Krigsbuereenactment

For skandianvisk krigsbueforbund (skandinavisk variant av EWBS)
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Krigsbuereenactment

Legg inn av Bowman »

Ideen med en ny klasse er å bringe på banen mer likeverdige konkurransevilkår. Welsh class åpner opp for dette. Det er enkelt å innføre en klasse som allerede er der istedet for å diskutere i 2 år om hvordan en ny pil skal se ut. Jeg ønsker som sagt tre klasser hvor "Livery" er den tredje. De som ønsker å skyte en tyngre pil enn livery kan jo bare lage en crecy eller en poitiers fra Dutch warbow society. Disse pilene ligger mellom "Livery" og "Quarter pounder" i vekt. Da går det an å inkludere disse pilene i liveryklassen ved at det skytes f. eks 3 liverey og 3 crecy. De som på død og liv ønsker å skyte Q.P kan jo bare gjøre det for å konkurrere med seg selv.

Jeg synes det er mer inkluderende å åpne opp for moderat krigsbueskyting, slik at vi kan få med aktuelle folk uten at vi må trene oss halvt ihjel for å kunne bli med. :roll:

Jeg har en fasinasjon for pilene og tankesettet til Warbow Wales. De lager piler hvor vekt er uinteressant. Materialene bestemmer vekta. Vi har tilgang på de materialene som trengs. Når det gjelder fjør går det selvsagt an å være litt mer liberal da jeg forstår at Are synes det er greit å finne igjen pilene sine. La oss holde det med fjør litt åpent.

:D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Krigsbuereenactment

Legg inn av Kviljo »

Hovedkriteriet blir altså at det skal være en mer inkluderende klasse hvor flere har reell sjanse til å vinne?

Slik sett er det buevekt som er den største faktoren.

Så blir spørsmålet: Hvor mange skal klassen inkludere? De som greier å trekke buer opp til 110 pund? 100 pund? 90?

Så lenge det er en øvre grense på buevekt, betyr det lite hvilken pilklasse man velger. - utover at en veldig kravstor pilklasse vil virke ekskluderende i form av at flere ikke vil komme igjennom teknisk kontroll.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Krigsbuereenactment

Legg inn av GreenMan »

Kviljo skrev:Hovedkriteriet blir altså at det skal være en mer inkluderende klasse hvor flere har reell sjanse til å vinne?

Slik sett er det buevekt som er den største faktoren.
...

Så lenge det er en øvre grense på buevekt, betyr det lite hvilken pilklasse man velger. - utover at en veldig kravstor pilklasse vil virke ekskluderende i form av at flere ikke vil komme igjennom teknisk kontroll.
Ivar sier det jeg mener. Bedre å få to forskjellige bueklasser enn flere pilklasser i det offisielle regelverket.



Sent from my iPhone using Tapatalk
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Krigsbuereenactment

Legg inn av nidrinr »

Jeg liker tanken på en krigspilklasse til. Hva med ei klasse der det er ei pil som kun har krav til material i skaft som ei pil fra MR, mellom 29 og 31" fra nokkbånn til spisskant, samma fjør som standard, evt med surring, og samma spisskrav som standard. Ingen vektkrav. Bua må ikke være over 100#@30". Da blir det ei pil som er lett å lage, og treffer greit på historisk riktig. Buestyrken bør være oppnåelig for mange.
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Krigsbuereenactment

Legg inn av Allan »

Jeg har litt sansen for forslaget til Daniel over her, men jeg både liker og liker ikke tanken på å sløyfe krav til minimumsvekt. Hvis en ikke skal ha det blir det i praksis osp eller or som skal til for å vinne, ask, bjørk og eik (som óg er representert på MR) vil ikke ha noen sjanse. Skal man sløyfe vektkravet må stille krav til art (er) , ellers blir det ugreie forhold for konkurransen.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Krigsbuereenactment

Legg inn av nidrinr »

Så lenge det et fritt fram for alle å velge material til egne piler er det i grunn bare å velge det som går best til sin bue. Gjør vi som med standardpila til skaft kan fort ospa bli for mjuk dersom den tynnes for langt. Spaghettipiler vinner ingen lengdekonkurranser.
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Krigsbuereenactment

Legg inn av Bowman »

Standard, livery og en klasse til. 3 klasser. Den tredje klassen med pundbegrensning på buen. Da har vi svake en mulighet for å kunne vinne en av klassene, samtidig har vi fortsatt en mulighet for å strekke oss så langt vi kan med både standardpila og liverypila.

