Warbow wales

For skandianvisk krigsbueforbund (skandinavisk variant av EWBS)
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Warbow wales

Legg inn av Bowman »

Jeg har hatt Jeremy Spencer på facebook vennelista mi en stund og vi utveksler hilsener med jevne mellomrom, men det er først i det siste at jeg har blitt klar over at han befinner seg midt i hjertet av den engelske langbuens røtter og at han forvalter den arven med dyp respekt og stødig hånd. Jeg har lest artiklene på hjemmesiden til Warbow Wales samt den nylig oppdaterte hjemmesiden til the English warbow society. Det kommer mye klokt fra Jeremy. I tillegg til å inneha seriøs historisk kunnskap om "the welsh archers" og Henrik 5, er han dypt involvert i Mary Rose buene og pilene. Det har resultert i en helt ny Mary Rose replika pil med enda strengere kriterier enn den forrige som jeg tror ble utviklet av Hugh Soar og Chris Boyten for over 20 år siden. Mulig at jeg tar feil her og at det er relatert til standardpilen. Men i allefall så er det en ny "lyverye arrow" på gang med strenge kriterier. Noe av det som er nytt og interessant er at den skal lages i poplar/osp som var det mest vanlige materialet relatert til piler på Mary Rose. Ingen andre treslag er tillatt. Jeremy har tatt utgangspunkt i en spesiell pil fra Mary Rose som han har fått mulighet til å inspisere grundig. Et annet viktig moment er at man tar ikke hensyn til vekten, da den kommer av seg selv når pilen er laget etter riktig mål, riktig materiale og riktig spiss. Rød silke med 6 turn pr. tomme, tudor bodkin og litt kortere fjør enn den gamle liverypila. Det er ikke tillatt med kalkun og det liker jeg. Gås og Svane var riktig i 1545. Ikke Kalkun. Les mer om spesifikasjonene på siden til "warbow wales" Jeremy er også den stolte forvalter av "Monmouth" strikkelue som er et must for krigsbue entusiaster. Jeg tror jeg må få tak i det hodeplagget.
Noen ganger skulle jeg ønske at jeg bodde i England. :?
Jeg anbefaler denne lesningen for de som ikke allerede har lest det.
:D
http://warbowwales.com/
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Warbow wales

Legg inn av Allan »

Jeg har kikka innom sidene deres fra tid til annen. Det virker som de driver seriøst. Det liker vi!
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Simen
Bueskytter
Innlegg: 78
Registrert: 04 jun 2015, 23:27
Bosted: Hamar

Warbow wales

Legg inn av Simen »

Har tilbragt endel tid med å lese på siden dems. Mye interessant der.

Men har jeg forstått det rett at de bla.a. Har satt ny standard for livery arrow, og at denne skal erstatte den fra EWBS? Eller skal den bare gjelde for warbow Wales skytinger?
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Warbow wales

Legg inn av Bowman »

Jeg tror at den kommer som en tilleggspil. Den kom i våres. Tror ikke at den blir så viktig for oss, da standardpila holder i bøtter og spann. Men noen av oss skyter 3 standardpiler og 3 livery arrows for moro skyld. Sånn sett så kunne den nye "lyweerearrowe" vært brukt. Den kommer til å vippe i retning av standardpila m.h.t vekt, da den må lages i poplar eller osp. Den har strenge kriterier og det synes jeg er helt ok. Jeg skal lage 6 stykker i løpet av året som kommer. :D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Warbow wales

Legg inn av nidrinr »

Kommer nok til å lage noen sånne jeg og, så snart jeg skaffer spissene som trengs. Poppelhekken til nabon står i fare for å bli tynna ner litt utpå høsten :)
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Warbow wales

Legg inn av Kviljo »

Jeg har "lassevis" med ferdig taperte 12,5 - 9,5mm poppelskaft i 34 tommers lengde, forresten 8)
(45,- /stk inkl moms og skatt)
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Warbow wales

Legg inn av Bowman »

