Krigsbuereenactment

For skandianvisk krigsbueforbund (skandinavisk variant av EWBS)
Svar
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Krigsbuereenactment

Legg inn av GreenMan »

Bjørnar (Bowman) har snakket mye i det siste om å lage en krigsbueklubb. Naturlig ser jeg denne som endel av Frilansene da gruppa har utstyr til å reise på turer, enten med eller uten resten av kompaniet og at det vil være enklere å selge inn de mulige tingene en slik gruppe kan tilby til festivalene hvis man kan komme med forskjellige pakkeløsninger - hvorav et av momentene er ihjelskyting av ting og tang (les formidling) Konkurranseaspektet er det fortsatt NL som tar seg av, men at kanskje vi også skal innføre (uformell) mester i livery og quartepounder klassene. Dette er jo en ting som da eventuelt NL i samarbeid med Frilansene kan stå for.
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Krigsbuereenactment

Legg inn av GreenMan »

For de som ikke kjenner Frilansene så er det kort fortalt en gruppe som gjenskaper et leiesoldatkompani i perioden 1397-1434 (Kalmarunionen),men under engelsk kontrakt under hundreårskrigen. Gruppa startet som en ryttergruppe med fokus på turnering, men har i de senere årene utvidet mer og mer. Idag har vi folk som driver med hest, bakkekamp, bue og kanon - både håndkanoner og en større bakkekanon.

www.frilansene.no
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Krigsbuereenactment

Legg inn av Bowman »

Bra innspill Stian. Jeg så i utgangspunktet for meg dette som en slags "adhoc" gruppe knyttet til NL, men har ingen motforestillinger mot at dette kobles til Lansene da de allerede er en godt etablert og profesjonell forening. Gruppen kan jo fungere både sammen med lansene og på egenhånd etter hva slags arr. vi snakker om. Ikke alle har tid til å reise like mye, men noe bør man få til. Slaget på Hamar begynner å sette seg og det blir finere visuelt hvis flere bueskyttere etterhvert har råd og anledning til å investere i panser, hjelm og ditto utstyr som kler en bueskytter fra den aktuelle epoken. Jeg tenker etterhvert at det går an å besøke Svenskene på Yngve Trøtt arrangementet. Det passer dessverre ikke for meg i år da et bryllup i Danmark har sneket seg inn og kapret akkurat den helgen. Jeg ser også for meg at jeg en gang kan få til en tur med lansene men det må eventuelt bli neste år. Jeg har også fablet om et ekstra lengdeskytingsstevne som jeg ønsker å arrangere i Vestfold en gang i slutten av September. Mulig vi lager en litt enkel løsning på det iår med et dagsarrangement på et passende jorde. Skal lodde stemningen når jeg kommer tilbake fra ferie. På et slikt arr. i Vestfold går det an å invitere svensker og gjerne andre utlendinger som deler den samme interessen og som har lyst og anledning til å komme. Så hvem av dere der ute kunne tenke dere noe slikt? Bygge opp et utstyr som passer et langbuelag under lansene? Jeg har konstatert at både Lars Jensen og Håkon Torvaldsen trekker over 100 pund helt opp, så det er bare å sette igang å skyte standardpil. Livery og QP må også på banen her. Kanske vi kunne fått det med på uteNM etterhvert, men det er en annen diskusjon.

:D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Krigsbuereenactment

Legg inn av Are »

Hmmmm. Ikke dumt med en egen gruppe for krigsbuereenactere. Personlig er jeg litt ambivalent til krigsbueshow. Artig med historieformidling. Men det er også litt skummelt å vise hvermansen hvor farlig en krigsbue kan være. Ser feil person hvor effektiv den kan være, kan et mulig forbud være resultatet.


Sent from my iPad using Tapatalk
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Krigsbuereenactment

Legg inn av Allan »

Denne tråden kom som pilregn fra himmelen (eller noe sånt). Jeg har gått og tenkt litt i disse banene sjøl. Jeg ønsker i alle fall velkommen en satsing på krigsbuerenactment! Det er flere ting som kunne være egnede/ morsomme å formidle i denne sammenhengen, én ting er sjølve buene og pilene, men også teknikk osv. Jeg tenker på én måte at det er logisk at denne gruppa sorterer under 'lansene (spesielt mtp historisk periode) , men NL må sees i sammenheng med det hele. Jeg skal inntil videre ikke fokusere på organisatoriske elementer. Hvis en fikk dette opp å gå ville jo det hjelpe på motivasjonen til å drive med research på temaet og trening med buene. Oppsummert: Jeg er med! Nå trur jeg at jeg skal gå ut og skyte krigsbue.
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Lars Jensen
Mester
Innlegg: 553
Registrert: 02 sep 2014, 20:51
Bosted: Tofte

Re: Krigsbuereenactment

Legg inn av Lars Jensen »