:D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Krigsbuereenactment

Legg inn av Kviljo »

Et helt annet forslag, som vil garentere at den beste skytteren vinner:

Langbuelaget stiller med en (overbygd) langbue, og et sett med 20-30 identiske piler. Hver deltager skyter samme bue, men bare ei pil. For at alle skal ha en omtrentlig lik mulighet til å trekke helt opp, bør buen være forholdsvis lett, og pilene forholdsvis korte. F.eks 70# @ 32", og 29" pillengde.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Krigsbuereenactment

Legg inn av nidrinr »

Ingen dum idé, Ivar! ..Men det gjør ingen ting om bua i alle fall er på 90#@32" -sån at den kan kalles ei krigsbue. Da vil den ikke være mer enn 75-80#@29".
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Krigsbuereenactment

Legg inn av Lurz »

Standard, livrey, og en til?
Hva med å grave litt og finne fram til en historisk (forholdsvis) riktig vikingpil som tredje?

Ang "Welsh-class"
The minimum length of the bow shall be 72”, and shall bend full compass - with no risers, handles or grips being allowed. It must also be tillered to be able to shoot a maximum arrow length of 32”.
All profiles are to conform to the 5/8ths ratio, and the belly shall not be flat in section." D bue, full kompass. Vi er jo fortrolig med det. 72" er jo et greit minstemål.
Hvorfor 5/8 og D-tversnitt, er ikke det en viktoriansk greie?
"If it breaks you get to keep both parts"
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Krigsbuereenactment

Legg inn av nidrinr »

For min del betyr det ikke så mye åssen bue det er så lenge det er ei historisk bue.. man kunne jo laga ei ny bue for hvert år som brukes, så vinner den som skyter lengst både konkurransen og bua. Litt som vi ofte har gjort på Skurven.
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Krigsbuereenactment

Legg inn av Bowman »

Poenget med en tredje klasse innenfor krigsbueskytingen er tilknytningen til kompaniet. Vi trenger en krigspil som kan linkes mer opp til det frie norske buekompani. Mitt forslag knyttet til Welsh class dreide seg om dette. Hvis dette blir helt feil så ligger en pil i retning av Westninsterpila nærmere. Vi kan fortsatt sette pundbegrensninger på buen. Om buedesignet likner på en viktoriansk greie kan vel EWBS svare bedre på. Dette er en klasse som de står bak.

En egen vikingpil virker veldig irrelevant i denne sammenhengen, med mindre man ønsker å skyte lengde med vikingbue og tilhørende pil. Hvorfor maser jeg om dette? Jo fordi vi har dratt igang et krigbuekompani med en direkte link til perioden 1400 og deromkring. Stevnet på Re skulle liksom være en oppfølging av aktiviteter knyttet til lengdeskytingen på NM. Krigsbuemiljøet vokser og vi har to muligheter til å skyte krigspiler i Norge. Egen vikingklasse blir noe annet, men for all del. Gjerne det i tillegg.

:D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Krigsbuereenactment

Legg inn av Kviljo »

En vikingpil er relevant på det viset at det nok er større interesse for å ha en slik klasse i langbuelaget enn det er for å ha en tredje Engelsk krigspil-klasse. Jeg tror man forlanger for mye av arrangørene dersom man nå skulle legge opp til tre spesifikt engelske krigspilklasser på NM, i tillegg til de tre vanlige lengde-klassene.

Hvordan stiller buekompaniet seg til å ta på seg gjennomføringen av krigspilklassene? Om kompaniet er villige til å ta ansvaret for det, burde det vel være greit å åpne opp for at buekompaniet fritt kunne velge hvilke klasser som skulle gjennomføres hvert år?
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Krigsbuereenactment

Legg inn av Allan »

Jeg ser at det er utfordringer knytta til det å ha så mange klasser i lengdeskytinga på NM. Kanskje vi skulle hatt en litt breiere debatt om hvordan vi skal gjennomføre denne øvelsen i framtida for å ha mulighet til å ha flere klasser. Å øke antallet uten å samtidig gjøre litt med formen på arrangementet er kanskje ikke så lurt.
Det er kanskje litt på sida, men jeg synes idéen om ei pil basert på et funn fra jernalder/ vikingtid er god. Jeg trur at det ville tiltale mange av NLs medlemmer. Denne klassa burde da skytes med Nydam eller Hedeby, men nå er vi på veg langt ut på viddene.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Krigsbuereenactment

Legg inn av Bowman »

Kviljo skrev:En vikingpil er relevant på det viset at det nok er større interesse for å ha en slik klasse i langbuelaget enn det er for å ha en tredje Engelsk krigspil-klasse. Jeg tror man forlanger for mye av arrangørene dersom man nå skulle legge opp til tre spesifikt engelske krigspilklasser på NM, i tillegg til de tre vanlige lengde-klassene.

Hvordan stiller buekompaniet seg til å ta på seg gjennomføringen av krigspilklassene? Om kompaniet er villige til å ta ansvaret for det, burde det vel være greit å åpne opp for at buekompaniet fritt kunne velge hvilke klasser som skulle gjennomføres hvert år?
Jeg ser for meg at kompaniet tar ansvar for gjennomføringen av 3 krigspilklasser. En vikingpil i tillegg kan diskuteres.

:D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Svar