Krigsbuereenactment

For skandianvisk krigsbueforbund (skandinavisk variant av EWBS)
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Krigsbuereenactment

Legg inn av Bowman »

Allan skrev:Jeg ser at det er utfordringer knytta til det å ha så mange klasser i lengdeskytinga på NM. Kanskje vi skulle hatt en litt breiere debatt om hvordan vi skal gjennomføre denne øvelsen i framtida for å ha mulighet til å ha flere klasser. Å øke antallet uten å samtidig gjøre litt med formen på arrangementet er kanskje ikke så lurt.
Det er kanskje litt på sida, men jeg synes idéen om ei pil basert på et funn fra jernalder/ vikingtid er god. Jeg trur at det ville tiltale mange av NLs medlemmer. Denne klassa burde da skytes med Nydam eller Hedeby, men nå er vi på veg langt ut på viddene.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
Viking/jernalderpil, skutt med Hedeby/Nydambue er en god ide. Det vil sikkert falle i smak hos NL medlemmer.
Lengdeskytingen kan vokse, og utfordringen ligger i å være effektive under gjennomføringen.

:-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Krigsbuereenactment

Legg inn av nidrinr »

Ja til mest mulig lengdeskyting :)
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Krigsbuereenactment

Legg inn av GreenMan »

nidrinr skrev:Ja til mest mulig lengdeskyting :)
Min løsning på effektivisering er kun 6 piler hver runde, så hvis du f.eks skal skyte standard, lengde og livery kan du f.eks skyte to av hver.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Krigsbuereenactment

Legg inn av nidrinr »

Jeg trur heller jeg ville gjort det mulig å skyte fler piler, og droppa runde to. Jeg mener det er pilhentinga fra første runde før andre runde som stjeler mye tid.
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Krigsbuereenactment

Legg inn av Kviljo »

Jeg tror andrerunden gjør skytingen mer interessant. Da har man fått inntrykk av hvor langt det går fra førsterunden, også er det kjekt å se om man greier å skyte lengre i andrerunden. Samtidig har man mulighet til å skyte den beste pila en gang til. Det tror jeg er viktig for mange.

Kanskje vi kan løse tidsklemma ved å sette klare tidsrammer for både skyting og henting? Kunne vi brukt et signalhorn til å kalle alle tilbake til standplass etter f.eks 15 minutter pil-henting?

Noe annet vi bør tenke på:
Eksempel: Om jeg skyter i fire klasser - og f.eks skyter tre piler i hver klasse, så vil jeg etter runde to ha tolv piler og fire målepinner fra første runde ute på banen. Oppmålingen er enkel og rask så lenge jeg skyter i én klasse, for da finner jeg den lengste pila og står ved den til den er målt. Om jeg så har 12 + 4 forskjellige punkter ute på banen, så tar det litt tid før jeg greier å finne alle og finne ut hvilke fire som er lengst i hver klasse. Oppmålingen av de fire punktene vil også ta ekstra lang tid om jeg ikke greier å stå i nærheten av pilene mine som skal måles inn.

Jeg tror den største tidstyven er antall innmålinger pr. deltaker, og at vi ikke har hatt klare tidsrammer for skytingen og hentingen.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Krigsbuereenactment

Legg inn av Are »

De fleste som deltar på NM-lengde skyter for tiden bare i en klasse. En god del av dem skyter ikke engang seks piler. Selv er jeg en av dem. Jeg pleier å skyte i Standardklassen, og i den lobbe avgårde en Livery og en QP. De som tar lengst tid, er skytterne som skyter lengst med flest piler. De lengste skuddene har ofte større spredning, og mange piler gjør det vanskeligere å finne alle. En tidsbegrensning på å finne/markere hver av sine lengste piler vil effektivisere mye.
En annen ting som vil egfektivisere er to målelag. Et målelag kan begynne på pilene lengst unna skytterlinja, den andre nærmest skytterlinja.
Jeg er for denne løsningen. La tida avgjør hvor mange piler som skal skytes.


Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Sturlabuer
Mester
Innlegg: 342
Registrert: 13 jan 2006, 21:46
Bosted: Kana
Sted: Hurum

Re: Krigsbuereenactment

Legg inn av Sturlabuer »

Nå er ikke jeg den store krigsbueskytter, men jeg har noen synspunkter på skytingen.

Jeg er for å skyte mange piler, to omganger og flere klasser.
Are er inne på noe, to målelag. I tillegg er det flere ting som kunne hjelpe.

