Krigsbuereenactment

For skandianvisk krigsbueforbund (skandinavisk variant av EWBS)
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Krigsbuereenactment

Legg inn av Bowman »

Hvis krigsbuekompaniet kan bli et samarbeid mellom NL og Lansene så tror jeg vi favner alle. Jeg er medlem i Lansene og vil gjerne fortsette med det, men det er med engasjement i NL at jeg har ivret for dette. Når Lansene har organisasjonen som henvender seg til riktig tidsepoke og er på Engelsk side i 100 årskrigen peker det i riktig retning at dette er et bra alternativ for oss. Krigsbuekompniet kan jo fint fungere utenfor Lansenes arr. når det er tid og rom for det. Det er ikke så veldig mange krigsbueskyttere i Norge, så et litt fleksibelt opplegg som kan inkludere alle bør være mulig å få til. Det eneste kravet jeg synes vi skal stille, er at skytterne bør ha et mest mulig autentisk antrekk. Det nytter ikke med hettegenser og et eller annet "Warbow" på ryggen. På et uformelt treff, ja, men ikke i andre sammenhenger.

:-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Krigsbuereenactment

Legg inn av GreenMan »

Bowman skrev: Det eneste kravet jeg synes vi skal stille, er at skytterne bør ha et mest mulig autentisk antrekk. Det nytter ikke med hettegenser og et eller annet "Warbow" på ryggen. På et uformelt treff, ja, men ikke i andre sammenhenger.
Skal man på tur med lansene er det uansett ett minimalt (manns)draktkrav (ikke kostyme) - Det består av brok, skjorte, kjortel/jakke/doublet, hoser og sko samt egnet hodeplagg og ett slikt minimum må man kunne kreve.
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: RE: Re: Krigsbuereenactment

Legg inn av Allan »

GreenMan skrev:
Bowman skrev: Det eneste kravet jeg synes vi skal stille, er at skytterne bør ha et mest mulig autentisk antrekk. Det nytter ikke med hettegenser og et eller annet "Warbow" på ryggen. På et uformelt treff, ja, men ikke i andre sammenhenger.
Skal man på tur med lansene er det uansett ett minimalt (manns)draktkrav (ikke kostyme) - Det består av brok, skjorte, kjortel/jakke/doublet, hoser og sko samt egnet hodeplagg og ett slikt minimum må man kunne kreve.
Støttes!
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Krigsbuereenactment

Legg inn av Bowman »

Støttes :-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Krigsbuereenactment

Legg inn av Allan »

Her snakker vi om plagg mange allerede har helt eller delvis. Brok og hoser av typen bockstenmannens er akseptabelt gjennom hele perioden, jeg har I alle fall sett illustrasjoner fra ca 1440 som viser det.
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Krigsbuereenactment

Legg inn av Bowman »

Det er ikke så mye om skal til. De tingene som topper antrekket kan man jo erverve seg sakte men sikkert. Føler et positivt sus over dette. På tide vi samler troppene. :D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2373
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Krigsbuereenactment

Legg inn av Are »

Jeg er med. Må bare modernisere drakta mi med hundre år, og skaffe meg litt rustningsdeler. Kanskje på tide å pakke ut min naglete brynje som jeg aldri har pakket ut. Kjøpte den for i overkant av ti år siden og bestemte meg for å sy en våpentrøye før jeg pakket den ut. Blir spennende å se hva jeg har kjøpt. Tenk om størrelsen var feil? Litt seint å reklamere nå :-)


Sent from my iPad using Tapatalk
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Krigsbuereenactment

Legg inn av Allan »

Bra, Are! Dette blir bra. Det er på tide å få sett den brynja. Jeg har nylig gjort den moderniseringa du skriver om, og det er en overkommelig jobb. Jeg kunne for såvidt skrevet mye om det, men det kan bli i en annen tråd. For alle som nå tenker at klær er en barriere , kunne det vært fint å visualisert det litt.
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Krigsbuereenactment

Legg inn av Bowman »

Bra at du har lyst til å være med på dette Are. Skal tenke ut en helg til høsten som kan bli et lengdeskytingstreff. Gir tilbakemelding på dette når jeg er tilbake fra ferie i slutten av juni.

