Krigsbuereenactment

For skandianvisk krigsbueforbund (skandinavisk variant av EWBS)
Svar
Brukeravatar
Lars Jensen
Mester
Innlegg: 553
Registrert: 02 sep 2014, 20:51
Bosted: Tofte

Re: Krigsbuereenactment

Legg inn av Lars Jensen »

Fikk skutt noen runder lengde med krigsbuen i dag. Ny FF streng fra hr. Taralrud. Gikk fint det. Ingen målinger, men artig læll. Tror jaggu jeg må lage en 120# utover høsten. Det må være et bra mål, eller hva?
Kan det bøyes, kan det skytes!
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Krigsbuereenactment

Legg inn av Are »

120# er en fon trekksryrke. Greit å ha noe å bryne seg på.


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Krigsbuereenactment

Legg inn av Allan »

Bilde
Jeg tar en runde med pila her óg. Jeg har begynt å pusle med krigspiler som egner seg til reenactmentformål. Den første er ferdig. Den er så vidt i overkant av 30 tommer fra skulderen, 1/2" avsmalende til 7/16" ved nokken, litt over 7" fjør av grågås. Skaftet er ask, hornkilen er fra ku (meiner jeg). Surringa er med ubleika lintråd. Handsmidd brynjebryter fra Ivar. Total vekt 95 gram.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Lars Jensen
Mester
Innlegg: 553
Registrert: 02 sep 2014, 20:51
Bosted: Tofte

Re: Krigsbuereenactment

Legg inn av Lars Jensen »

Oi!! En skikkelig tømmerstokk. Kraftig bue? Veldig fin autensitet over denne, Allan.
Kan det bøyes, kan det skytes!
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Krigsbuereenactment

Legg inn av Allan »

Takk, det var hensikten . Jeg har skutt den med ca 80# foreløpig, og bare på blink. Den slår veldig godt gjennom på grunn av stor masse, men det trengs nok betydelig kraftigere bue for å få noe særlig lengde med den. Nå er den ikke meint som noen lengdepil da den ikke møter målene i noen av pilklassene, men er et forsøk på å gi et troverdig bilde av ei pil fra perioden.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Krigsbuereenactment

Legg inn av Bowman »

Fin pil Allan. Dette inspirerer. Blir masse tid til produksjon av krigspiler fremover. :D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Lars Jensen
Mester
Innlegg: 553
Registrert: 02 sep 2014, 20:51
Bosted: Tofte

Re: Krigsbuereenactment

Legg inn av Lars Jensen »

Veit vi om det finnes noen skriftlige kilder på hyrebrev/ansettelsesbrev/kontrakt (eller hva det nå het) for bueskyttere i vår periode? Kunne vært kult å ha en slik for deltakere/medlemmer i FNBS (NWBS).
Er det forresten noen stemning blant ¨the happy few¨ for å dra til Azincourt til sommer'n?
Kan det bøyes, kan det skytes!
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Krigsbuereenactment

Legg inn av GreenMan »

Vi har ihvertfall et permbrev. Skal sjekke opp litt. Men da må uansett noen lære seg å skrive riktig. Azincourt er ikke det mest spennende arrangementet. Var der i fjor og det var gøy men kaotisk.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: RE: Re: Krigsbuereenactment

Legg inn av Allan »

GreenMan skrev:Vi har ihvertfall et permbrev. Skal sjekke opp litt. Men da må uansett noen lære seg å skrive riktig.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Skrive riktig?

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Krigsbuereenactment

Legg inn av GreenMan »

Gikk litt fort. Penn, blekk og kaligrafi ;)
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Krigsbuereenactment

Legg inn av Are »

Ikke for å være frekk, men hva skal vi bruke et sånt papirark til?


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Krigsbuereenactment

Legg inn av Zeida »

Outsider svarer:

Kanskje jeg ville formulert meg litt mer skånsomt enn Are, men likevel noe enig i argumentet hans. Uten at det jeg sier skal ha noen tyngde da jeg ikke er engasjert i miljøet.

