Hvor sterk?

For skandianvisk krigsbueforbund (skandinavisk variant av EWBS)
Svar
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Hvor sterk?

Legg inn av Oddbjørn »

På vikingmarkedet i Borre sist helg kom en kar med en norsk barlindbue. 78" mellom nockene. Bredde ved midten 38 mm, tykkelse 33mm. Årringer sånn midt på treet. Fin bøy med tynne tupper.Noen som vil gjette pundstyrke på 28" trekk?
nilstor
Mester
Innlegg: 554
Registrert: 09 jan 2006, 09:53
Sted: Levanger, Norway

Re: Hvor sterk?

Legg inn av nilstor »

130?
"And he was clad in cote and hood of greene.
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Hvor sterk?

Legg inn av Kviljo »

Jeg har en slik som er 55 på 28 :lol: - så det kan variere ganske mye :wink:
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Hvor sterk?

Legg inn av nidrinr »

Hvorfor bare 28" trekk?

Jeg vil tippe den ligger mellom 100 og 140# på 32", alt ettersom hvor godt emne han har brukt. Mellom 75 og 110# på 28"
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Hvor sterk?

Legg inn av Oddbjørn »

77 pund
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Hvor sterk?

Legg inn av Hardwood »

Hehe... skulle nesten tro at den var laget av einer ! Men dette viser jo hvor stor variasjon det er fra tre til tre. Det du sier om årringene er vel en indikasjon tenker jeg, "midt på treet". Dette må vel dreie seg om barlind av litt lavere tetthet en gjennomsnitt ? Jeg har sett noen av dine emner, Oddbjørn, og der var det noen skikkelig tettvokste ! Selv har jeg noen emner som er ca. 0,7 i egenvekt, noe som vel er helt ok.
Til sammenligning har jeg en ELB av hickory som er 77" lang og er 70#/32", og den er 30 mm bred og 24 mm tykk.
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Hvor sterk?

Legg inn av Oddbjørn »

Det viser vel at man bør være forsiktig med å anslå buestyrke både den ene og andre veien når det gjelder gamle buer,

Mary Rose f.eks. Engelsmennene importerte barlind fra flere land, Spania, Italia, Polen og omerådene omkring Syd Tyskland så variasjonen når det gjelder treets egenskaper kan ha vært store. Under 1500 tallet sier gamle regnskaper at det ble importert mellom 600000 og 1000000 barlindstaver fra Syd Tyskland området. Det står også nevnt at en skogmester fikk en reprimande for å ha kuttet 2000 staver 6 tommer for korte. Barlind vokste visst som underskog til den større furuskogen, eia var vi der. Oddbjørn
Svar