:D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
austanmenn
Nybegynner
Innlegg: 9
Registrert: 14 mar 2016, 20:34
Bosted: frerdrikstad

Re: Krigsbuereenactment

Legg inn av austanmenn »

Må si at jeg er veldig interessert. Krigsbuer er noe som fanger meg helt siden jeg fant ut at jeg klarte å trekke en. Eneste er jeg er greit bedriten på å sy, trenger nok bare noen tegninger å følge så finner jeg nok ut av det. Ekke helt sikker hvor jeg finner stoff som egner seg til et sånt antrekk.

Alex. L
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2373
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Krigsbuereenactment

Legg inn av Are »

Flott at du vil være med. Det finnes masse informasjon på nett. Men husk å være svært kildekritisk. Originalkilder er det beste. Det vil si funn og bevarte plagg fra tiden. I tillegg har man illumnasjoner og gravmonumenter som gode primærkilder. Men på illuminasjoner må du være nøye med hva du tar utgangspunktet i. For det første, velg riktig tidsepoke (ca 1400). Velg riktig område. Italia vil ha annerledes mote enn England, Frankrike og Tyskland. I tillegg er mange illuminasjoner representasjoner av bibelske tekster. "Slemme mennesker" er ofte avbildet med underlige gjenstander og klær.

Allan og jeg planlegger å sy oss hvert vårt panser. Se annen Tråd Prosjekt Panser for mer info.


Sent from my iPad using Tapatalk
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Krigsbuereenactment

Legg inn av Bowman »

Vi kan bistå og veilede deg med hensyn til antrekk. Viser til hva Stian skriver om grunnpakke. Begynn med undertøy, (brok og skjorte), suppler med sko, hoser og kjortel pluss et egnet hodeplagg. Et belte er også greit til å stikke pilene nedi. Bruk ull på ytterplaggene og lin på undertøyet. Da blir det bra. Spør ivei så får du hjelp. Skaar tekstil selger fin ull pluss mange andre. Lin får du på stoff og stil pluss et uttall andre steder. Velkommen skal du være.

:-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Krigsbuereenactment

Legg inn av Bowman »

Ser ut som det kan bli noe av dette. Kunne vi gitt gruppen et passende navn. Et kompani av noe slag? Frilansenes buekompani eller noe som peker i retning av både NL og lansene? Eller noe "nøytralt som hovedbekrivelse" og en underbeskrivelse at kompaniet er underlagt Frilansene og NL. Her er det bare å drodle. Hva med en fane som signaliserer tilhørighet til NL og Lansene. Allan, sett igang og finn frem til et kult symbol. Du som er litt inne i heraldikk.

:D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Krigsbuereenactment

Legg inn av Allan »

Jeg tenker at navnet bør være litt nøytralt eller sjølstendig, og at en undertittel eller kort beskrivelse kan klargjøre alliansen med FL/NL. Jeg tenker i retning av
"(Store) norske bue(skytter)kompani", eller noe i den duren. Jeg synes det vil være et poeng å bruke et navn av en type som ble brukt under den aktuelle perioden.

Som merke eller fane bør en bruke de "norske" heraldiske fargene rødt og gull (som nl) evt flaggfargene til karlmarunionen, og holde seg til et enkelt motiv som et knippe piler eller pilspisser, som jo finnes I heraldikken.
Bilde

Alternativ løsning med omramming: (obs! Beltet er typisk skotsk og bør unngås).
Bilde
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2373
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Krigsbuereenactment

Legg inn av Are »

Allan skrev:Jeg tenker at navnet bør være litt nøytralt eller sjølstendig, og at en undertittel eller kort beskrivelse kan klargjøre alliansen med FL/NL. Jeg tenker i retning av
"(Store) norske bue(skytter)kompani", eller noe i den duren. Jeg synes det vil være et poeng å bruke et navn av en type som ble brukt under den aktuelle perioden.

Som merke eller fane bør en bruke de "norske" heraldiske fargene rødt og gull (som nl) evt flaggfargene til karlmarunionen, og holde seg til et enkelt motiv som et knippe piler eller pilspisser, som jo finnes I heraldikken.
Enig med deg Allan. Nøytralt navn er jeg tilhenger av. Men unngå for en hver pris Buekorps, det gir meg Bergensassosiasjoner.

Holder også en knapp på forholdsvis enkel heraldikk. Kanskje heller bare en pilspiss?


Sent from my iPad using Tapatalk
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Svar