Krigsbuereenactment

For skandianvisk krigsbueforbund (skandinavisk variant av EWBS)
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Krigsbuereenactment

Legg inn av Bowman »

God aften. Jeg tenker mye om dagen og vil at dere skal tenke nøye gjennom det forslaget jeg kommer med nå. Jeg ønsker støtte på dette, da jeg ønsker at det skal være en prøveordning på kommende uteNM. Jeg kommer også til å fremme dette som en årsmøtesak.'

Jeg vil at vi skal skyte 3 klasser med krigspiler i tillegg til flight. Det er fornuftig å dyrke dette litt mer da vi begynner å bli en liten håndfull som skyter krigsbue.

Vi beholder standardpila slik som den er med fri pundstyrke på buene, men strammer det litt opp med å skyte "Welsh class". Welsh pila er ei moderat krigspil som skal skytes med en bue med pundbegrensninger mellom 95-110 pund. Dette er en pundstyrke som mange av oss behersker og det gir litt mer lik konkurranse. Jeg ønsker også å innføre Livery eller Lywerye som det tredje alternativet. Jeg ønsker Lywerye, da dette er en replikapil pluss at det er ei pil som er utviklet av Warbow Wales. Med disse tre klassene plukker vi litt her og litt der og tilfredsstiller noen og hver.

Ivar skaffer glimrende skaft i osp som er tapert fra 1/2-3/8" og gir et 100% riktig utgangspunkt for å lage Lywerye piler. Sjekk ut Warbow wales sine sider med spesifikasjonene. Pila lages uten vektbegrensninger, men med riktige materialer. Vi har tilgang på disse materialene uten problemer.

Når det gjelder utstyr og spesifikasjoner (og da tenker jeg spesielt på buene) oppfordrer jeg buemakerne i miljøet til å være behjelpelige med å bidra med krigsbuer mellom 95-110# uten at folk blir ruinert.

Hvis dette høres mye ut, så tenk heller positivt og løsningsfokusert. Jeg bidrar etter beste evne slik at folk skal få tilgang på det riktige utstyret. Hvis jeg får gjennomslag for en prøveordning på kommende uteNM så har vi 1 OG 1/2 ÅR på oss til å få det til.

Jeg er tilhenger av at ting skal diskuteres, men jeg ønsker at flest mulig skal se det fornuftige i dette. Quarter pounder kan skytes for spesielt interesserte. Det er en kjepp på 114 gram som de færreste av oss får noe ut av. Det kan være en frivillig klasse, men inngår ikke som en del av resultatlista.

Welsh class kjennes mer riktig knyttet til krigsbuekompaniet. Pila er mye kulere enn standardpila. Les om Welsh class på EWBS sine sider så forstår dere mer.

Jeg ønsker at krigsbueinteressen i Norge skal styrkes, og det gjør vi ved å satse. Jeg vil finne frem til dedikerte folk som tenner på dette. For å sitere Eirik: "Rart at ikke flere tenner på dette da mange er opptatt av å holde på med noe som er macho og tøft" Det er faktisk tøft å skyte tung bue. Vi må vise dette frem og trekke til oss de riktige folka. Vi skal ikke bli store for enhver pris, men vi bør kunne mønstre 20 dedikerte skyttere i nærmeste fremtid. Kompaniet vårt er bare helt krem når det gjelder å promotere aktiviteten.

Tenk fremover, ikke på stedet hvil og for all del ikke bakover.

:D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Krigsbuereenactment

Legg inn av Kviljo »

Link til Welsh-reglementet:

http://www.theenglishwarbowsociety.com/ ... w2015.html


Jeg er usikker på om det er riktig å kjøre dette på NM. Klassen er kul, men har så mange finurligheter med mer eller mindre historisk støtte, at den umulig kan slå an hos mange. Kun buer mellom 95 og 110 pund som må kunne trekkes til 32 tommer..? Om grenen skal gjennomføres på NM tror jeg forutsetningen må være at minst to personer som kan regelverket utenat påtar seg ansvaret for gjennomføringen. Det er nok i alle tilfeller lurt å kjøre dette på noen separate stevner først, før det eventuelt implementeres i NM.