Jeg er ikke der at jeg bryr meg om organiseringa. Men jeg vil være med. Jeg skal prøve å lage en solid krigsbue i nærmeste framtida. Har bestilt en celeta (13-1400 tallet) på nettet. Stian Green har sagt seg villig til å undersøke mulighetene for en panserjakke av det rette slaget og grunnforma av klær har jeg.
Bjørnar R har latt meg få lov til å skyte med sin bue og det gav mersmak så det sang.
Det knytter seg flere spørsmål av praktisk art til dette:
Er det krigsbue hvis den er 100+# og laga av alm eller MÅ det være barlind? I tilfellet er jeg ikke aktuell før om to år pga tørketid.
Må man ha mekket alle piler fra bunnen av sjøl eller er det akseptabelt å kjøpe de ulike bestanddelene (feks av Ivar) og bare stå for monteringen sjøl?
Må krigsbuer ha linstreng i denne sammenhengen eller er dacron innafor?
Må man få godkjenningen av accessories sånn som vesker, belte, balledolk o.l for å få lov å stille på rekka?
Mvh Lars
Kan det bøyes, kan det skytes!
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Krigsbuereenactment

Legg inn av nidrinr »

Ei krigsbue kan lages av mange ulike trær. Barlind er bare et (godt) alternativ. Jeg er veldig for å registrere lengder med ulike buetyper og piler akkurat som i EWBS. Tro kopi for sammenligninga sin skyld. I tilegg bør vi jo få en egen klasse for tvividrbuer ;)

-Reint bortsett fra at jeg har lyst til å arrangere lengdekonkurranser i tråd med EWBS-regler har jeg ingen store meninger om åssen det hele organiseres ellers. At flere både vil og klarer å skyte krigsbuer er i grunn det viktigste.
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Krigsbuereenactment

Legg inn av nidrinr »

Ang. strengmateriale er dacron forresten ganske håpløst på krigsbuer... Strengen kan godt være av hamp eller lin med god kvalitet, ellers er i grunn FF det eneste fornuftige moderne materialet.
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Krigsbuereenactment

Legg inn av Allan »

Hvis vi tar utgangspunkt i engelske buer, eller snarere ordningene som regulerte buemakernes virksomhet, er det ikke nødvendig med barlind. Når tilgangen på barlind ikke var god, ble det bestemt at for hver bue av det slaget, skulle engelske buemakere lage fire buer av hvitt tre, herunder ask, alm, hassel eller andre egnede treslag (min oversettelse og gjengivelse ettet hukommelsen). Minimum dravekt kan settes et stykke under 100#, de minste buene på MR anslås til 70- 80#.

Piler: materialene fra Ivar er mer enn bra nok. Det fines ikke krav til handhøvling av skaft i standarden til de ulike krigspilklassene.

Streng: dacron er bare tull på tunge buer (>65#) , men fast flite eller lignende er akseptabelt i de fleste sammenhenger.
Hva som er kravene til draktdetaljer etc ville jeg tenke kommer veldig an på kontekst/ arrangement.


Edit: jeg ser at Daniel og jeg har svart opp noen av de samme spørsmåla, men heldigvis er noe lunde enige:)

Nå diskuteres det litt ulike aktiviteter her, og for meg er det nok historisk gjenskaping og formidling som er motiverende. Nå har jeg et ganske underutvikla konkurranseinstinkt, så jeg tenker lite på konkurranser. Når det er sagt, er jeg enig i at en burde legge seg på EWBS- linja mtp klasser og slikt, og at en sorterer buer etter materiale (barlind /hvitt tre/ laminat ) eller noe i den duren.
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Krigsbuereenactment

Legg inn av Bowman »

Min tanke med dette er en mest mulig historisk tilnærming og at man strekker seg etter mest mulig riktig antrekk. Burde ikke være noe problem. Jeg har hatt foreninga til Nick Birmingham litt i tankene når jeg begynte å tenke på dette her. At vi følger reglene til EWBS synes jeg er praktisk. Jeg ønsker også å la meg inspirere litt av Warbow Wales sine tilnærminger. Jeg vil at dette skal være linken mellom Norsk langbuelag og Frilansene. Jeg tenker at antrekk funker bra på slaget på Hamar, tur med lansene, uteNM, tur til Yngve Trøtt, og at et uformelt lengdeskytingsstevne kan være litt løsere i kantene. Oppvisning i ulike former for traktering av krigsbue kan bli publikumsvennlig på festivalene våre. Jeg blir veldig glad hvis flere tenner på helheten her. Norsk langbuelag som historisk forening bør ha dette som et satsningsområde og Frilansene tilbyer en profesjonell ramme hvor dette kan utøves. Jeg synes det er naturlig at vi er en del av lansene, men at tilknytningen også er relatert til NL. Hvis noen kun ønsker å delta på uformelle stevner, så har jeg ikke noe imot det. Lars: Kult å høre at du har kjøpt hjelm. Da er vi to. Jeg får min til uken. :-)Så da lurer jeg på Stian:, hvor lansene har tenkt seg i 2017? Langtidsplanlegging er tingen. :-)


