Krigsbuereenactment

For skandianvisk krigsbueforbund (skandinavisk variant av EWBS)
Brukeravatar
Lars Jensen
Mester
Innlegg: 553
Registrert: 02 sep 2014, 20:51
Bosted: Tofte

Re: Krigsbuereenactment

Legg inn av Lars Jensen »

Nå har ikke jeg noen kilder å leite i akkurat nå, men er det sannsynlig at vår periode er preget av finger-tab eller skytehanske? Vurderer nemlig å gå tilbake til tab på vanlige blinkbuer, men hvis en kan forsvare bruk av dette på krigsbuer også, er det jo to fluer i en smekk...
Kan det bøyes, kan det skytes!
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Krigsbuereenactment

Legg inn av nidrinr »

Jeg har ikke postet på denne tråden tidligere da skyting med såkalt krigsbue ikke interesserer meg så mye, men jeg synes det grenser til fornærmelse når folk blir kalt for "Pinglur Sveklason eller lignende" fordi man ikke er sterk nok til å trekke 100 pund+. Jeg forstår at man i "kampens hete" kan komme til å uttrykke seg litt kraftig, men allikevel. Jeg våger den påstanden at hvis vi tar alle langbuelagets skyttere så vil de som er i stand til å mestre buer over 100 pund med rimelig kontroll være i mindretall. Dette selv med trening, mange har ikke benbygning eller klarer å bygge opp muskelstyrke til slikt. Ja, jeg vet at skyteteknikk også spiller inn.
Absolutt ikke meninga å fornærme noen, kun ment som en humoristisk måte og få fram at vi ikke trenger å sette en maksgrense som gjør at det blir ei klasse for stridspil med blinkbuer. -For all del, vi må gjerne innføre ei ny standardisert lengdepil med kriterier som passer for buer opp til lettere pund også, men da bør kanskje ikke det være ei pil som denne. -Og, da blir det i så fall en diskusjon som ikke ligger under krigsbuer/piler. Poenget mitt er ikke noe anna enn at det tross alt er snakk om å kopiere en stridspil, og da blir det veldig rart i min verden om man får ei maksgrense på buer der man ikke får bruke buer som er ment for denne type piler.

-Men når det er sagt, med riktig teknikk og litt innsats mener jeg ganske bestemt at de fleste kan klare minst dobbel styrke av det de vanligvis bruker til blinkskyting. Er man ikke interessert i tunge buer så trenger man heller ikke stresse med hverken å lære teknikken eller trene, og det er like greit for min del som jeg håper blinkflinke skyttere syns det er at jeg ikke trener på noe som helst som gjør meg til en bedre blinkskytter.

-Og til slutt, jeg våger å påstå at flertallet vil klare buer over 100# hvis de går inn for det, med litt teknikktips og kanskje noen minutters riktig styrkeøvelser hver kveld. (-Men om over halvparten er interessert i det skal jeg ikke uttale meg om...)
Ingis
Mester
Innlegg: 676
Registrert: 05 jul 2006, 00:09
Bosted: 3340
Sted: Åmot,Buskerud

Re: Krigsbuereenactment

Legg inn av Ingis »

Denne tråden startet med mål om å starte/stifte et krigsbuekompani. Det har man jo klart, men jeg er usikker på om jeg har fått med meg hvilke aktiviteter den skal drive med. Lengdeskyting med krigspiler er vel ikke det et krigsbuekompani med bueskyttere bedrev i middelalderen vil jeg tro. All bueskyting i krig vil jeg tro gikk ut på å treffe noe, andre hærstyrker f.eks. Hvor lang avstand startet man å skyte pilregn på? Syntes kanskje tråden og fokuset har havnet veldig på utstyr for lengdeskyting, men det er kanskje greia. Ellers syntes jeg tiltaket er prisverdig og interessen for å gjenskape krigsbuekompani fra denne perioden med riktige klær og tilbehør er flott. :D
"Back to nature!"
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Krigsbuereenactment

Legg inn av Are »

Du har helt rett Ingar. Denne tråden har sklidd ut.
Men det er ikke kun her i denne tråden vi diskuterer. Vi har også valgt å diskutere litt utenom, uten innblanding fra folk som ikke er direkte fokusert på middelaldersk krigsbueskyting. Så vi har allerede kommet langt i mer fokuserte diskusjoner.


Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Krigsbuereenactment

Legg inn av Bowman »

Kviljo skrev:Bjørnar, husk å redegjøre litt for selve gjennomføringen opp mot NM når du skriver årsmøteforslaget. F.eks: Hvordan skal det gjennomføres, og i hvilken grad vil det bety merarbeid for arrangørene?
Stol på meg Ivar. Jeg skal gjøre det ryddig og ordentlig.

Tråden har sklidd ut og vi strammer det inn. Jeg er imidlertid ikke enig i at lengdeskyting ikke foregikk på 1400 tallet. Kompaniene drev jo med øvelser når de ikke var på slagmarken. Det fantes treningsbuer og treningspiler. Les Jeremy Spencers teorier om dette. Alle krigere drev og driver med trening. De drepte ikke folk hele tiden. De drakk sikkert både vin og mjød og øvde litt innimellom all drepingen. Pratet om ulike piler og buer og kranglet om hvem som hadde dagens lengste skudd. Helt normalt. :?

Tråden må strammes opp knyttet til engelsk krigsbueskyting og kompaniet og da er det både lengde, annen type skyting, utstyrskrav og utrustning. Ikke viking og lengdeskyting på uteNM. Det må diskuteres i en annen tråd.

:D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Krigsbuereenactment

Legg inn av Bowman »

nidrinr skrev:
Jeg har ikke postet på denne tråden tidligere da skyting med såkalt krigsbue ikke interesserer meg så mye, men jeg synes det grenser til fornærmelse når folk blir kalt for "Pinglur Sveklason eller lignende" fordi man ikke er sterk nok til å trekke 100 pund+. Jeg forstår at man i "kampens hete" kan komme til å uttrykke seg litt kraftig, men allikevel. Jeg våger den påstanden at hvis vi tar alle langbuelagets skyttere så vil de som er i stand til å mestre buer over 100 pund med rimelig kontroll være i mindretall. Dette selv med trening, mange har ikke benbygning eller klarer å bygge opp muskelstyrke til slikt. Ja, jeg vet at skyteteknikk også spiller inn.
Absolutt ikke meninga å fornærme noen, kun ment som en humoristisk måte og få fram at vi ikke trenger å sette en maksgrense som gjør at det blir ei klasse for stridspil med blinkbuer. -For all del, vi må gjerne innføre ei ny standardisert lengdepil med kriterier som passer for buer opp til lettere pund også, men da bør kanskje ikke det være ei pil som denne. -Og, da blir det i så fall en diskusjon som ikke ligger under krigsbuer/piler. Poenget mitt er ikke noe anna enn at det tross alt er snakk om å kopiere en stridspil, og da blir det veldig rart i min verden om man får ei maksgrense på buer der man ikke får bruke buer som er ment for denne type piler.

-Men når det er sagt, med riktig teknikk og litt innsats mener jeg ganske bestemt at de fleste kan klare minst dobbel styrke av det de vanligvis bruker til blinkskyting. Er man ikke interessert i tunge buer så trenger man heller ikke stresse med hverken å lære teknikken eller trene, og det er like greit for min del som jeg håper blinkflinke skyttere syns det er at jeg ikke trener på noe som helst som gjør meg til en bedre blinkskytter.

-Og til slutt, jeg våger å påstå at flertallet vil klare buer over 100# hvis de går inn for det, med litt teknikktips og kanskje noen minutters riktig styrkeøvelser hver kveld. (-Men om over halvparten er interessert i det skal jeg ikke uttale meg om...)
Jeg blir ikke fornærmet av dette. Bue på 110 pund er ikke blinkbue for meg og mange fler. Det er en ærlig og real pundvekt for noen av oss. Welsh class henvender seg til normalt sterke folk som et alternativ til de andre klassene. Dere som er spesielt sterke kan fortsatt skyte livery og standardpil som tidligere. Jeg heller mer og mer tilbake til denne klassen som et alternativ, men det skal diskuteres videre i en ny tråd.

