et fylke en passe enhet, andre steder kan et mindre knippe kommun er egne seg som "lag") så blir det som en anne lagkonkurranse.
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Lars Jensen
Mester
Innlegg: 553
Registrert: 02 sep 2014, 20:51
Bosted: Tofte

Re: Krigsbuereenactment

Legg inn av Lars Jensen »

Da begynner jeg å bli klar, jeg....
Mangler bare en slire, en dugande krigsbue, en tylft krigspiler (hva nå det enn måtte være), en gambeson (forhåpentlig underveis i løpet av høsten) og ei tromme av no' slag :D
Balledolken er sjølmekka av morell-tre.
Bilde
Bilde
Bilde
Kan det bøyes, kan det skytes!
Brukeravatar
HEO
Master bowyer
Innlegg: 625
Registrert: 28 feb 2012, 19:09
Bosted: Sande
Sted: Sande i Vestfold

Re: Krigsbuereenactment

Legg inn av HEO »

Bra jobba. :D
Har et stykke igjen på min dolk, før den blir ferdig. Driver på i et annet tempo enn deg.
"For veik, for veik er kongens bue."
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Krigsbuereenactment

Legg inn av Allan »

Så bra ! Som et alternativ til å stikke dolken innunder belteveska, har denne typen også blitt båret hengende i slire midt foran på kroppen for maksimal fallisk effekt.:P
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Krigsbuereenactment

Legg inn av Bowman »

Mens jeg har vært på ferie så har det foregått mye her ser jeg. Bra forslag på heraldisk symbol for krigsbuekompaniet.

:D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Krigsbuereenactment

Legg inn av Bowman »

nidrinr skrev:Må nok innrømme at for meg er det mest skytinga og buene som er viktigst, så jeg tenker mer på åssen man kan få flere folk til å skyte krigsbuer. Kunne vært moro å arrangere en slags "landskamp" med ulike krigsbueøvelser. Med land mener jeg ikke nødvendigvis Norge, England og Sverige og sånt, uten at noe er i veien for det heller, men mer Hadeland, Agder, Trøndelag, Mjøsa osv.
Jeg skulle ønske vi kunne møtt hverandre på halvveien. Miljøet vårt er lite og vi er litt avhengige av hverandre. Tidsklemma er også en faktor. Krigsbueskyting i et historisk perspektiv med draktkrav er en ting og uformelle konkurransestevner er en annen ting. Jeg stiller gjerne opp på et uformelt stevne og skyter lengde sammen med deg Daniel, samtidig som jeg hadde satt pris på om du kunne stilt opp i minimumskravet knyttet til drakt og skutt pilregn sammen med meg på Hamar. Er vi flinke til å rekruttere så kan det hende vi knytter til oss mange som ønsker kun det ene eller begge deler.
Gratulerer Lars Jensen med hjelm og balledolk.

:D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Krigsbuereenactment

Legg inn av Allan »

Bilde

Fritt etter fransk bokillustrasjon (mellom 1380 og 1392):Bilde
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Krigsbuereenactment

Legg inn av Bowman »

Bra Allan. Jeg likte det motivet der. Det øverste.

:D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Krigsbuereenactment

Legg inn av GreenMan »

Nice
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Krigsbuereenactment

Legg inn av nidrinr »

Jeg skulle ønske vi kunne møtt hverandre på halvveien. Miljøet vårt er lite og vi er litt avhengige av hverandre. Tidsklemma er også en faktor. Krigsbueskyting i et historisk perspektiv med draktkrav er en ting og uformelle konkurransestevner er en annen ting. Jeg stiller gjerne opp på et uformelt stevne og skyter lengde sammen med deg Daniel, samtidig som jeg hadde satt pris på om du kunne stilt opp i minimumskravet knyttet til drakt og skutt pilregn sammen med meg på Hamar. Er vi flinke til å rekruttere så kan det hende vi knytter til oss mange som ønsker kun det ene eller begge deler.
har ingen verdens ting imot å bli med på så mye som tidsgudene tillater jeg, Bjørnar. Pilregn er artig, og jeg har ikke noe imot hele den historiske pakka heller. Jeg er bare MER interessert i buer og skyting enn klær og flagg ;)
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Krigsbuereenactment

Legg inn av Bowman »

nidrinr skrev:har ingen verdens ting imot å bli med på så mye som tidsgudene tillater jeg, Bjørnar. Pilregn er artig, og jeg har ikke noe imot hele den historiske pakka heller. Jeg er bare MER interessert i buer og skyting enn klær og flagg
Flott.

:D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Lars Jensen
Mester
Innlegg: 553
Registrert: 02 sep 2014, 20:51
Bosted: Tofte

Re: Krigsbuereenactment

Legg inn av Lars Jensen »

Kan noen av dere som kan dette, definere hva en krigspil er????? Jeg skjønner ingen ting!!
Jeg må vel ha 12 av disse??? Er det sånn at disse bodkinspissene koster 250,- stk???? I tilfellet har jeg annet å bruke penga mine på.
Dere snakker om Mary Rose meg her og MR meg der, men det er jo 1500-tallet. Så vidt jeg skjønner skal denne truppen være fra seint 1300/tidlig 1400-tall. Det gjelder vel klesdrakt så vel som buer og piler? Da passer vel ikke pilene fra 150 år før??? Eller gjør de det???
Forvirra nå!!!
Kan det bøyes, kan det skytes!
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Krigsbuereenactment

Legg inn av Allan »

Jeg skal prøve å rydde opp i begrepsbruken:

"Krigspil" er en samlebetegnelse som ofte brukes om piler av typer brukt i krig under europeisk middelalder. Ei krigspil kan være så mangt, det kan være ei stor pil med historisk spiss av en eller annen type, eller én av de spesifikke typene av "historiske" piler English Warbow Society (EWBS) bruker i sine lengdeskytingsstevner.

EWBS har flere typer standardiserte piler som brukes i konkurranse. Piler som brukes i disse må møte visse krav mtp lengde, vekt, størrelse og form på fjør, type spiss osv.

På utendørs NM konkurreres det i lengdeskyting med "standardpil" (egentlig EWBS Standard Arrow). Dette er den minst pirkete av disse historiske pilklassene. Spesifikasjonene finner du her: http://www.theenglishwarbowsociety.com/ ... ow_EN.html

Foreløpig konkurrerer vi ikke med "EWBS Tudor Livery Arrow": http://www.theenglishwarbowsociety.com/ ... w2015.html

Og heller ikke denne: http://74.209.214.7/~englishw/quarter-pound-arrow.html

I tillegg kan en lage kopier av pila fra Westminster som er passende for tidlig 1400- tall: http://warbowwales.com/warbow-arrows/4588842944 (skroll langt ned).

Edit: jeg så at jeg ikke har svart på det med spisser og priser. Noen av pilklassene fordrer én bestemt type spiss. Hva det vil koste vil variere noe med hvor en kjøper fra. Maskinerete brynjebrytere (bodkin) får du for en billig penge hos f.eks tradbow.no. Jeg er enig i at MR pilene ikke er spesielt relevant for seint 1300 - tall, men det er de pilene vi har bevart. Det finnes dessverre ingen bevarte piler fra vår periode, eventuelt med unntak av Westministerpila. Personlig synes jeg det er den vi burde satse på hvis en skal gjøre dette skikkelig hk.
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Svar