Det jeg bet mest fast i var at penn, blekk og kalligrafi ble nevnt. Jeg har etterhvert opparbeidet meg en del hobbykunnskaper om kalligrafi, og i forlengelsen av det, av historiske manskripter, skrifttyper og skriveteknikker. Jeg har mest erfaring med moderne stilistisk kalligrafi, men har også satt med inn i manuskripter og kongelige skriverier fra 1200-tallet frem til overgangen til trykking. Siden det er snakk om slaget ved Agincourt (eventuelt Azincourt, fransk skrivemåte) i 1415 må det nødvendigvis være snakk om håndskrevne kontrakter siden trykkekunsten ikke kom før på slutten av 1430-tallet (38?).

Etter mye leting i Storbritannias National Archives klarer jeg ikke å finne noe slik kontrakt mellom staten, eller etterhvert mellom Lorder som fikk i oppgave å samle inn folk, og hver enkelt bueskytter. Er det noen som har funnet noe sånt? Det jeg klarer å finne er dokumenter om utbetaling, innkreving og dessuten dokumenter som viser opptellinger eller liknende.

Jeg skal nå anta at det de fleste har sett av middelalderdokumenter er disse fine manuskriptene og utdragene fra bibler. Det jeg vet om skriving og "papir" før 1500-tallet er at det kostet flesk. Bare "papiret", altså pergament, en veldig bearbeidet dyrehud, kostet så mye av det var status å ha store blanke felter i biblene. Ikke bare kostet det å ha en mann sittende i mørket å skrive side opp og side ned. Dette var noe som bare konger og veldig rike adelige hadde penger til.

I boken om slaget ved Agincourt av Juliet Barker blir det ofte lagt vekt på at de har mange bueskyttere for hver soldat og at de var mye billigere å leie inn enn vanlige soldater. Mange av dem var nok meget vanlige folk, og kanskje ofte fattige folk. Det er derfor absurd å tenke seg at de skulle skrive en veldig fin kontrakt på et veldig dyrt papir. Jeg vet også at kongen utstedte ordrer til forskjellige stormenn som så hentet inn bueskyttere og soldater (men at arms). Det jeg altså prøver å si, er at jeg betviler at slike kontrakter noen gang fantes, og om de gjorde det så var de ikke veldig lekre. De var nok ganske hurtig nedskriblede greier: Bilde

Når det er sagt må man jo ikke i dag la seg binde fullstendig av historien. Det er absolutt mulig å komponere et dokument til innmelding som ser pent ut. Da kan jeg kanskje bidra om det ikke er noen andre som har drevet med slikt før.

Jeg tar forbehold om at det er masse feil over og bøyer meg ydmykt i støvet om det er noen som faktisk skjekker kilder i stedet for å skrive fra hukommelsen slik som meg.
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Krigsbuereenactment

Legg inn av Zeida »

Bilde
Bilde
Bilde

Glemte å legge med skriblerier. Jeg gjør det meste av fonter og lærer for nye som jeg ikke kan.
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Krigsbuereenactment

Legg inn av Allan »

Ut fra et historisk gjenskapende perspektiv er jeg ikke sikker på om det skal være så himla pent. Jeg har ganske lang erfaring med skrift (og jeg gjorde det ganske bra i faget en gang i tida), og det er stor forskjell på bibler og simple dokumenter. Brev, kontrakter og lignende ble på 13- og 1400- tallet ikke skrevet med textura, men med en eller annen variant av kursivskrift. Ofte kan det se ut som en mellomting mellom gotisk og mer moderne kursivhandskrift. Jeg synes det er nesten umulig å få formene til å bli riktige hvis en ikke skriver temmelig fort- sannsynligvis fordi slike dokumenter ble skrevet i en fart. Til sammenlikning må skrifta som brukes i påkosta bøker skrives noe roligere for å få det riktig.

@kommentaren om å ikke la seg binde av historien: det er fritt valg, men for min del er det lite interessant å ikke gjøre det.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Krigsbuereenactment

Legg inn av Zeida »

Det aller enkleste, dersom du kan gotisk håndskrift, er jo å bare skrive det i gotisk håndskrift på et gult papir, men som sagt: Er det da noen vits? Det ser jo egentlig bare ut som en slurvete skrevet papir. Dessuten er det hard arbeid å lese slikt, noe som også kanskje støtter Are sitt argument.

Tror nok de fleste vil synes det er ganske trist med 4 svart, skriblede linjer på gul papir...

Sent from my Nexus 5X using Tapatalk
Svar