Om målet er å tilføre mer historisk riktig aktivitet, tror jeg det norske miljøet vil være bedre tjent med å lage sin egen klasse med utgangspunkt i en norsk pil, istedet for å dilte etter de tøffe guttene i England? Det ville ganske sikkert vært større interesse for ei norsk pil enn ei ekstra engelsk i tillegg til standardpila.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Krigsbuereenactment

Legg inn av Bowman »

Min interesse for Welsh klassen tar utgangspunkt i at pundbegrensninger på buen gir flere mulighetene til å vinne. Slik det er i dag er det kun noen få som avløser hverandre med førsteplasser. Det står vel ikke at man må trekke buen til 32"??? DE fleste som er genuint interessert i dette klarer å skaffe seg en helvedbue mellom 95-110 pund. Måling av buer er vi jo allerede i gang med. Vi får heller sette flere i arbeid.

Samtidig så har vi muligheten til å sette de helt store rekordene med standardpila pluss at vi kan konkurrere med en tilnærmet replikapil. Quarter punder er uinteressant da vekta sier sitt. Om alt dette er 100% historisk riktig vet jeg ikke. Jeg tenker veldig engelsk når det gjelder krigsbueskytingen da jeg mener at det er det det er og da vi i disse dager begynner å få stablet på beina et skikkelig kompani med krigsbueskyttere. Det ser ut som vi kan rekruttere genuint interesserte skyttere som ønsker å dyrke perioden 1370-1430. Jeg mener absolutt at dette kompaniet har noe å gjøre på NM. Det er et samarbeid mellom NL og FL. Frilansene. Vi skal fremme reenactent og krigsbueskyting knyttet til sen middelalder/hundreårskrigen på Engelsk side. Jeg skjønner ikke poenget med å utvikle en norsk pil oppe i dette. Krigsbueskytingen knyttet til NL og uteNM kan vokse. Vi ønsker samarbeid med Svenskene. De kommer til oss, og vi kommer til dem på Yngve Trøtt.

Idag skyter vi 6 piler to ganger. Jeg ønsker at vi skal skyte 18 piler to ganger. Det går fint an å få til hvis vi er effektive. Vi får komme i gang litt tidligere og delegere bort litt mer ansvar. I tillegg kan man skyte 6 flightpiler i valgfri flightklasse.

:D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Krigsbuereenactment

Legg inn av Kviljo »

It must also be tillered to be able to shoot a maximum arrow length of 32”.
Det er også spesifisert at syntetisk horn fra vannbøffel ikke er tillatt :lol: Jeg tror vi kunne klart bedre :shock:

Snevre interesseområder er bra, og det kan ikke være noe i veien for å legge det til NM - så sant det ikke får potensielle arrangører til å tenke at det er for mye å ta på seg. Derfor bør slike ekstra-stunt drives fullt ut av de som er interesserte i det, mener jeg. Husk også at NM-søndagen allerede er ganske trang rent tidsmessig. Jeg er for mer skyting og flere klasser, men mener det er viktigere at vi har et Norgesmesterskap som fungerer bra og som er tilgjengelig for flest mulig. Slik sett tenker jeg at en norsk viking-pil-klasse ville være et bedre tilskudd til NM enn enda en klasse som i praksis er ganske lik Standardpil-klassen som vi allerede har.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Krigsbuereenactment

Legg inn av Bowman »