Jeg kommer selvsagt til å øve på de andre klassene med tyngre buer, for målet er å strekke seg, bli bedre på teknikk etc. men jeg kommer aldri til å trekke 160 pund. Jeg tror at krigsbueskyttere på 1400 tallet var gode på blinkskyting i tillegg. Det var gode "allroundere" Hva er problemet med en klasse med maks 110#? Alle kan konkurrere i denne klassen selv om du vanligvis trekker 170. Om du opplever buen som en blinkbue i den sammenhengen så gjør vel ikke det noe? :)
Jeg ser for meg at vi skyter 3 klasser med krigspiler i fremtiden. 18 piler. God organisering rundt dette gjør det mulig.

:D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Krigsbuereenactment

Legg inn av Are »

Bjørnar. Du har flere steder skrevet det aom om Livery allerede er en klasse som skytes i Norge. Den har vel aldri blitt vedtatt som konkurranseform?


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Krigsbuereenactment

Legg inn av Bowman »

Are skrev:Bjørnar. Du har flere steder skrevet det aom om Livery allerede er en klasse som skytes i Norge. Den har vel aldri blitt vedtatt som konkurranseform?


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Ikke formelt, men den skytes sammen med standardpilene. Som erstatning. Den burde inngå som en klasse for seg selv.?


Sent from my iPhone using Tapatalk
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Lars Jensen
Mester
Innlegg: 553
Registrert: 02 sep 2014, 20:51
Bosted: Tofte

Re: Krigsbuereenactment

Legg inn av Lars Jensen »

Jeg prøver igjen:
Lars Jensen skrev:Nå har ikke jeg noen kilder å leite i akkurat nå, men er det sannsynlig at vår periode er preget av finger-tab eller skytehanske? Vurderer nemlig å gå tilbake til tab på vanlige blinkbuer, men hvis en kan forsvare bruk av dette på krigsbuer også, er det jo to fluer i en smekk...
Kan det bøyes, kan det skytes!
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: RE: Re: Krigsbuereenactment

Legg inn av Allan »

Lars Jensen skrev:Jeg prøver igjen:
Lars Jensen skrev:Nå har ikke jeg noen kilder å leite i akkurat nå, men er det sannsynlig at vår periode er preget av finger-tab eller skytehanske? Vurderer nemlig å gå tilbake til tab på vanlige blinkbuer, men hvis en kan forsvare bruk av dette på krigsbuer også, er det jo to fluer i en smekk...
Det er jo kjent en tab fra Coventry fra ca 1500. Det er det nærmeste vi kommer. Det er ikke lett å se det av illustrasjoner. Jeg tenker at tab er innafor!

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Krigsbuereenactment

Legg inn av Are »

Jeg mener også at det er innafor.


Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Lars Jensen
Mester
Innlegg: 553
Registrert: 02 sep 2014, 20:51
Bosted: Tofte

Re: Krigsbuereenactment

Legg inn av Lars Jensen »

Tusen takk, karer!
Kan det bøyes, kan det skytes!
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Krigsbuereenactment

Legg inn av Allan »

Jeg prøvde meg første på en tab basert på den fra Coventry i 2012 (jeg delte t.o.m bilde i her på Bueforum men, jeg drar ikke opp igjen tråden nå da det ikke er så mye pent å si om utseendet på produktet).
I stedet kan jeg si at jeg siden da utelukkende har brukt tab når jeg skyter, og kun etter nettopp dette mønsteret. Jeg har laga flere og prøvd meg fram med litt forskjellig lær og justeringer av mønsteret for å passe til nettopp mi hand - men med riktig justering har du aldri bruk for noe annet.
Kilden til originalen er denne bloggen: https://leatherworkingreverend.wordpres ... ry-c-1500/

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Krigsbuereenactment

Legg inn av Are »

Har laget meg noen få tab'er til krigsbueskyting, men har gått bort fra det. Det er fordi jeg har erfaring med at strengen lager for dype spor i tab'en. Jeg har i motsetning til ovennevnte brukt lær fra storfe, og det har fått kraftige spor etter strengen. Skytehanskene jeg nå bruker har lær fra hesterumpe. Dette er undervurdert fra de som ikke kjenner det. Det er det læret med mest trykkmotstand. En tab med det læret kunne kankje gjort det interessant å prøve tab til krigsbueskyting igjen.


Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Krigsbuereenactment

Legg inn av Oddbjørn »

Shell Cordovan er tingen til tab. Ellers er chrome garvet bedre enn vegetabilsk garvet med tanke på spor i læret.
https://www.horween.com
Svar