Krigsbuereenactment

For skandianvisk krigsbueforbund (skandinavisk variant av EWBS)
Svar
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2372
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Krigsbuereenactment

Legg inn av Are »

Av de pilene Allan referer til, er det vel egentlig bare quarter-pounderpila som er en representant for pilene brukt under 100-årskrigen. Men som det står: tung krigspil. Det ble også brukt andre piler enn dnne. Ser man på illustrasjoner, finner man andre typer spisser enn dette.
Jeg ville sagt at alle i Krigsbuegruppa skal ha minimum 12 piler. Avv disse bør i alle fall et par-tre ha håndsmidde spisser slik at man kan dra fram dem når man skal vise publikum. Resten av spissene kan være såkalt drop-forhed. Ivar (Kviljo) selger denne typen spisser, og de er langt billigere enn håndsmidde.

Dette er bare min mening. Siden dette er på planleggingsstadiet er ingenting avgjort.


Sent from my iPad using Tapatalk
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Krigsbuereenactment

Legg inn av Bowman »

Westminsterpila er nok mest representativ ja. En quarterpounder veier 114 gram og er i drøyeste laget for hvermansen. Synes vi bør ha verdigris på surringene. Bodkin nr 16 passer. Tudor m-2 blir litt feil. Det er ingen krav til vekt når det gjelder denne og Lyweerywe Arrowe. De skal bare lages i riktige materialer, så kommer vekta av seg selv. 12 piler med mest mulig riktig utseende bør være standardutrustning. De har ikke greid å analysere tresort på pila men bjørk og osp er lansert som sannsynlige kandidater. Den er ca 29" lang og blir nok i korteste laget for noen. Men så pirkete bør vi ikke være.
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Krigsbuereenactment

Legg inn av Allan »

Museum of London type 16 var en mye brukt pilspiss og blir aldri feil, brynjebrytere er også kurant (når det er et valg ). Westminsterpila er ikke veldig grov, så den er vel ikke av osp (sjøl om disse engelskmennene er veldig gira på nettopp osp). Med de dimensjonene er bjørk eller ask gode alternativer til replikapiler.
Når det gjelder Welsh Warbow Society sin "Lywwerye Arrow" skal den være en replika av ei helt bestemt pil fra Mary Rose. Obs! 1545.

Quarterpound- pila veit jeg ikke hva slags historisk forbilde har. Den er jo latterlig tung sammenligna med de andre typene vi bruker, og passer kanskje best for de aller sterkeste skytterne blant oss. Den tyngste bua jeg har som er operativ pt er på stakkars 92 pund, og det er i snaueste laget trur jeg.
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Krigsbuereenactment

Legg inn av Bowman »

Lyweerye er feil knyttet til reenactment1400, men riktig knyttet til lengdeskyting på uformelle stevner. QP er definitivt for tung for mange av oss. Hva med å lage noe ut av Westminsterpila. Warbow wales tror det kan være bjerk eller osp og ikke ask. Det er mange illustrasjoner fra 1400 tallet som viser grønn farge på surringene. Hva tenker du om gås og svane Allan?
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2372
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Krigsbuereenactment

Legg inn av Are »

Såvidt jeg vet er QP bare en pil de har basert på de tyngste spissene de har funnet. Jeg har laget en QP av osp, så det er ikke vanskelig å nå minimumsvekta med de tunge panserbrytende spissene.

Jeg holder jo også en knapp på swept-out no 16. De er jo enkelte som har en hypotese om at no 16 egentlig var swept-out.


Sent from my iPad using Tapatalk
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3089
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Krigsbuereenactment

Legg inn av nidrinr »

..Trur det kan være et poeng å ikke bli for opphengt i årstall, piltyper, spisser, buer, klær, rustninger, hatter og fjør. Når jeg leser KRIGSBUEREENACTMENT mener jeg det er artigere med 20 stk som stiller opp med sån omtrentlig ganske riktig utstyr, enn 4 stk med kopier av eksakte funn fra en absolutt periode.
Definisjon på krigsbue mener jeg bør begrenses til lang buetype fra Europeisk middelalder ment for krig. Det betyr at bua må kunne skyte ei krigspil på en fornuftig måte.
Definisjon på krigspil bør være ei pil som etterligner en type pil brukt i krig fra samma periode. Kan med fordel kunne linkes til bua man bruker.
Klær og anna stæsj bør være så man kan si at den etterligner en type bekledning noen kunne brukt i samma nevnte tidsperiode under et slag.
Jeg veit det er tunger som liker at det er stramma inn både på bekledning, periode og geografi i forhold til hva jeg mener, men husk at dette blir artigere om vi er fler.
Pilklassene fra EWBS er morsomme for sammenligning i lengdeskyting, men all den pinlige nøyaktigheta er ikke like viktig når man skal lage oppvisningspiler. Ser man på hva som er gjort av pilfunn er det jo nesten ikke et eneste treslag som IKKE er greit å lage pilskaft av. Fjøra bør være no anna enn rosa pandurofjør, men både naturfjør og "kjøpefjør" bør godkjennes. (med mindre det er valgt en farge som skriker grilldress fra tidlig 90-tall). Spissen bør være noe som er relatert til krigsbruk.