Selve skytingen er ganske raskt unnagjort, det som tar tid er alt som skjer etterpå. En tidsbegrensning her er allikevel på sin plass synes jeg.
Skyter man i flere klasser, får man det litt mer travelt.

Litt bedre forberedelser fra arrangørene, f.eks to rader med pinner som indikerer hele 50 metere på hver side av skuddlinja
i stedet for bare en i midten, gjerne med en snor i mellom. Da slipper målerne å finne ut 90 grader hele veien.
Kanskje litt dårlig forklart, men jeg skjønner selv hva jeg mener...

Mye mer synlige piler. Spesielt strikkepinnene er vanskelige å finne. De bør være i klare farger. Her syndes det mye, spesielt av meg selv
og jeg bruker en evighet på å finne pilene. En tidsbegrensning som før nevnt vil sikkert dytte oss i riktig retning også.

Vi bør ikke ha det for travelt når vi skal ut å lete etter piler heller, det vil nok resultere i mere knekte piler og en del frustrasjon.

Og Godt Nytt År alle sammen
Lars
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Krigsbuereenactment

Legg inn av Kviljo »

Gode poeng.

På sist NM pratet jeg og Daniel om at vi til neste år kunne lage en slags "90-graders sikte-vinkel", slik at en person kan sikte langs midtlinja, mens en annen sikter 90 grader ut til pilen som skal måles. Da slipper man unna med bare en midtlinje, og oppmålingen burde bli bedre og raskere. Jeg har notert det ned her, så om ikke før skal jeg lage en til neste ute-NM.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Ingis
Mester
Innlegg: 676
Registrert: 05 jul 2006, 00:09
Bosted: 3340
Sted: Åmot,Buskerud

Re: Krigsbuereenactment

Legg inn av Ingis »

Mange gode innspill i debatten. Ser man helt bort fra bruk av avstandsmåler i målingen av lengden. Dette ble benyttet for en del år tilbake, men jeg vet ikke om et slikt apparat er å stole på med hensyn til feilmargin/opperatørfeil? Langbuelaget har jo en avstandsmåler i sitt eie.
"Back to nature!"
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Krigsbuereenactment

Legg inn av nidrinr »

Det er mange gode ideer her nå. To målelag kan være lurt, men det må gjøres noe for at man da ikke hopper over målepinner til de som har skøti i flere klasser og bare kan stå ved den ene målepinna. Tidsbegrensning i stedet for pil- eller klassebegrensing på skyting stemmer jeg definitivt for. Tidsbegrensing på henting er nok også lurt, bare det ikke skaper løpende pilknekkere..
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Krigsbuereenactment

Legg inn av Are »

Å sørge for å måle alt som skal måles er ikke noe problem. Skytterne må bare lære seg å bruke merkepinner. En merkepinne til hver klasse de skyter i. Merkepinnen skal inneholde nok info til at målelaget fint kan registrere uten at skytteren er tilstede. Når merkepinnen er målt, legges den ned.
Jeg vil gjerne ha en tidsbegrensning på gjenfinning av piler. Denne tida bør være så god at folk ikke blir stressa, men så knapp at folk ikke begynner å kjede seg.
Laser avstandsmåleren hjelper lite hvis arrangørene ikke vet om den, eller faktisk har den i hende før målingen skal utføres. I tillegg krever den noe å måle mot på skytterlinja. Mener også å huske at den ble vanskeligere og vanskeligere å bruke på langt hold. Men veldig effektiv på kort hold. Hva med å bruke den på målelaget nærmest skytterlinja?


Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Sturlabuer
Mester
Innlegg: 342
Registrert: 13 jan 2006, 21:46
Bosted: Kana
Sted: Hurum

Re: Krigsbuereenactment

Legg inn av Sturlabuer »

Har vi avstandsmåler? Det er jo supert. Den kan jo sjekkes mot en kjent oppmålt avstand i forkant.
Vi trenger da et litt stort "skilt" å rette den mot. Om hver 100.de meter er markert med snor, kan "skiltbæreren" bevege seg
langs snorene og et målelag måle for hver 100.de meter. Da blir feilmarginen mindre enn hvis man skal sikte helt frem til skytterlinja.

Problemene med å finne riktig vinkel i forhold til målelinja blir da vesentlig mindre. Jeg ser for meg at det kan spares tid her.

