Krigsbuereenactment

For skandianvisk krigsbueforbund (skandinavisk variant av EWBS)
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Krigsbuereenactment

Legg inn av Bowman »

Harald skrev: 18 sep 2017, 17:45 Tenkte jeg skulle ta med noen kabinettdører fra jobben som dere kan få skyte på også. Hva vil dere helst skyte i stykker? Dell? HP? Fujitsu Siemens? Apple?
Kan det være at noen stiller kabinettspørsmål underveis i konkurransen? Ville ikke risikert det. da blir vi aldri ferdige. :?
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Lars Jensen
Mester
Innlegg: 553
Registrert: 02 sep 2014, 20:51
Bosted: Tofte

Re: Krigsbuereenactment

Legg inn av Lars Jensen »

Forstår jeg det riktig at WWBS og EWBS opererer med to ulike mål på fjør på Livery? WWBS sier 7,5" og EWBS sier 7" 3/8 inch...
Kan det bøyes, kan det skytes!
Brukeravatar
Lars Jensen
Mester
Innlegg: 553
Registrert: 02 sep 2014, 20:51
Bosted: Tofte

Re: Krigsbuereenactment

Legg inn av Lars Jensen »

Ikke bare fjørlengde men ant tørn pr tomme også!! Lengden på skaftet også!!! Hva f... driver de med der borte??? Må jeg forholde meg til dette pisset!!! :evil:
Kan det bøyes, kan det skytes!
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Krigsbuereenactment

Legg inn av GreenMan »

Sikker på at du ikke blander Lyvery og Livery? ;)
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
Lars Jensen
Mester
Innlegg: 553
Registrert: 02 sep 2014, 20:51
Bosted: Tofte

Re: Krigsbuereenactment

Legg inn av Lars Jensen »

Er det forskjell??? Hva er det vi skyter da? Og hvilke mål skal jeg forholde meg til?
Kan det bøyes, kan det skytes!
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Krigsbuereenactment

Legg inn av GreenMan »

Lars Jensen skrev: 28 sep 2017, 21:00 Er det forskjell??? Hva er det vi skyter da? Og hvilke mål skal jeg forholde meg til?
Vi har vel landa på EWBS standarden - selv om noen snakker varmt om lyvery

Selv har jeg én Livery pil som er brukt endel, og holder meg til å sende avgårde den, en QP og noen standardpiler.
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
Lars Jensen
Mester
Innlegg: 553
Registrert: 02 sep 2014, 20:51
Bosted: Tofte

Re: Krigsbuereenactment

Legg inn av Lars Jensen »

Takk
Kan det bøyes, kan det skytes!
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Krigsbuereenactment

Legg inn av Are »

Enig med Stan. EWBS var først ute med Livery. Vi følger den standarden. Jeg gar omtrent samme piler som Stian. Men holder på med to Livery og en QP til. I tillegg har jeg noen Walisere.


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Krigsbuereenactment

Legg inn av nidrinr »

For å være helt ærlig har det blitt litt for mange ulike klasser å forholde seg til for min del. De siste pilene jeg har laga har jeg ikke orka å måle hverken vekt på piler, lengde på fjør eller no som helst. Jeg har bare laga piler som hadde funka til krigsbruk, med fjør som er fornuftige og et skaft som er stivt nok og tilpassa mitt trekk. Når jeg da lager ei krigspil etter denne metoden med hjemmesmidd spiss og gåsefjør fra stranda i fornuftig lengde ut fra fjøra er jeg fornøgd.

Jeg skjønner poenget med å ha noen standarder for å få til å sammenligne osv, men da fins allerede standardpila. Den er lett nok til å fungere bra med buer ner i 70-80#, så den bør passe for de fleste. For buer over 140-150# blir den fort for mjuk. At standardpila ikke er verdensmester i korrekt historisk replica får så være, den er ment som en fast standard folk lett kan lage uten for mye dilldall, og funker som det den er ment som.

All ære til alle som orker å lage piler til enhver klasse, men jeg må innrømme at det tar for mye av dyrebare minutter med fritid å skulle måle og herje med vekt og mål hele tida.
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Krigsbuereenactment

Legg inn av Bowman »

Vi snakker om en ekstra pil Daniel. Det er ikke mye. Jeg mener vi har gjennomført to vellykkede stevner med Welsh class og det er absolutt fornuftig å innføre denne klassen sammen med Standardpila og Livery. QP er for spesielt interesserte.
Kompanipila inngår ikke i dette. Det gjør heller ikke Lywerye og Westminster. Jeg skyter de pilene for moro skyld og har ingen ambisjoner om å prøve å innføre disse.
Welsh class er interessant for oss siden den inkluderer pundbegrensninger på buen. Det gir en helhetlig å stram klasse som alle kan forholde seg til.

:D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Krigsbuereenactment

Legg inn av nidrinr »

For all del, morro at alle piler blir snekra ihop. Var mest en liten fustrasjonsfanfare fra min side om at jeg syns det har bevega seg litt mye i retning av mål og vekt og klasser til at jeg orker å følge med på det. - Også sett i sammenheng med mangel på ledige minutter i kalendern.
Svar