Ideen er ikke å fjerne noe som allerede er der, men å tilføre et voksende miljø noe mer å tygge på. Det er fortsatt slik at to stykker i Norge avløser hverandre med førsteplasser. Derfor oppleves Welsh class som et alternativ. Jeg synes det virker dumt at man må trekke pila til 32" Det må være en feilformulering. Det er angitt både minimum og maximumlengde på pila, ikke sant? Skal man skyte krigspil med siper og overtrekk? :roll: Regner med at det finnes folk med lese og skrivevansker i England også. :P Hvem skal få sjekket at alle trekker 32? :shock: jøje meg. Da får vi nok å gjøre. Dette med kunstig bøffelhorn kan vi jo bare hoppe over. Det som er dumt skrevet tar vi og tilrettelegger mest mulig fornuftig. Det kommer i perioder endel dumme formuleringer fra England. På mange områder. Vi får plukke ut det beste av det de foreslår. Jeg tenner på ideen fordi den inkluderer tanker om bue og pil sammen. Dette er et tilbud til krigsbueskyttere. Vi skyter altfor få krigspiler på UteNM. Livery er jo allerede på plass, men bør ikke inngå som en del eller et valg blant standardpilene. De som vil skyte Livery gjør det med 6 piler. Å innføre en vikingpil midt oppe i dette oppleves av meg som et bastardopplegg i noe som kan etablere seg som et varig og interessant tilskudd til lengdeskytingen. Svenskene kommer til oss hvis vi inviterer. Derfor er det lurt å tenke litt mer globalt med pilklassene. En og annen engelskmann kan fort ta veien. Får å få gjennomført dette må organiseringen og gjennomføringen bli mer effektiv. Der har NL en vei å gå. Måling avutstyr på lørdag. En time tidligere i gang, flere folk som tar ansvar under oppmåling og en times senere avreise. På stevnet på Re kan man sammenlikne resultatene fra NM og strekke seg til bedre lengder.
Det er også et ønske etterhvert at NL får mer og mer kontroll på arrangørsiden knyttet til NM. Dette vil jo resultere i en mer og mer profesjonell og kvalitetssikret gjennomføring av arrangementet. Ujevn kvalitet knyttet til gjennomføring av NM over flere år tilsier at dette er fornuftig. Innføring av en ekstra pilklasse kan da umulig by på uoverkommelige utfordringer.
:D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Krigsbuereenactment

Legg inn av Are »

Jeg er helt enig i at det hadde vært hyggelig med en klasse der deltakerne konkurrerer på likere linje enn i friklassen. Har pratet med Eirik om dette også. Han fremmet også ønsker om Welsh Class grunnet pundbegrensningene.

Hva som står i regelverket, og hvordan det tolkes, kan være to forskjellige ting.
Jeg tolker det dithen at buen skal KUNNE trekkes til 32", og pundstyrken måles ved 32". Om en skytter trekker til 31" er ikke noe annet problem enn at buen med det blir svakere.
Jeg tolker hornnokkene dithen at de verken kan være syntetiske eller fra bøffel. Ikke fra syntetisk bøffel som nevnt ovenfor.

Men jeg lurer på om spissene må være håndsmidde. Hva mener der?
"All arrows are to be armed with a recognised Museum of London Type 10 short bodkin profile..."
Noen som har kontakt med engelskmenene kan kanskje finne ut dette. Siden det er snakk om at man skal ha seks piler utgjør jo skillet på maskinlaget kontra håndsmidd en del.


Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Krigsbuereenactment

Legg inn av GreenMan »

Fint med ønske om å gjøre det mer attraktivt å skyte bue og kanskje få litt endringer i topplistene. Likevel ser jeg ganske store utfordringer med welsh-class. Den krever ganske spesielt stæsj, både på bue og pilfronten så jeg tviler på at den øker rekrutreringen til krigsbueklassene. I tillegg er den basert på en mulig hverdag fra før "krigsbuen". Litt dårlig forklart men... Jeg tror kanskje vi tjener mer på å innføre livery sammen med standardpila, og eventuelt to klasser krigsbue. F.eks opp til 110 pund og over (fri).
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Krigsbuereenactment

Legg inn av Bowman »