Å få organisert at måleren kommer frem til stevnene burde være enkelt så lenge alle vet om måleren.
Vi bør skaffe oss litt erfaringer med å bruke måleren. Det kan jo også gjøres på treff utenom NM.
Hvis det forenkler målingen, men selve måleren ikke er helt pålitelig, bør vi kanskje investere i en ny.

God merking av merkepinnene er viktig. Er de godt nok merket og store nok, trenger ikke nødvendigvis skytteren stå der.
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Krigsbuereenactment

Legg inn av Kviljo »

Jeg tror laser er et blinspor, pga:

* det er ikke alltid vi har tilgang på et så flatt jorde at man kan se standplass fra alle nedslagsfelt

* målingene vil ikke lengre gå parallelt med banens midtlinje. Da vil man ikke lengre bli straffet for å treffe langt fra midtlinja.

* banen bør ha oppsatte skilter hver 100 meter langs midtlinjen, både for at man skal ha en retning å skyte mot, men også for å korte ned tiden det tar å lete etter pilene. Når man likevel må måle ut en midtlinje, er det kun ved selve innmålingen at man vil kunne spare tid ved bruk av laser. Jeg tror tidsbesparelsen for arrangørene er mindre enn den ekstra tiden det vil ta å ordne med store nok måle-skilter. Vi bør tenke både på arrangørenes jobb i forkant, og selve gjennomføringen. Det må være enklest mulig.

* Baserer man seg på lasermåling, er arrangementet avhengig av at måleren kommer fram i tide, og at den har batterier. Med målebånd kan arrangørene i værste fall stikke til Biltema dagen før og kjøpe et målebånd til 90,-.

* vi har tidligere brukt laseren til oppmåling, men gått bort fra det. Såvidt jeg husker var hovedproblemet at man måtte ha et veldig stort skilt å sikte mot for at det skulle være enkelt å måle. Et stort nok skilt er ugreit å transportere til skytingen, og kan være vrient å få til å stå i alle værforhold.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Krigsbuereenactment

Legg inn av Lurz »

Lurer litt på om det bør være et skille mellom hvilke klasser som er "offisielle nm-klasser" og hvilke andre bue og piltyper som skytes litt mer uoffisielt? Har også litt med økonomi og premiering å gjøre.

Kan vi se litt på hvordan flight klassen er organisert, der vi har under 35 pund, under 50 pund, og unlimited?
Krigsbue unlimited og krigsbue fx under 100pund? Gjerne med hver sin piltype?
Og så mer uoffisielle pil/buekombinasjoner i tillegg?

Og så syns jeg det virker spennende med en norsk vikingpilklasse. Er litt i tvil om vi bør definere altfor strengt Nydam/Hedeby-bue. Ser for meg at en Nydam-type bue alltid vil skyte fra en Hedeby-type ved samme pundstyrke på grunn av tuppene. Orginalt lå vel Hedeby rundt 100#, mens Nydam var 50-60? Kanskje heller definere pila, og en slags løs generisk langbue med en eller annen pundbegrensning?
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Krigsbuereenactment

Legg inn av Bowman »

Jeg synes at ideen om en norsk krigspil med Nydam/Hedeby er interessant og jeg støtter den. Det som imidlertid var meningen med denne tråden var ikke lengdeskyting generelt, men en diskusjon om et utvidet tilbud til den voksende interessen for engelsk krigsbueskyting. Den vil bli relatert til kompaniet som også vil være svært synlig på uteNM. Jeg ser poenget ditt Lars med et skille mellom offisielle NM klasser, men en ekstra engelsk krigspil er vel bare en berikelse? Med litt kreativitet koblet med effektivitet, flere som måler osv. så vil det være fullt mulig å gjøre begge deler. Når lengdeskytingsstevnet på Re har etablert seg som en fast høstaktivitet, så synes jeg det er rimelig at vi har muligheter til å skyte de samme klassene der og på uteNM. Vikingpilklassen og flightskyting generelt er også velkomne på Re da dette absolutt ikke er noe engelsk krigsbuetreff.

Jeg kommer til å fremme et ønske å få skyte en annen engelsk krigspil i tillegg til Standard og Livery. Og jeg vil også at denne pilen skal skytes med pundbegrensninger på buen. Hvis noen ønsker å fremme en vikingklasse i tillegg så kommer jeg til å støtte det forslaget også.

Lengdeskytingen på NM kan bli mer effektiv hvis vi går inn for det.

:D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Svar