Krigsbuereenactment

For skandianvisk krigsbueforbund (skandinavisk variant av EWBS)
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Krigsbuereenactment

Legg inn av Bowman »

Rød silke er engelsk krigsbueskyting. Det er lov med lin også.
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Krigsbuereenactment

Legg inn av GreenMan »

Sturlabuer skrev:Jeg har bare ikke tro på silketråd på stridspilene til bermen, jeg, men det er nå min kjepphest da :?
(Om ingen da kan overbevise meg om at silketråd var det rimeligste alternativet i middelalderen.)
Silke var nok ikke spesielt mye dyrere enn annen fin tråd. Nå har jeg ikke nøyaktig kilde foran meg, men Henrik V skal ha bestilt store mengder rød silke like før Agincourt-kampanjen.
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: RE: Re: Krigsbuereenactment

Legg inn av Allan »

Bowman skrev:Rød silke er engelsk krigsbueskyting. Det er lov med lin også.
Så lenge det er ok med kalkunfjør må det da være greit å surre med polyester.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Ingis
Mester
Innlegg: 676
Registrert: 05 jul 2006, 00:09
Bosted: 3340
Sted: Åmot,Buskerud

Re: Krigsbuereenactment

Legg inn av Ingis »

Hvorfor bruke polyester når man har grei tilgang til lintråd.
"Back to nature!"
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Krigsbuereenactment

Legg inn av Bowman »

Polly Ester var stort OL håp på American Round i 1912. Hun surra kalkuna med bomull og surra visstnok privatlivet skikkelig til i tillegg men sverget til silke på pilene.


Sent from my iPhone using Tapatalk
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Krigsbuereenactment

Legg inn av nidrinr »

La pila bli en omtrentlig westminster, med litt slingringsmonn på skaftlengde og fjørtype. Surringer av ..tråd.. Men, bua. Ska det bestemmes noe der? Maks pundstyrke kan jo være artig det, men jeg syns kanskje maks bør ligge litt over blinkbua til Pinglur Sveklason. Hva med maks 120# målt med den lengste pila du ska bruke?
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Krigsbuereenactment

Legg inn av Bowman »

Pinglur Sveklason var på lannslage i punnstyrke i en
Mannsalder, men drar ikke 120 i dag. Han ligger på 105. Vi må bruke silke. Henrikk beordret det i 1415. Han beordret ikke gås. Kalkuner fantes i 1415, men de var i amerika og vakke oppdaga ennå. Polyester fantes ihvertfall ikke. Vi må ha en ordentlig pil og ikke noe moderne ræl. Silke og lin er lett å få tak i. Maks 105 pund og pil på 55 gram. Da kan selv Bjørnar klare å vinne. Så kan dere sende standardpila dit peppern gror og enda lengre.


Sent from my iPhone using Tapatalk
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Krigsbuereenactment

Legg inn av Allan »

Skrev jeg polyester? Det var ei tabbe, jeg meinte sjølsagt nylon. På kalkunfjør. Merk at det ikke er noe lengdepil jeg skrev om.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Krigsbuereenactment

Legg inn av Bowman »

Det er et salig virrevarr her om lengdepiler, silke, nylon standardpiler og sveklingen Sleipur Mellompundson.


Sent from my iPhone using Tapatalk
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Krigsbuereenactment

Legg inn av Kviljo »

Bjørnar, husk å redegjøre litt for selve gjennomføringen opp mot NM når du skriver årsmøteforslaget. F.eks: Hvordan skal det gjennomføres, og i hvilken grad vil det bety merarbeid for arrangørene?
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: RE: Re: Krigsbuereenactment

Legg inn av Allan »

Bowman skrev:Det er et salig virrevarr her om lengdepiler, silke, nylon standardpiler og sveklingen Sleipur Mellompundson. Bilde


Sent from my iPhone using Tapatalk
Virvar er et høgst relevant stikkord når det gjelder denne tråden. Den inneholder det meste. Poenget mitt med den teite kommentaren om nylon over var meint å hinte til det.
Piler til reenactmentformål bør være fri for kalkun og surres med silke eller lin.
Lengdepiler (der reglementet ikke krever noe spesielt ) kan fjøres med svane, kalkun, gauk og sisik, trost og stær for min del. Skal en ha ei konkurranseklasse for krigsbue som bidrar til rekruttering ved å holde terskelen låg bør pila kunne lages av rimelige materialer (kalkun, maskinert spiss).
En annen ting (mtp hva som så langt har vært med er ingen ting o.t her): hvordan en skal gjennomføre lengdeskyting på NM o.l med flere klasser er en diskusjon vi burde ta, og som kunne fortjent en egen tråd. Det er flere sider ved det nevnte som har vært oppe nylig, men det drukner litt mellom alle de andre tema som er diskutert her.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Krigsbuereenactment

Legg inn av nidrinr »

Greit nok med 105# på pilas trekklengde hvis det åpner for jevnere konkurranse Bjørnar. Men hva mener du med 55gram? Er ikke noe av poenget med westminsterpila at den ikke bryr seg om vekta så lenge man følger oppskrifta?
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Krigsbuereenactment

Legg inn av Bowman »

Jeg er tilhenger av at vi ikke skal bry oss om vekt, men har bøyd av etter ønsker fra andre. Utgangspunktet mitt var Welsh class og der skal pila veie omlag som en standardpil. Jeg er åpen for det meste men ønsker en moderat klasse med en moderat pil som favner flere enn noen få.
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Krigsbuereenactment

Legg inn av nidrinr »

Hvis ikke bua skal være mer enn 105# er det best uten vektbegrensing. Følger man måla blir det uansett omtrent lik vekt, og ikke minst slipper man å stresse med piler som går opp og ner i vekt etter vær og vind, som plutselig ikke kan brukes. Og om det er en luring som klarer å lage ei veldig lett pil innafor måla, så kan det fort hende at den ikke går lengst alikavel. Det er ikke standardpilene som veier 52 gram blank som går lengst av mine i alle fall. Den pila som går best med ei bue går ikke best med ei anna bue osv.

Det som er behagelig med westminsterpiler er jo at man slipper å stresse med vekta. Uten den fordelen er jo pila teit.
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Krigsbuereenactment

Legg inn av Oddbjørn »

Jeg har ikke postet på denne tråden tidligere da skyting med såkalt krigsbue ikke interesserer meg så mye, men jeg synes det grenser til fornærmelse når folk blir kalt for "Pinglur Sveklason eller lignende" fordi man ikke er sterk nok til å trekke 100 pund+. Jeg forstår at man i "kampens hete" kan komme til å uttrykke seg litt kraftig, men allikevel. Jeg våger den påstanden at hvis vi tar alle langbuelagets skyttere så vil de som er i stand til å mestre buer over 100 pund med rimelig kontroll være i mindretall. Dette selv med trening, mange har ikke benbygning eller klarer å bygge opp muskelstyrke til slikt. Ja, jeg vet at skyteteknikk også spiller inn.
Svar