kopier av MR-buer

For skandianvisk krigsbueforbund (skandinavisk variant av EWBS)
Svar
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

kopier av MR-buer

Legg inn av nidrinr »

Jeg tenkte å se om noen av MR-buene har omtreng lik dimensjon som ei av buene jeg allerede har, og så sammenligne litt.

bue nr 80A450 er veldig lik den ene bua jeg har fra før. Farlig lik i dimensjonene egentlig, kun ved et par av målene er det forskjeller på mer enn 1mm i bredde/tjukkelse, men det har som oftest med kvister å gjøre. Bredde/dybdeprofilen er lik nok til at jeg vil kalle det en kopi. Buas lengde er med 0,5 cm forskjell identisk, og antall årringer stemmer relativt godt overens. Jeg skal sjekke egenvekt. (minn meg på det hvis jeg glemmer det. Ellers er den største forskjellen at min bue har 9cm naturlig medbøy, mens MR-bua har omtrent 3 cm medbøy.

Jeg har målt bua mi til 143#@32" for litt mer enn ett år sida. Nå, etter at den er godt brukt, veide jeg den på nytt. Den er nå etter å ha vært oppspent ca 1 time og dratt 20 ganger til 32 tommer på 135#@32".

Emnet som er brukt i min bue er Norsk barlind. Bua er laga av Eirik.

Jeg skal måle og sammenligne de andre barlindbuene mine også, og se om jeg finner noen som ligner. Men det her tar litt tid.. :wink:
Svar