-Dessuten, om vi holder en framvisning er det artig å få et variert bilde. Det kan være moro å vise mangfold og utvikling i buer, piler, rustninger osv. både i fht. tid og geografi.
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Krigsbuereenactment

Legg inn av Bowman »

Jeg mener at historisk gjenskapning handler om å være nøyaktig og gjøre seriøs research på utstyr og bekledning. Derfor er gås og svane viktigere enn kalkun. Minimumskravet til historisk bekledning må følges i reenactmentgruppa. Oppvisning handler om å vise frem mest mulig autentisk utstyr. Det finnes mange gode illustrasjoner å støtte seg til når man skal lage piler. Å ta utgangspunkt i Westminsterpila er en god ide.
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Krigsbuereenactment

Legg inn av Allan »

Bowman: denne tråden kom i gang på bakgrunn av ideen til deg med flere om å starte ei gruppe for militære bueskyttere i ca 1400. Det er vel ryddig å presisere at alle disse detaljene blir viktige når en har et slikt konkret mål. Hvis vi diskuterte krigsbue generelt var det annerledes.
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Krigsbuereenactment

Legg inn av Bowman »

Det er helt riktig Allan. Mitt initiativ i denne omgang har vært å starte en reenactmentgruppe med 1400 tallet som utgangspunkt. Og da følger det hatter og sverd, balledolker og flagg og hvite underbukser med på kjøpet. Hvis vi skal stå 20 stykker mer eller mindre halvhjertet påkledd på linje og skyte lengde, så er det jo slik det fungerer i dag. Det trenger vi ikke å starte. Det ble startet for mange år siden. :D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3089
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Krigsbuereenactment

Legg inn av nidrinr »

Ok, da har jeg i grunn misforstått hovedpoenget. Trudde det var mulig å kunne vise fram litt av krigsbuenes historiske utvikling og bruk, og et utvalg av piler fra ulike tider og steder. I en "historisk krigsbuebod" på et marked eller en festival i alle fall. Var i grunn noe av det jeg så mest fram til, med tilhørende oppvisning i å vise forskjell på effektivitet i f.eks en "skyt gjennom"- test av ulike former for beskyttende plagg. -Men Ikke misforstå, pilregn er også moro, og definitivt noe jeg er med på :)
Enig i at det på ei skytelinje blir greit om alle er litt mer samstemt i bekledning og tid, men igjen, da blir ei hvit fjør ei hvit fjør for publikum, uansett om det er fra gakk-gakk eller pippip. De ser heller ikke forskjell på osp, ask, bjørk eller furu i et pilregn så lenge pila er visuelt riktig fra over 5 meters hold. Riktige detaljer på piler må jo være mye viktigere i en bod der utstyr vises fram.
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Krigsbuereenactment

Legg inn av Allan »

Det er klart det er forskjell på piler og utstyr som festivalpublikum får se på nært hold og det som brukes til pilregn mot folk. Sistnevnte piler kan av hensyn til vekt og pris med fordel være av gran, eksempelvis.
Generelt er det også en spennende idé, det du er inne på, å vise fram ulike buer og piler som viser utviklinga av utstyret over tid.
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2372
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Krigsbuereenactment

Legg inn av Are »

God idé å vise utviklingen i en bod/stand. Heltre viking, to-ved og MR buer. Krigspiler fra Norge vet vi lite om. Vi har riktignok noen stridsspisser. Anders H smidde opp noen brynjebrytere til meg, løst basert på funn fra Oslo i borgerkrigstida. Så får vi vel bare basere resten av pila på en av mange jaktpiler som r funnet.


Sent from my iPad using Tapatalk
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Krigsbuereenactment

Legg inn av Bowman »

Vi har speisifisert tidligere at det skal være forskjell på piler og utstyr som skal være synlig på kort avstand og utstyr som skal brukes på lang avstand. Alle typer gakkakker er ålreit på avstand. :wink: spesielt svaner. En bod som viser ulike typer stridsbuer og piler til alle tider er vel alle tiders. Kommer ikke i konflikt med noe av det vi har foreslått. Men i et mest mulig autentisk reenactment kompani fra 1400 tallet kan man ikke bruke alle pippipper og gakkakker fra hele kloden. Noe av vitsen er å vise frem utseendet på håndverk også. Men vi kommer frem til detaljene rundt hvordan dette skal organiseres senere.

:D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3089
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Krigsbuereenactment

Legg inn av nidrinr »

Da er jeg mer med på tegninga :)
Brukeravatar
Lars Jensen
Mester
Innlegg: 553
Registrert: 02 sep 2014, 20:51
Bosted: Tofte

Re: Krigsbuereenactment

Legg inn av Lars Jensen »

F***in' READY!!!!
Milllllioner takk til Stian Green for tida og øyemålet. Det er godt å ha kjentfolk!
Bilde
Bilde
Bilde
Hosene er nye, de også.
Kan det bøyes, kan det skytes!
Svar