:D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Krigsbuereenactment

Legg inn av Allan »

Det kommer fram mange tanker jeg har sansen for i det siste innlegget ditt her, Bjørnar. Slik jeg ser det er noe av det essensielle å samle krigsbueskytterne under ei fane. Om de forskjellige ønsker å delta og bidra på forskjellige aktiviteter tenker jeg er helt fint. Publikumsretta aktiviteter er én ting, stevner og konkurranser en annen. Om enkelte vil holde seg til én av aktivitetene er det av mindre betydning. Tvert om er det kanskje en fordel at det er en viss bredde I engasjementet rundt krigsbueskytinga, så en har folk til å utvikle ulike deler til en større bredde.
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Krigsbuereenactment

Legg inn av Bowman »

Hyggelig at vi enes Allan. Føler for at vi bør satse på å rekruttere krigsbueskyttere. Mange tror at de ikke når opp til kravene, men der tar de feil. Får vi en 10-15 stykker på linje begynner det å likne et kompani. Ikke la dere skremme av draktkravet. Det går an å bygge opp en utstyrspakke over tid. Jeg er fortsatt ikke i mål med mitt antrekk. Jeg synes igrunnen at dacron stort sett alltid er tull, rent bortsett fra at det er billig. Fint å lage oppstrenger av. FF er det nærmeste du kommer lin og hamp blant moderne materialer da det ikke strekker seg.

:D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Krigsbuereenactment

Legg inn av Allan »

Rekruttering: jeg tenker at det handler mye om å kommunisere tydelig hva vi vil og hva vi krever. Jeg har fått rapport om at én av "mine" har meldt familien sin inn i NL etter helga på Hamar og jeg har spurt om han er interessert i krigsbuekompaniet, og svaret var umiddelbart ja.

Drakt: I kjølevannet av denne helga har jeg fått et par spørsmål fra mine sambygdinger som var med om drakt og utstyr, så jeg peker dem forsiktig i retning av 1300-tallets siste halvdel. Ikke at jeg er begynt å tvangskonvertere vikinger til seinmiddelalder, men det ser ut som det er I den retningen bevegelsen går nå. Jeg trur jeg skal få med et par til til kompaniet. Jeg har ikke inntrykk av at folk skremmes av forventning til utstyr, men gjerne vil prøve å bli "bra nok". Når vi skal diskutere krav til utstyr bør vi vel legge oss på en totrinnsvariant, med et minimumskrav "må ha" og et anbefalt "bør ha".
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Krigsbuereenactment

Legg inn av Are »

Diskusjon er bra.
Men en spesifisering er ønskelig. Tenker dere dere en krigsbue som favner alle som skyter krigsbue? Eller en grupppe for krigsbuereenactere med fokus på ca 1400? Første alternativ inkluderer andre, men ikke motsatt.
Så er jo spørsmålet om vi ønsker en løst organisert gruppe, eller om vi ønsker en rigid regulert forening, eller en gruppe underlagt Frilansene og/eller NL?
Personlig er jeg motivert til å finne fram krigsbuen min igjen, og å finne fram nål og tråd for å lage utstyr til ca 1400. Vi er vel alle medlemmer av NL. Personlig er jeg ikke akkurat gira på et medlemskap i Frilansene.
Håper selvsagt vi over tid klarer å stille en rekke med godt utstyrte habile krigsbueskytterei. Det er selvsagt avhengig av vår jobb som motivatorer og veiledere.


Sent from my iPad using Tapatalk
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Krigsbuereenactment

Legg inn av GreenMan »

Jeg tror dette er veldig todelt Are, på den ene siden har vi ønsket om å omfavne alle som skyter krigsbue, men da mer i retning av nettopp det som har med skyting å gjøre. Men det er også et ønske om en litt mer reenactmenttilnærming til tidlig 1400-tall med fokus på bue. Både utstyrsmessig og i forhold til formidling til publikum på forskjellig vis. Fordelen med å legge en slik reenactmentgruppe opp mot frilansene er at det er en gruppe som har utstyr slik at man slipper innkjøp av alt det som trengs rundt det å drive en gruppe. Lansene har allerede også en bakgrunnshistorie som er knyttet opp mot periode og engelsk side i hundreårskrigen. Når det er sagt så er det ikke noe problem å reise på en tur eller to med Frilansene uten å være medlem. Vi pleier å være snille sånn sett.

Angående hvor lansene reiser på tur neste sommer er fortsatt uklart. I år er Visby og slaget der, neste år er det som vanlig Oslo og Hamar men det blir vel en mulig tur utenlands. Kom gjerne med forslag om noen vet om noen spennende eventer.
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Svar