Det viktigste er begrensningene m.h.t pund. Er det virkelig så komplisert å lage en Welsh pil? Jeg ser at de krever gås eller svane. Men det får du nesten gratis fra Kina og de svanene er gode fettere og kusiner til de europeiske. Vi trenger ikke si det høyt at pilene har kinesiske fjær. :shock:
Livery er helt ok. Vi trenger minst en klasse til. Men jeg har fortsatt lyst til å skyte Welsh. Det er nærmere kompaniet enn Mary Rose og gir bedre konkurransemuligheter.
Jeg kan sende en PM til Jeremy Spencer og spørre om hvordan det blir praktisert med spissene og fjæra. Skal jeg spørre om de har syntetiske bøfler der borte også?
(Oppdatering av innlegg:)
Har lest artikkelen om Welsh bue og pil en gang til. Buene skal være mellom 95-110 pund. Skal det brukes horn er det kun ku/okse som er tillatt i tillegg til gevir. Utover det så kreves det følgende:
"The minimum length of the bow shall be 72”, and shall bend full compass - with no risers, handles or grips being allowed. It must also be tillered to be able to shoot a maximum arrow length of 32”.
All profiles are to conform to the 5/8ths ratio, and the belly shall not be flat in section." D bue, full kompass. Vi er jo fortrolig med det. 72" er jo et greit minstemål.

Det står at pila skal være mellom 30" og 32" tommer. Ikke tykkere enn 7/16 og ikke tynnere enn 3/8. Dette åpner for et 10 mm bjerkeskaft fra sløyd detaljer til 6 kr pr stykk. De krever nokkforsterkning i ku/okse. Dette kan enkelt skaffes fra Dictum i Tyskland. Nå kan vi endelig bli kvitt sprittusjen Are :lol: Deretter står det at de krever gås eller svane. Dette er også relativt lett tilgjengelig fra Asia, eller fra Will Sherman om du ønsker det. Han plukker svanefjør hver bidige dag. Det står at de krever bodkin type 10 profil. Ikke at den må være håndsmidd. De amerikanske 3/8 spissene som skaffes fra 3rivers archery bør vel duge? Jeg lager ett sett med piler og tar med på inneNM.


:D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Krigsbuereenactment

Legg inn av Kviljo »

Det ville stått respekt av å få til dette, både når det gjelder organisering og utstyr. Kjør på :)

Forresten, er det ikke litt rart at de der borte i sauelandet ikke tillater nokker av sauehorn?
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Krigsbuereenactment

Legg inn av Allan »

Jeg er positiv til å innføre flere klasser på mtp piler og buer på NM. Likevel er det noen utfordringer (som i det store og hele er belyst). Målene på Welsh... pila er vel svært like std.pil, så kanskje det ville holde å gjøre noe med bueklasser? For meg er det historisk gjenskapende aspektet avgjørende for hvor interessant dette er, og sånn sett er det dumt at vi ikke har noen pilklasse fra krigsbuas faktiske storhetstid. I så fall burde vi innført Westminsterpila som klasse.
Når det gjelder arbeidsmengden mtp måling og veiing, har jeg en gang tidligere lufta en variant som er vært praktisert ved (noen) stevner i England: en måler ingen ting før start. Etter konkurransen veies og måles lengste pil (og evt bue) i hver klasse. Blir bue eller pil underkjent er deltakeren diskvalifisert og neste resultat måles. På denne måten gis deltakerne ansvaret for å holde utstyret sitt innen normene, og jobben blir mindre. For deltakere som er i tvil om de har greid å holde seg innafor kan en ha en måle- og veiestasjon sjølbetjent tilgjengelig hele helga fram til lengdeøvelsene.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Krigsbuereenactment

Legg inn av Lurz »

Fjæra er enda litt enklere enn du sier: (eller vanskligere, alt ettersom)
All fletchings are to be taken from goose, swan or any other bird that was available to European fletchers in the 13th and 14th Centuries.
Og sprittusj er det ikke sikkert du blir kvitt:
A cow or ox horn sliver (of 2” in length) may be used to protect he nock if so desired
(min understrekning)

Ellers har jeg bare :D to innvendinger. (tror jeg)
Skal det være flere nm-klasser vil det ha noe og si i forhold til budsjett. (sorry, gammel kasserer rir igjen)
Antall klasser og pilantall har noe å si i forhold til gjennomføring av NM tidsmessig. Skal det skytes 2x18 piler må vil vel kanskje gjøre som NBF og sette skytetid? Fx at pilene må være skutt innen 2 minutter?
Burde jo være grei tid det, var det ikke 12 piler i minuttet det var forventa at de gamle kunne skyte :D
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Krigsbuereenactment