Det er jo bare glimrende Ivar. Kan du ta med 6 stykk så rette som mulig på NM? Ferdig tapert er jo bare helmax. :D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Warbow wales

Legg inn av Kviljo »

Jeg tar med!
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Warbow wales

Legg inn av nidrinr »

Du skulle ikke tilfeldigvis ha noen spisser til disse skaftene også? Hvis jeg finner nok shilling i lomma ska du ikke se bort fra at jeg er veldig interessert i begge deler.
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Warbow wales

Legg inn av Kviljo »

Jeg har lett en del etter en god kilde for 1/2" spisser, men har ikke kommet over noe foreløpig. :(
Så snart jeg finner tid til det skal jeg undersøke mulighetene for å få lagd noen.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Warbow wales

Legg inn av Bowman »

1/2" tudor spiss har jeg ikke sett, øst Europa ?


Sent from my iPhone using Tapatalk
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Warbow wales

Legg inn av nidrinr »

Polen og/eller tsjekkia tipper jeg
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Warbow wales

Legg inn av Are »

Er det bare jeg som trekker litt på smilebåndet når de skriver kuhorn og gåse-/svanefjær og på bildet har kølsvarte hornplater og fjær?
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Simen
Bueskytter
Innlegg: 78
Registrert: 04 jun 2015, 23:27
Bosted: Hamar

Warbow wales

Legg inn av Simen »

Når du sier det Are så så jeg det jeg og :) registrerte det ikke først, men jo trekker litt på smilebåndet ja.
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Warbow wales

Legg inn av Bowman »

Fjøra på bildet er definitivt ikke svarte. De er mørke grå og er mest sannsynlig grågås. Du ser det på blankheten på det ene bildet. Fjøra glinser. Kalkun er ikke i nærheten av å glinse slik og fremstår som dødt og kjedelig i forhold. Jeg er ganske sikker da jeg har brukt mye grågås selv. Jeg tror ikke hornkila på de avbildede pilene er kuhorn, men så er det også gamle bilder. Litt dumt å bruke gamle bilder til en relativt ny artikkel. Pilene er laget av Hillary Greenland og bildene har vært på EWBS så lenge jeg har drevet med dette og da snakker vi om 5 år. Jeg tror at Warbow Wales bruker kuhorn på kilene sine når de lager reproduksjonen av denne spesielle MR pila. Noe annet interessant er at pila skal ha en skaftlengde på litt i underkant av 30". Dette skal være en replikapil og ikke en modifisert sportspil.

Det står at originale materialer skal brukes når man ønsker å få godkjent en slik pil. Det står ikke kuhorn spesifisert, men det står poplar, silke, gås, svane og m2 bodkin eller 16.

Det står at MR pilene hadde kile av kuhorn, men er de helt sikre på at det kun var det? Når ble bøffelhorn handelsvare og var det en del av handelen i Europa i middelalderen?
Hva med den ene buenokken? De har definitivt brukt horn men også gevir. Bøffelhornet er på plass i England ihvertfall på 1700 tallet men kan det ha forekommet tidligere? Har lyst til å sjekke ut dette nærmere.
Skaftene jeg kjøpte av Ivar veier litt over 30 gram. Dette blir autentiske og svært lette piler. Kommer garantert til å veie mindre enn standardpila.
:D

Tillegg: Of all of the 1,054 arrows of The Mary Rose Trust, 841 were 31", 190 were 29", 9 were 32.5", 8 were 28" and 6 were only 27.5" in length.6
Her er det noe for enhver smak. Noen få av pilene har vært svært lange og det stemmer jo bra overens med funnet av noen ekstremt lange buer med grovt tverrsnitt. Veldig tunge og lange buer på ca 205 cm har vært marginalt den gangen. De fleste pilene var 31" lange og med en relativt kort bodkin så blir ikke trekket veldig mye lengre. De korte pilene stemmer godt overens med de minste buene.

:D
Sist redigert av Bowman den 25 aug 2015, 17:44, redigert 1 gang totalt.
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Svar