Legg inn av Bowman »

Hei igjen Ivar. Kult at du er positiv. Jeg har akkurat fått beskjed fra Jeremy at maskinprodusert bodkin er ok. Kan ikke du skaffe disse spissene Ivar? Den store fra 3rivers. Jeg tenker at det er sunt at vi går løs på noe som er litt krevende og ikke bestandig velger minste motstands vei. Vi begynner jo å få litt fartstid med hensyn til å mekke piler. Jeg lar meg ikke stoppe av ei Welsh pil. Den skal lages. Ved å innføre litt betingelser knyttet til buene så er jo det også bare en utfordring. Prøveordning i August? Konkurranse i 2018.
Kviljo skrev:Forresten, er det ikke litt rart at de der borte i sauelandet ikke tillater nokker av sauehorn?
Jeg blir ikke overrasket over England og engelskmenn lengre. Det er utrolig mye snodig som kommer bortafra der, både av meninger, bilproduksjon og interiør. Vegg til vegg teppe på badet er noe av det råeste engelskmenn kan smykke seg med. Langbuene, Aston Martin og the Beatles synes jeg fortjener honnør. :P
Kanskje det er litt slik at Sau er haram på buer og Ku er halal :wink: :lol:
Det er mange av dere som har invendinger. Jeg har utvendinger. Westminsterpila er interessant, men hvor mye veier den? Skal sjekke.

Allan: Ingen vektbegrensninger på Westminsterpila til Warbow Wales, men den er litt kort. Jeg har Lywerye Arrowe i tankene som ei kort pil, men kanskje Westminster kunne vært det tredje alternativet da den tidsmessig stemmer med kompaniet vårt. Hva med noe så originalt som Standard, Welsh og Westminster? Kult. Kunne Westminster og Livery vært valgfritt innenfor 6 piler? Da har vi to stramme klasser og en løs.
Richard Head selger Hector Cole type 16 Westminster bodkin for 17.50 pund. Kult med dyrt. Kanskje Miloslav er billigere.

Lars: Noen rasjonelle tanker gjør seg. Vi må skyte hurtigere. May betyr selvsagt kan og ikke må. Da bruker vi sprittusj.

:D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Krigsbuereenactment

Legg inn av Are »

Når det gjelder nokkforsterkning, på pilene, tror jeg dere legger mer i det enn det teksten er ment som. Slik jeg tolker det:
Man kan velge å ha en hornforsterkning i nokken, eller man kan la være. Har man en skal den være en hornskiver ca 2"lang og være fra ku/okse. Bøffel o.a. ikke tillatt. Ku eller ingenting.

Kan eventuelt gjøre som nederlenderne som har klassene Crecy og Poitiere. Kikk på sidene deres. De er jo enda nærmere Kompaniet sin tidsepoke



Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Krigsbuereenactment

Legg inn av Kviljo »

Interessant diskusjon. Godt det fortsatt er liv i bueforumet :)

Forslag:
Hva om dere i Kompaniet lager en eksempelpil av hver av de forskjellige klassene, og tar de med for å presentere de på inne-NM?
Da blir det enklere å velge en type pil som vil fungere best i forhold til intensjonen.

Jeg syntes forresten forslaget til Allan er godt: hva med kun Standardpil, men dele opp i to vektklasser? Fri, og gjerne en ganske lav vektklasse - kanskje maks 75 pund? Det vil være bra for rekrutteringa - om det er det som er formålet.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Krigsbuereenactment

Legg inn av Bowman »

Har fått et utfyllende svar fra Jeremy. Han har ingenting med Welsh class å gjøre og sier samtidig at han liker tanken om at krigsbueskyting legges på en overkommelig limit, men samtidig tviler han på at Welsh archers i tidlig middelalder skjøt buer under 100#. Han er usikker på hva slags type bodkin som kreves og henviste meg til Ian Coote. Ian er EWBS mann og har lovt å svare meg i løpet av morgendagen.
Vi lager litt forskjellige piler og tar de med på inneNM. Bra forslag Ivar.
:D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Svar